«اوپال کنترا لوز»، سنگی که کهکشان دارد

عصر معدن- سنگ قیمتی بیست هزار دلاری با عرض ۴٫۶ سانتیمتر که با نام اوپال کنترا لوز (contra luz opal) شناخته می‌شود. ترکیبات معدنی الگوهای شگفت‌آوری داخل این سنگ ایجاد کرده است، به طوریکه به نظر می‌رسد یک ابر فضایی را درون خود به دام انداخته باشد.;

«اوپال کنترا لوز»، سنگی که کهکشان دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»، اُپال یا اوپال (به انگلیسی: Opal)، یا سنگ چشم گربه (نام‌های دیگر: اوپال، عین‌الهَر، عین‌الشمس) گونه‌ای از سنگ های قیمتی است. اپال یا چشم گربه گونهٔ بی‌شکل و نرم‌تر از در کوهی (SiO2·nH2O) است.
    سنگ چشم گربه یک سیلیس آبدار است که میزان آب آن تا 20 درصد هم می‌رسد. این سنگ ممکن است بی‌رنگ باشد ولی در رنگ‌های سفید، آبی شیری، خاکستری، سرخ، زرد، سبز، قهوه‌ای و سیاه یافت می‌شود. اپال‌های سفید و سبز بیش از دیگر رنگ‌ها یافت می‌شوند و کمیاب‌ترین گونه، سرخ بر زمینهٔ سیاه است.
    تفاوت‌ها در رنگ چشم گربه تابعی از اندازهٔ رشد در طول موج‌های سرخ و فروسرخ است. سنگ چشم گربه یک کانی‌وار ژله‌مانند است که در دمایی نسبتاً پایین ته‌نشین می‌شود و می‌تواند در شکاف‌ها و درزهای بیشتر تخته‌سنگ‌ها شکل بگیرد. این سنگ بیشتر در شکاف‌های لیمونیت، ماسه‌سنگ، ریولیت، مارن و بازالت شکل می‌گیرد.

    اپال، نگین ملی کشور استرالیا است. اوپال با فرمول شیمیایی SiO2.nH2O از مجموعه کانی هاست و خواص فیزیکی و شیمیایی آن شبیه اوپال است. دارای لو مینسانس فراوان سبز تا زرد-سبز است. گاه به صورت سنگ ظریف(آگرگاتهای کوچک)مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کلمه یونانی Hualos به معنی شیشه اخذ شده‌است. محلول در KOH , HF متغیر – درصد H2O بین 27-1 درصد در تغییر است و ادخال‌های Ca-Mg-Al -Fe-As نیز دارد.
    این سنگ برای اولین بار در چک و اسلواکی کشف شد. اما در نواحی آتشفشانی عهد حاضردر آلمان، چک و اسلواکی، مکزیک، ژاپن، ایسلند، آمریکا، کانادا و… یافت می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر