رشد ۱۱ درصدی صادرات ایران به چین

عصر معدن- جدیدترین ارزیابی‌های ارائه شده از سوی رییس سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که صادرات ایران به چین در هشت ماهه ابتدایی امسال افزایش یافته است.;

رشد ۱۱ درصدی صادرات ایران به چین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، با وجود آنکه در ماه‌های گذشته ارزش صادرات غیرنفتی ایران به دلیل تغییر در قیمت پایه صادراتی گمرک کاهش پیدا کرده،  چین به عنوان اصلی‌ترین شریک تجاری ایران توانسته جایگاه خود را حفظ کرده و حتی آمار عملکردش را افزایش دهد.

    در آماری که از تجارت شش و هفت ماهه ایران در سال 98 منتشر شده بود، چین با صادرات بیش از 25 درصد کالاهای وارداتی ایران و واردات بیش از 25 درصد از کل صادرات غیر نفتی ایران، اصلی‌ترین شریک تجاری کشور به شمار می‌رود.

    روز گذشته حمید زادبوم رییس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که صادرات ایران در هشت ماهه ابتدایی امسال از مرز 27 میلیارد دلار عبور کرده است. اگر چه میزان ارزشی صادرات غیرنفتی ایران در قیاس با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته اما بر اساس تغییر قیمتی صورت گرفته، احتمالا میزان وزنی صادرات ایران افزایشی بوده است.

    امروز رییس سازمان توسعه تجارت در جدیدترین نشست شورای عالی توسعه صادرات از افزایش تجارت مشترک با چین در هشت ماهه ابتدایی سال جاری خبر داده و گفته میزان صادرات به چین در مدت مذکور، به رقم 6.8 میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 11 درصد و از نظر وزنی 21 درصد افزایش داشته است.

    وی یکی از دلایل اصلی کاهش ارزش صادرات را واقعی شدن قیمت‌های پایه صادراتی کالاها عنوان کرد و افزود: آمار ارائه شده در خصوص کالاهای با ارزش افزودۀ کمتر و صادرات ریالی به عراق و افغانستان نیز از دیگر عوامل کاهش صادرات در این بازۀ زمانی محسوب می‌شود.

    زادبوم در خبری دیگر از توسعه فعالیت‌های میزهای کالایی و کشوری به صورت منظم و هفتگی و تدوین برنامه میزهای مذکور تا پایان سال‌جاری خبر داده و گفته: در برنامه‌ریزی صورت گرفته تمرکز زدایی و استفاده از ظرفیت‌های تمام استان‌های کشور به منظور حضور در بازارهای کشورهای همسایه  و همچنین اوراسیا مورد توجه قرار گرفته است، از این رو، مسئولیت دو معاونت‌ توسعۀ صادرات کالا و خدمات و توسعۀ بازارهای صادراتی با اهمیت خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر