نبود پایانه صادراتی، حلقه مفقوده صادرات سنگ

عصر معدن- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: حلقه مفقوده ما در صادرات سنگ، عدم وجود پایانه صادراتی است.;

نبود پایانه صادراتی، حلقه مفقوده صادرات سنگ
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، علی جودکی اظهار کرد: راه‌اندازی پایانه صادرات سنگ‌های تزیینی ضرورتی برای صنعت سنگ کشور است چرا که سنگ‌های تزیینی یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب صادراتی کشور هستند.

    وی ادامه داد: به منظور افزایش عدد صادراتی سنگ‌های تزیینی باید با برنامه‌ریزی مناسب، یک شوروم یا نمایشگاه دائمی برای خریداران سنگ طراحی کنیم. در صورت ورود تاجران به کشور، تمام توانمندی‌های این صنعت به آنان عرضه نخواهد شد و تنها امکان بازدید از چند معدن یا معادن یک استان برای آنان فراهم خواهد بود.

    وی افزود: با ایجاد پایانه صادراتی سنگ‌های تزیینی، این امکان فراهم می‌شود که تمام معادن سنگ‌های تزیینی کشور که محصول آنها قابلیت عرضه در بازارهای جهانی را داشته باشد، سنگ خود را در این نمایشگاه به صورت دائمی در معرض نمایش قرار دهد. به این ترتیب، هیئت‌های خارجی که برای بازدید یا بازرگانانی که برای خرید سنگ به کشور مراجعه می‌کنند، به این نقطه مراجعه کرده و نمونه‌ای از سنگ تمام معادن کشور را در این نمایشگاه مشاهده کرده و پس از انجام خرید با توجه به استقرار سامانه گمرکی در پایانه صادراتی، اقدامات گمرکی و ترخیص بار در همین نقطه انجام شده و بار ارسال خواهد شد.

    جودکی با بیان اینکه مشکل واگذاری سند نمایشگاه طبق وعده استاندار مرکزی، تا پایان سال جاری حل خواهد شد، گفت: در صورتی که این اقدام به درستی انجام شده و زیرساخت‌ها فراهم شود، انتظار می‌رود که عدد صادراتی سنگ تزئینی کشور در کوتاه مدت شاهد یک جهش اساسی از 200 میلیون دلار کنونی باشد.

    وی تصریح کرد: مقدمات راه‌اندازی پایانه انجام شده و مجوز اولیه آن از سوی سازمان توسعه تجارت صادر شده است. اگر سایر اقدامات درون استانی از قبیل تحویل زمین از سوی مسکن و شهرسازی انجام شود، پیش‌بینی می‌شود پایانه صادراتی در بهار سال آینده راه‌اندازی شود.

    مدیرکل صمت استان مرکزی ادامه داد: حضور چشمگیر تجار خارجی و هیئت‌هایی از ازبکستان، پاکستان، قزاقستان و ترکیه، حضور رایزنان بازرگانی کشور، تقاضای حضور انفرادی 25 نفر از کشورهای خارجی در نمایشگاه و بالغ بر 250 بازدید کننده خارجی در روز اول نمایشگاه پانزدهم که اخیرا برگزار شد، نشان‌دهنده این است که نمایشگاه در 14 دوره گذشته تکامل یافته تا به نقطه کنونی در نمایشگاه پانزدهم رسیدیم.

    وی افزود: قطعا شرایط فعلی نقطه اوج نمایشگاه نخواهد بود بلکه هدف اصلی ما رسیدن به جایگاه اول جهان در حوزه برگزاری نمایشگاه سنگ است که امیدواریم در چند سال آینده به آن دست پیدا کنیم.

    رئیس میز سنگ کشور با اشاره به مشکلات حوزه گردشگری برگزاری نمایشگاه‌ها در شهرستان‌ها گفت: از مشکلات رایج می‌توان به بحث هتلینگ اشاره کرد که امیدواریم تا نمایشگاه شانزدهم این مشکل برطرف شود. با انجام اقداماتی از قبیل افزایش امکانات رفاهی در داخل نمایشگاه می‌توان امیدوار بود که میزبان بازدیدکنندگان بیشتری باشیم.

    وی ادامه داد: با توجه به استقرار حدود 35 هزار تن سنگ کوپ در نمایشگاه، افزایش این حجم نیازمند افزایش زیرساخت‌هاست. اگرچه برخی از این نقص‌ها از قبیل جرثقیل‌های دروازه‌ای که به منظور بارگیری استفاده می‌شود، رفع شده است اما در صورت راه‌اندازی پایانه صادراتی، تعداد این جرثقیل‌ها باید در سال آینده افزایش پیدا کند.

    وی با اشاره به ضرورت حضور غرفه میراث فرهنگی در نمایشگاه، افزود: ظرفیت گردشگری شهرستان محلات و نیم‌ور بسیار است. انتظار است که این سازمان با حضور در نمایشگاه، استقرار غرفه و انجام تبلیغات، حاضرین در نمایشگاه را که در واقع به عنوان توریست صنعتی و معدنی وارد کشور شده‌اند به سمت توریسم طبیعی و گردشگری هدایت کنند.

    جودکی در خصوص میزان توجیه ایجاد بورس سنگ در محل نمایشگاه گفت: از آنجا که ایجاد بورسِ کالا ایجاد رقابت کرده و نظام عرضه و تقاضا را تنظیم می‌کند، در صورتی که تشکیل آن تضاد منافع ایجاد نکند، با آن موافق هستیم، اما در حال حاضر با توجه به تنوع موجود در سنگ‌های تزئینی، ضرورت آن احساس نمی‌شود البته در صورت احساس ضرورت قطعا به سمت ایجاد آن حرکت خواهیم کرد.

    وی در خصوص راهکارهای کاهش عوارض جانبی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی صنعت سنگ و معادن، اظهار کرد: معادن از نظر فرهنگی و روانی به درستی برای جامعه معرفی نشده‌اند. در تمام دنیا معادن با محیط زیست عجین شده‌اند که نشان دهنده این است که ما در حوزه روانی به درستی عمل نکرده‌ایم. اگرچه محیط زیست و منابع طبیعی اولویت‌های اول ما هستند اما به این معنی نیست که به معادن نپردازیم. با تعامل درست می‌توان علاوه بر استفاده از فرصت معادن، با ایجاد پوشش گیاهی از طریق کاشت نهال یا بذر، نسبت به حفظ یا احیای منابع طبیعی نیز اقدام کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر