مشاور ایمیدرو مطرح کرد:

استراتژی بومی سازی؛ ‌نسخه ای واحد برای حمایت از ساخت داخل

عصر معدن- یونسیان، مشاور رییس هیات عامل در امور بومی سازی و ساخت داخل، از استراتژی این سازمان برای بومی سازی در حوزه معدن و صنایع معدنی خبر داد. وی تاکید کرد:‌ این استراتژی با هدف شناسایی سازندگان توانمند و همچنین به منظور ارتقای توان داخلی و همزمان کاهش ارزبری به اجرا در می آید.;

استراتژی بومی سازی؛ ‌نسخه ای واحد برای حمایت از ساخت داخل
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، حسن یونسیان با اشاره به سیاست های وزارت صنعت معدن و تجارت و پیگیری های رییس هیات عامل ایمیدرو مبنی بر ایجاد ساختاری واحد و منسجم برای بومی سازی تاکید کرد: به رغم اینکه طی سه چهار دهه اخیر به سبب اعمال تحریم ها، ‌ ساخت داخل مورد توجه قرار گرفته اما شاهد ساختاری واحد برای حمایت از طراحان و سازندگان و نهادهایی که در تولید دانش فعالیت می کرده اند، ‌ نبوده ایم‌.

    وی ادامه داد: اکنون کاهش ارزبری و توجه به توانمندی های داخل تنها مختص به صنعت و زنجیره فولاد نبوده بلکه زنجیره های مس، آلومینیوم و ... را دربر گرفته است. یونسیان افزود: در برخی اوقات ارز در اختیار داشته ایم اما به سبب محدودیت هایی که بر اقتصاد کشورمان اعمال شده، ‌ با مشکلاتی در تامین تجهیزات، ‌ ‌نرم افزارها یا ورود دانش بودیم برای همین منظور ایمیدرو، ‌ استراتژی را برای رفع چالش فوق، پیاده سازی کرده است.

    از مهندسی معکوس تا تولید دانش

    یونسیان به فرایند بومی سازی اشاره کرد و گفت:‌ انجام مهندسی معکوس به عنوان اقدام حداقلی محسوب می شود که این امر می تواند تا ساخت تجهیزات و تولید دانش را برای قطعات و ماشین آلات و حتی نرم افزارها دربرگیرد.

    وی همکاری ایمیدرو با مراکز علمی را یادآور شد و اظهار داشت: مهندسی معکوس و تهیه نقشه ها را در قالب همکاری با دانشگاه ها اجرایی می کنیم.

    مشاور رییس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: در حال حاضر قطعاتی که پیشتر تصور ساخت آن نبود را در داخل تولید می کنیم. وی ادامه داد: رسیدن به ساخت داخل، ‌ تهیه نقشه های مهندسی و تولید دانش فنی و ترکیب این فرایند در اجرا، از اقداماتی است که در استراتژی بومی سازی اجرایی می شود.

    وی با اشاره به اینکه بومی سازی را نمی توان به معنای ساخت 100درصدی به شمار آورد، ‌ گفت: در سامانه ای که به روزآوری خواهد شد، مشخص می کنیم چه قطعات یا ماشین آلاتی توسط کدام شرکت، تولید می شود و یا اینکه کدام بخش قابل تولید در داخل نیست که از خارج کشور تامین شود.

    یونسیان تاکید کرد: در بومی سازی تنها به سازندگان یک رشته همچون فولاد تکیه نمی کنیم و از شرکت هایی که مثلا در حوزه پتروشیمی، آب، برق، گاز و ... اقدام به ساخت داخل کرده اند هم استفاده خواهیم کرد چرا که واقعیت نشان داده، مثلا در بخش های مربوط به آب، برق و گاز پروژه ها و کارخانه های معدن و صنایع معدنی، می توان با تغییراتی، از توانمندی شرکت هایی که پیشتر در همین حوزه ها فعالیت کرده اند، ‌ بهره برد.

    قابلیت ها به آزمون گذاشته می شود

    مشاور رییس هیات عامل در امور بومی سازی و ساخت داخل اظهار داشت: در فهرستی که بدین منظور تهیه می شود نیازها و همچنین قابلیت های ساخت و سازندگان اعلام می شود، سپس آن دسته از تولیداتی که به آزمون گذاشته و توسط شرکت های مصرف کننده در بخش فولاد، مس، آلومینیوم، معادن و ... به کار گرفته شده اند و کارایی آن به تایید رسیده، به وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام می شود.

    یونسیان درباره نکات مورد اهمیت تجهیزات ساخت داخل در ادامه گفت: در گام نخست هر نوع ادعایی برای ساخت داخل باید به آزمون گذاشته شود و نمی توان صرف نشان دادن یک کالا و برچسب، آن را بومی سازی تلقی کرد از این رو تاییدیه مصرف کننده که همان کارخانه ها باشند، یکی از ملاک ها برای تایید ساخت داخل است.

    وی با بیان اینکه قصد نداریم این فرایند جنبه شعاری پیدا کند، تاکید کرد: چنانچه هر قطعه، ماشین یا نرم افزاری از نظر شاخص هایی همچون تعداد و کیفیت، جنبه کاربردی از سوی کارخانه های مصرف کننده پیدا کرد و از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار بود در همان لیست حمایتی قرار می گیرد و با نظر وزارت صنعت معدن و تجارت، تعرفه بر روی مشابه وارداتی آن اعمال می شود یا اجازه ثبت سفارش برای واردات داده نخواهد شد.

    وی تصریح کرد: به بیانی دیگر، در صورت دارا بودن صلاحیت و شرایط لازم، از وزارتخانه درخواست می شود که با توجه به توان ساخت در تجهیزات و قطعات مورد اشاره، ‌ تعرفه برای واردات آن ها اعمال کند یا ثبت سفارشی انجام نشود. بدین ترتیب ضمن حمایت از شرکت های داخلی و ایجاد مانع برای ارزبری، سبب تشویق سرمایه گذار و ایجاد شغل در داخل کشور می شویم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر