معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبرداد:

امسال، ۱۵ میلیون تن به زنجیره فولاد کشور اضافه می شود

عصر معدن- معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره ایجاد محدودیت برای صادرات مواد معدنی گفت: ما برای صادرات نه محدودیت ایجاد کردیم نه ممنوعیت. بلکه شفافیت به وجود آوردیم.;

امسال، ۱۵ میلیون تن به زنجیره فولاد کشور اضافه می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶:۰۰

    جعفر سرقینی در گفت و گو با «عصرمعدن» با بیان این مطلب در ادامه افزود: به عنوان مثال اکنون هرکسی که قصد صادرات سنگ آهن، کنسانتره و گندله را دارد، باید از تولیدکننده اصلی نامه‌ای مبنی بر تایید تولید آن محصول از سوی تولیدکننده داشته باشد و در آن تولیدکننده ضامن بازگشت ارز حاصل از صادرات این محصول باشد. دوم اینکه کسی که محصول را تولید کرده باید حقوق دولتی را پرداخت کرده باشد تا بتواند صادرات انجام دهد، زیرا نمی توان اجازه داد از انرژی و خاک این کشور استفاده کرد و محصول را صادر کند بدون اینکه سوالی درباره اینکه آیا حقوق دولتی را پرداخته یا ارز حاصل از صادرات را به کشور باز می گرداند از آنها پرسیده شود.
    وی افزود: معادن انفال هستند و ما با این کار درصدد هستیم تا شفافیت ایجاد کرده و  از این طریق به تامین مواد اولیه برای واحدهای فرآوری کشور کمک شود. زیرا کسانی که از صادرات مواد معدنی سود می بردند با استفاده از کارت‌های یکبار مصرف بازرگانی از بازگشت ارز تبعیت نمی کردند، اکنون با قوانین جدید باید ارز را به کشور بازگردانند در نتیجه صادرات نیز ممکن است برای آنها اقتصادی نباشد، در نهایت باعث می شود تا تامین مواد اولیه برای صنایع فرآوری آسان تر می شود.

    وی درباره تکمیل زنجیره تولید کانی های فلزی نیز گفت: در 6 سال گذشته 86 میلیون تن زنجیره فولاد به مرحله اجرا و بهره برداری رسید و ظرفیت زنجیره فولاد از سال 92 که به میزان 120 میلیون تن بود اکنون به 287 میلیون تن رسیده و امسال نیز ادامه خواهد یافت و حداقل 15 میلیون تن دوباره در زنجیره فولاد طرح راه اندازی خواهد شد.
    معاون امور معادن و صنایع معدنی درباره طرح های فولادی که امسال به زنجیره تولید اضافه می شوند نیز گفت: عمده آنها در سنگان هستند و افتتاح دو طرح گندله و کنسانتره و 2طرح نیز در گل گهر کرمان را خواهیم داشت که در مجموع به 15 میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور اضافه خواهد کرد.

    سرقینی گفت: در زنجیره مس نیز که طی سال های گذشته با راه اندازی ذوب سرچشمه حدود 200 هزار تن به ظرفیت ذوب کشور اضافه شد، امسال نیز با راه افتادن طرح شرکت میدکو و مابقی شرکت ها 60 تا 70 هزار تن دیگر اضافه می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر