کرباسیان خبر داد:

اختصاص ۱۲۰۰میلیارد تومان به اشتغالزایی در معادن کوچک

عصر معدن- رییس هیات عامل ایمیدرو خبر داد: فعالیت در معادن زیرزمینی در دستور کار سال ۹۷ ایمیدرو قرار دارد.;

اختصاص ۱۲۰۰میلیارد تومان به اشتغالزایی در معادن کوچک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبرى «عصر معدن» به نقل از ایمیدرو، مهدی کرباسیان در دیدار با نادعلی اسماعیلی، رییس نظام مهندسی معدن ایران و اعضای شورای عالی نظام مهندسی معدن افزود: در این راستا مذاکراتی با 2تیم خارجی برای همکاری در معادن زیرزمینی انجام شده است.

    وی درباره فعال سازی معادن کوچک و متوسط گفت: 1200میلیارد تومان به این معادن با هدف اشتغالزایی در مناطق محروم اختصاص یافته است.

    کرباسیان تاکید کرد: این برنامه با همکاری وزارت رفاه و معاونت روستایی صورت گرفته است.

    رییس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: برای حل مشکل اشتغال باید از معادن کوچک و متوسط حمایت شود که این امر می تواند از طریق شرکت ها و معادن بزرگ نیز صورت گیرد همانطور که از سال گذشته در میدکو و شرکت گل گهر آغاز شده است.

    وی افزود: به منظور داشتن دولت پویا، چابک و چالاک باید دولت وظایف اصلی همچون سیاست گذاری و نظارت را انجام دهد و در بخش های مالکیت، مدیریت و سرمایه گذاری از توان بخش خصوصی و انجمن های تخصصی بهره گیرد. در همین راستا ایمیدرو برون سپاری کارها به بخش خصوصی و انجمن های تخصصی را در دستور کار قرار داده است.

    کرباسیان به پروژه اکتشاف 250هزار کیلومتر مربع اشاره کرد و همکاری های بخش خصوصی در اکتشاف بیش از 100هزار کیلومتر مربع در استان های مختلفی همچون سیستان و بلوچستان، کرمان و کردستان را نمونه ای از برون سپاری در ایمیدرو عنوان کرد.

    وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته بخش معدن و صنایع معدنی حدود5 تا 6 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده و از مجموع 45میلیارد دلار صادرات کشور 20 درصد متعلق به بخش معدن و صنایع معدنی بوده است. وی ادامه داد: در حوزه معدن و صنایع معدنی به دلیل برخورداری از گاز، ذخایر غنی و نیروی ماهر توانستیم جایگاه خوبی به دست آوریم و این حوزه می تواند به توسعه نقاط محروم، توسعه کشور و اقتصاد کمک کند.

    کرباسیان سرمایه اصلی بخش معدن را نیروی انسانی و آموزش نیروی انسانی را نوعی سرمایه گذاری دانست و گفت: در بخش های اکتشاف، آموزش و پژوهش محدودیت بودجه نداریم.

    در بخش ایمنی در معادن نیز، امکانات مهم است اما باید آموزش، نظم و دقت نیز وجود داشته باشد. ایمیدرو در حوزه پژوهش با دانشگاه تهران، دانشگاه شریف، دانشگاه آزاد اسلامی و غیره همکاری دارد و در بخش آموزش نیز با بازنگری تجارب گذشته فعالیت های مورد نیاز انجام می شود.

    وی تاکید کرد: نظام مهندسی معدن بازوی دولت در این بخش است و استفاده از 37هزار نیروی این سازمان در برون سپاری پروژه های بخش معدن و صنایع معدنی باید مد نظر قرار گیرد.

    اقدامات ایمیدرو در حمایت از بخش خصوصی

    اسماعیلی نیز در این دیدار ضمن تشکر از حمایت های ایمیدرو طی 4 سال گذشته اظهار کرد: ایمیدرو پرچمدار حمایت از بخش خصوصی در 5 سال گذشته بوده و در بخش آموزش به ویژه در بخش آموزش کارشناسان طی 2 سال اخیر اقدامات موثری انجام داده است.

    رییس سازمان نظام مهندسی معدن گفت: نظام مهندسی معدن با برخورداری از 37 هزار پرسنل در سراسر کشور تلاش می کند تا بازوی اجرایی خوبی در بخش معدن باشد. همچنین صندوق بیمه می تواند نقش موثری را در شکوفایی بخش معدن ایفا کند.

    در این دیدار لزوم آموزش بیشتر برای کاهش ریسک در معادن به ویژه در حوزه آموزش کارگران ، استفاده از پتانسیل بالای اساتید و دانشجویان رشته متالورژی برای انجام پروژه های بخش معدن و صنایع معدنی، حمایت مالی از انجام پروژه های معدنی در دانشگاه ها، تقویت واحدهای HSEدر استان ها و پیگیری فعالیت های صندوق بیمه از جمله موارد مطرح شده از سوی اعضای شورای عالی نظام مهندسی معدن بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر