ایران در صدر تولید و صادرات فولاد خاورمیانه

عصر معدن-صنعت فولاد کشور با سابقه بیش از نیم قرن، امروز در بین رقبا در خاورمیانه از نظر تولید و صادرات حرف اول را می‌زند و انتظار می‌رود تا ۱۴۰۴ از سطح دهم جهانی هم با ارتقای جایگاه به رده هفتم برسد.;

ایران در صدر تولید و صادرات فولاد خاورمیانه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، برپایه داده های طرح جامع فولاد کشور، عمده تولید کنندگان فولاد در خاورمیانه کشورهای ایران، عربستان، امارات و قطر هستند که سهم کشورمان با تولید حدود 25 میلیون تن در سال 2018 بالغ بر 69 درصد ثبت شد.

    هر چند که تازه ترین آمارهای معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت با انجمن تولید کنندگان فولاد ایران مربوط به عملکرد سال 98 اختلاف یک میلیون تنی دارد، اما در جایگاه کشورمان در منطقه خللی ایجاد نمی کند.

    وزارت صنعت مجموع تولید فولاد سال گذشته را 28 میلیون تن (بنابر قول معاونت امور معادن) و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران رقم 27 میلیون تن را اعلام کرد.

    آمارهای مورد بررسی حاکی از آن است که کشور عربستان با 15 درصد تولید، امارات با 9 درصد و قطر با هفت درصد با فاصله بسیار زیاد در منطقه پشت سرایران قرار گرفته اند.

    بیشترین مصرف کنندگان خاورمیانه

    براساس مطالعات طرح جامع فولاد کشور، ایران، عربستان و امارات علاوه براینکه بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در خاورمیانه محسوب می شوند، بیشترین مصرف فولاد را هم دارند.

    واقعیت اینکه سه کشور یاد شده خاورمیانه، (ایران، عربستان و امارات) بیش از 70 درصد سهم مصرف فولاد را در این منطقه به خود اختصاص داده اند.

    ایران 38 درصد مصرف، عربستان 21 درصد، امارات 15 درصد را دارند و سپس عراق با 6 درصد و سایر کشورها در مجموع 20 درصد مصرف را از آن خود ساخته اند.

    صادرات فولاد

    براساس آمار سال 2017 صادرات فولاد خام کشورهای روسیه، برزیل و ایران، اوکراین و ژاپن بالاترین میزان ثبت شده بود و در این میان سهم ایران به رقم 6 میلیون و 873 هزار تن رسید.

    ایران در سالهای آغازین دهه 90 شمسی بطور متوسط پنج تا هفت میلیون تن واردات فولاد اعم از شمش و مقاطع فولادی داشت، اما امروز در اندیشه دستیابی به سهم 40 تا 45 درصد تولید برای صادرات است.

    آمار صادرات سال 98

    موضوع صادرات فولاد هم اختلاف آماری بین وزارت صنعت و انجمن تولید کنندگان فولاد ایران وجود دارد، وزارتخانه آمار صادرات این بخش را بیش از 9 میلیون تن (شمش و تولیدات فولادی) اعلام کرد، اما انجمن مزبور، در نامه ای که در اردیبهشت ماه جاری  خطاب به وزیر صنعت نوشته بود برای دغدغه های صادرات، رقم عملکرد سال گذشته را 11 میلیون تن ذکر کرد.

    افق چشم انداز1404

    آمارهای رسمی وزارت صنعت پیرامون برنامه صادرات در افق چشم انداز 1404 رقم 14 میلیون تن را نشان می دهد که این رقم خوشبینانه در صورتی قابلیت تحقق دارد که بخش ساختمان و مسکن کماکان در شرایط رکود بسربرد، اما طرح ملی مسکن که برنامه ساخت 400 هزار واحد را در دستور کار دارد، می تواند تقاضای داخلی را ارتقا بخشد.

    براساس سند چشم انداز پیش بینی شده در سال 1404 میزان صادرات فولاد در قالب شمش هفت میلیون تن و به همین میزان هم مقاطع فولادی صادر شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر