۵ هزار و ۷۰۰ معدن فعال در کشور وجود دارد

عصر معدن- رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور گفت: ۵ هزار و ۷۰۰ معدن فعال کوچک و بزرگ مقیاس در سراسر کشور در حال استخراج مواد معدنی هستند.;

۵ هزار و ۷۰۰ معدن فعال در کشور وجود دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، داریوش اسماعیلی روز شنبه در نشست تخصصی و هم اندیشی با مسئولان سازمان‌های صمت و نظام مهندسی معدن سیستان و بلوچستان اظهار داشت: دولت به دنبال جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و ایجاد صنایع فرآوری در حوزه معدن است.

    وی ادامه داد: افزون بر یک هزار و 800 میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که اگر بخشی از این نقدینگی به بخش معدن کشور هدایت شود علاوه بر کاهش آسیب های ایجاد شده از وجود نقدینگی در بازار باعث رونق بخش معدن و به تبع آن رونق کشور می شود.

    رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور بیان کرد: پتانسیل‌های معدنی خوبی در کشور و سیستان و بلوچستان وجود دارد و سازمان نظام مهندسی معدن در ارتباط با شرکت ایمیدرو خواهان رفع موانع و جذب نقدینگی در حوزه معدن شده و این استان را به عنوان پایلوت انتخاب کرده و برنامه های بسیاری در این حوزه دارد.

    وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان از حیث زمین شناسی ظرفیت‌های ارزشمند بسیاری دارد افزود: در این استان اکتشاف معادن در سالهای اخیر روند رو به رشد مناسبی داشته و روز به روز نیز با حضور سازمان های توسعه‌ای از جمله ایمیدرو و تهیه و تولید مواد معدنی منجر به اکتشاف مواد معدنی خوبی شده است.

    اسماعیلی بیان کرد: در سیستان و بلوچستان تمرکز در معدن ، صنایع معدنی و صنایع پایین دستی و مانند آن است که این امر زمینه ساز ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی خواهد شد.

    وی تصریح کرد: سرمایه گذاری در حوزه معادن، صنایع معدنی، فرآوری مس، آهن و آلومینیوم می تواند در کشور ارزش افزود و اشتغال زایی خوبی ایجاد کند به گونه ای که برای یک و نیم میلیون تن مواد مورد نیاز که در تولید فولاد در کشور استفاده می شود نیاز به پنج کارخانه بزرگ است که این امر در صورت تحقق باعث جذب هفت هزار شغل مستقیم و در کنار هر شغل مستقیم 15 اشتغال غیر مستقیم ایجاد می کند.

    رئیس سازمان نظام مهندسی کشور از جمله وظایف این سازمان را آموزش دانست و اظهار داشت:  600 دوره آموزشی برای معادن بخش خصوصی برنامه ریزی شده است که این امر باعث رونق و توانمندی بخش خصوصی خواهد شد.

    وی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی معدن کشور یک سازمان غیر انتفاعی است که تعدادی افراد متخصص در رشته های مرتبط از جمله زمین شناسی ، معدن و مانند آن مشغول به فعالیت هستند و از نظر تشکیلاتی تعداد پنج نفر در استان از طریق برگزاری انتخابات به عنوان اعضاء هیات مدیره و  11 نفر به عنوان هیات عمومی از طرف شورای مرکزی انتخاب می شوند.

    وی خاطر نشان کرد: به جهت توسعه بخش معدن در نظرگرفتن مشوق های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران پیشنهاد می شود که در صورت توجه به بخش معدن شاهد اشتغالزایی خوبی در کشور و این استان خواهیم بود.

    رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز در ادامه این نشست گفت: ظرفیت یک میلیارد و 300 میلیون تنی مواد معدنی در این استان در صورت توجه رونق اقتصادی مناسبی برای این منطقه ایجاد می کند.

    نادر میرشکار افزود: دولت و سازمان های وابسته به وزارتخانه صنعت ، معدن و تجارت برنامه‌ریزی‌های بسیاری برای شکوفا شدن بخش معدن و ایجاد صنایع معدنی در سیستان و بلوچستان در حال انجام دارند.

    وی توجه به سرمایه گذاری در حوزه معدن را مهم دانست و اظهار داشت: در زمینه اکتشافات مواد معدنی باید سرمایه گذاری لازم صورت پذیرد تا از مواد معدنی موجود در سیستان و بلوچستان آگاه و به تبع آن برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

    رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان تصریح کرد: سازمان های زمین شناسی و نهادهای عمومی وابسته به دولت در بخش معدن و زمین شناسی در راستای سرمایه گذاری در این منطقه و رونق بخش معدن بسیار تاثیرگذار هستند.

    وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان در بسیاری از شاخص های توسعه ای از میانگین کشوری پائین‌تر است که نیاز به توجه بیشتر دارد.

    رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان افزود: از 185 هزار کیلومتر مربع جستجو در پهنه‌های اکتشافی سیستان و بلوچستان  85 هزار کیلومتر مربع توسط شرکت‌های دولتی و خصوصی در حال انجام است و تا کنون مواد معدنی جدید بسیاری کشف شده است.

    وی ادامه داد: در جهت رونق تولید و توسعه معادن سیستان و بلوچستان شناسایی، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در دستور کار سازمان صمت قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر