مازاد مصرف داخلی فولاد امسال به ۱۰ میلیون تن می رسد

عصر معدن- رییس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد تهران گفت: امسال میزان مصرف فولاد کشور به رقم ۱۷ میلیون تن می رسد و با توجه به برنامه تولید، حدود ۱۰ میلیون تن مازاد خواهیم داشت.;

مازاد مصرف داخلی فولاد امسال به ۱۰ میلیون تن می رسد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»: به نقل از ایرنا «حمیدرضا رستگار» تصریح کرد: امروز کشورمان از نظر تولید فولاد به جایگاهی رسیده که علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی، امکان صادرات به بازارهای هدف را هم دارد، اما موضوعی که اکنون با آن روبروشده ایم، ابهامی است که در این ارتباط وجود دارد، چرا باید قیمت ها وضعیت افسار گسیخته داشته باشد و قیمت فولاد بدون منطق عقلی افزایشی شود.

    توجیه غیرمنطقی برای رشد قیمت

    وی تصریح کرد: این مطلب توجیه ندارد که بدلیل صادرات آهن اسفنجی که در گذشته انجام شده، و اکنون پایه تولیدات فولاد است و کمبود بوجود آمده، بنابراین بهانه ای برای رشد قیمت باشد.

    رستگار خاطرنشان ساخت: مساله ای که امروز مطرح است، میزان نقدینگی و پول‌های سرگردان در جامعه در هر دوره ای به یک بخش نفوذ و پیامد تخریب بازار و رشد قیمت ها را به دنبال دارد و اکنون بخش فولاد یکی از عرصه های رسوخ پولهای سرگردان است و برخی براین اعتقادند که برای جلوگیری از کاهش ارزش پول نسبت به خرید فولاد اقدام کنند.

    به گفته وی، اکنون با وضعیت رکودی که در اجرای طرح های عمرانی وجود دارد، تقاضای جدیدی در بخش ساختمان سازی پدید نیامده و پیش بینی میزان مصرف سالانه فولاد بالغ بر 17 میلیون تن است و حدود 10 میلیون تن هم مازاد تولید امسال وجود دارد که با توجه به شرایط تحریم  و محدودیت هایی برای صادرات، چه توجیه ای برای افزایش قیمت فولاد و آهن آلات است.

    ضرورت شفاف سازی بورس کالا

    رستگار اضافه کرد: اصناف براساس قانون متعهد به اخذ سود منطقی هستند و نباید قیمت ها افسار گسیخته باشد و با بی انضباطی در بازار آهن آلات هم مخالفیم و معتقدیم تنظیم بازار باید توسط مراجع نظارتی و حتی امنیتی انجام شود.

    وی تصریح کرد: ضروری است مشخص شود که در بخش فولاد و در زنجیره تولید تا مصرف چه افرادی دخالت دارند و امروز به عنوان یک مساله جدی و مهم بورس کالا باید پاسخگو باشد که چگونه کشف قیمت شده و چه کسانی اقدام به خرید کرده اند و نیاز به شفاف سازی وجود دارد.

    رستگار یادآور شد: واقعیت اینکه این اتحادیه مسوول توزیع آهن آلات در شهر و استان تهران است، اما در تعیین قیمت نقش ندارد، زیرا در جریان چگونگی کشف قیمت نیستیم و نسبت به چگونگی عملکرد بورس کالا و کشف قیمت هم قرار نداریم.

    وی اضافه کرد:برخی براین اعتقادند، شاید منشاء گرانی در بهمن ماه مربوط به صادرات بیش از اندازه باشد و پیشنهاد می شود برای سامان بخشیدن به این مهم یک تشکل مرجعیت و مسوولین مربوطه را برعهده گیرد که مانع از سودجویی افراد شود و دربرابر عملکرد خود پاسخگو باشند.

    رستگار گفت: امروز فولاد، بعد از نفت بالاترین ظرفیت مالی و درآمد ارزی را برای کشور می تواند به همراه داشته باشد و با سرمایه گذاریهای به عمل آمده، اکنون به خودکفایی رسیده و در عین حال واردات هم سهم بسیار ناچیزی دارد.

    زنجیره تولید و مصرف نیازمند برنامه جامع

    وی خاطرنشان ساخت: واقعیتی که باید مورد تاکید قرار داد، باوجود چنین ظرفیتی در بخش فولاد و قابلیت برای شکوفایی اقتصادی، نبود برنامه جامع محسوس است، فولاد برنامه جامعی دارد که این امر مربوط به تولید آن است، اما زنجیره از تولید تا مصرف نیازمند یک برنامه است.

    به گفته رستگار، اکنون که در شرایط تحریم قرار داریم، در بازار داخلی باید یک برنامه اصولی و منسجم داشته باشیم و برای این منظور در جلسات تصمیم سازی نیازمند مشارکت صاحب نظران بخش های مختلف است و این امر می تواند منجر به برنامه ریزی دقیق شود، درحالی که در نشست های تنظیم بازار فولاد، اتحادیه نماینده ای ندارد و هیچگاه طرف مشورت قرار نمی گیرد.

    وی گفت: اتحادیه ها امروز نبض بازار مصرف را در ارتباط با کالاهای مختلف دراختیار دارند و شور و مشورت با آنها، ضامن کنترل بازار است و باید مورد توجه قرار داد.

    رستگار اضافه کرد: شرایط اقتصادی کشور با مدیریت قوی مانع از بی ارزش شدن پول ایران در برابر سایر ارزها می شود و دامن زدن به شرایط هرج و مرج درکشورو بی قانونی نقشه و برنامه دشمن است و دراین ارتباط باید برنامه داشته باشیم.

    رشد قیمت تا 40 درصدی

    رییس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد تهران افزود: بررسی ها نشان می دهد از یک ماه پیش (بهمن ماه) رشد قیمت 30 تا 40 درصدی برای تمامی مقاطع آهن آلات نسبت به نیمه نخست امسال رقم خورده و میلگرد با قیمت هرکیلو گرم چهار هزار و 800 تومان با افزایش دو هزار تومانی اکنون به 6 هزار و 800 تومان رسیده است.علاوه براین ورق های فولادی مورد مصرف در پروفیل هم تا کیلویی سه هزار تومان رشد قیمت یافته و این وضعیت گواه بی انضباطی در این زمینه است.

    وی خاطرنشان ساخت: اتحادیه مسوول توزیع شبکه مویرگی فولاد در شهر و استان تهران است و در نشست های ستاد تنظیم بازارهم حضور ندارد، درحالی که ستاد باید تصمیم های کارشناسی همه جانبه پس از مشاوره با همه صاحب نظران اتخاذ بکند.

    توزیع قطره چکانی آهن آلات

    رییس اتحادیه مزبور گفت: توزیع قطره چکانی آهن آلات از دیگر نکات مبهم به نظر می رسد و این موضوع باید توسط تولید کنندگان، بورس کالا و وزارت صنعت، معدن وتجارت شفاف سازی شود، زیرا امروز بدلیل اهمیت بالای آهن و فولاد، در تمامی صنایع کشور مورد مصرف قرار می گیرد.

    وی افزود: اتحادیه ذیربط به عنوان نماینده قانونی توزیع آهن آلات در کشور محسوب می شود و براساس قوانین اتاق اصناف مرجع توزیع است.

    به گفته وی، واقعیتی که امروز باآن روبرو هستیم افراد با منفعت طلبی روند تحولات بازار را پیگیری می کنند و افرادی جز به دستاوردهای شخصی به چیز دیگری نمی اندیشند و باید پذیرفت سودهای هنگفت بادآورده خدمت به اقتصاد محسوب نمی شود، بلکه خیانت به مردم است و زیرپاگذاردن اصول اخلاقی و دینی به حساب می آید.

    رستگار تصریح کرد:بررسی ها نشان می دهد، همواره طمع به بخش فولاد در کشور زیاد بوده و مشخص نیست در بورس کالا چه افراد با چه مشخصه ای وارد شدند و از این عرصه برای خود بهره برداری کرده اند.

    وی یادآور شد:اعضای این صنف تحت پوشش اتحادیه هم در اندیشه نقل و انتقال کالا نسبت به فروش موجودی خود اقدام کرده اند، اما اکنون برای جایگزینی آن، بدلیل رشد قیمت ها، امکان جایگزینی ندارند و به این ترتیب با زیان روبرو می شوند، چون جنسی برای عرضه ندارند و ناگزیر ار تعطیلی می شوند.

    جوکاذب در بازار زمینه برای رشد قیمت

    رستگار افزود: امروز در بازار شاهد جو کاذبی هستیم و مصرف کننده هم بدلیل نگرانی تداوم رشد قیمت ها ناگزیر از خرید در شرایط افزایش نرخ است و هیچ مرجعی هم برای رسیدگی وجود ندارد.

    وی گفت: بررسی تحولات بازار آهن وفولاد نشان می دهد که وزارت صنعت به شکل انفرادی قادر به کنترل بازار نیست و از سوی دیگر تولید کننده های اصلی فولاد کشور هم در قالب خصولتی و یا دولتی فعالیت دارند و برای نظم امور باید همه دستگاه ها در یک چارچوب مشخص و سیاست جامع فعالیت کنند.

    رستگار افزود: واحدهای صنفی عضو این اتحادیه در بخش خرده فروشی با توجه به فاکتور خرید باید به میزان سه درصد سود طلب کنند و این رقم برای عمده فروشان 1.5 درصد در نظر گرفته شده است.

    قطعی گاز و رشد نرخ ارز توجیهات غیر منطقی

    رییس اتحادیه صنف فروشندگان آهن وفولاد تهران خاطرنشان ساخت: امروز تولید کنندگان توجیهاتی مبنی بر قطع گاز از سوی شرکت گاز برای تامین بخش خانگی دارند که قابل پذیرش نیست، زیرا جنس های انبار شده تولید کنندگان به چه قیمتی تحویل مصرف کنندگان قرار می گیرد.

    وی افزود: موضوع رشد قیمت جهانی آهن و فولاد هم غیرقابل قبول است، زیرا تولید کنندگان ایرانی، مواد اولیه خود را با نرخ های داخلی تامین می کنند و ارتباطی به نرخ جهانی ندارد، چنانچه امکان مبادله با همه کشورهای جهان فراهم باشد، مبنای قیمت بازار جهانی برای مواد اولیه وجود دارد، اما در فولاد تولیدی ایران واردات یا سهمی ندارد و یا بسیار ناچیز است.

    به گفته رستگار، ضرورت دارد دولت امروز در بازار فولاد نظارت داشته باشد، مداخله نکند تا در بازار اختلال ایجاد شود، مساله ارز هم نباید با ریال مورد سنجش قرار گیرد، چنانچه ملزومات فولاد سازان با نرخ ارز ازاد محاسبه شود، باید ارزیابی کرد که چگونه حساب می شود.

    وی تصریح کرد: امروز دستمزد کارگران، سوخت، خدمات و بقیه کالاهای مصرفی فولادسازان در کنار هم باید محاسبه شود و سپس نتیجه گیری کنیم که کالای تمام شده چقدر ارزش دارد.

     برابر جداول آماری وزارت صنعت، معدن وتجارت، تولید فولاد خام(میانی) در 10 ماهه امسال به رقم 20 میلیون و 6 هزار و 200 تن رسید که در مقایسه با 18 میلیون و 734 هزار و 800 تن عملکرد دوره مشابه پارسال رشد 6.8 درصدی دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر