معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت:

کاهش قیمت‌های محصولات فولادی در بازار آزاد بزودی

امسال میزان صادرات محصولات فولادی بیش از سال گذشته می شود

عصر معدن- معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت تصریح کرد: با نگاهی به تولید فولاد در سال قبل که حدود ۲۷ میلیون تن و میزان صادرات که حدود ۸.۵ میلیون تن بوده است به فرمولی رسیدیم که هر اندازه تولید داشته باشیم حداقل ۲۵ درصد از میزان تولید را می‌توانیم صادر کنیم و بنابراین به تولیدکنندگان اعلام کردیم که می‌توانند برای ۲۵ درصد از تولیدات خود صادرات را در نظر بگیرند.;

کاهش قیمت‌های محصولات فولادی در بازار آزاد بزودی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شاتا، داریوش اسماعیلی با بیان این مطلب، افزود: محصولات فولادی و خود فولاد باید قیمت قابل قبول و مناسبی برای مردم داشته باشد؛ چرا که ما تولید کننده هستیم، میزان تولیدات اضافه هم داریم که اقدام به صادرات آن کرده‌ایم.

    وی اضافه کرد: برای اینکه چنین اتفاقی بیفتد، کارگروه تنظیم بازار مصوبه‌ای در اواخر سال 98 داشته که تولیدکنندگان فولاد 60 درصد تولیدات خود را در بورس عرضه کنند و 40 درصد مابقی را یا صادرات کرده و یا تحت عنوان قراردادهای طویل المدت با شرکت‌هایی که بیشتر از 400 هزار تن در سال نیاز دارند قرارداد ببندند و بر اساس قرارداد پیش بروند.

    تاثیر مثبت ابطال برخی قیمت‌ها در بورس

    معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: اتفاقی که در چند وقت گذشته به خصوص در سال جدید افتاده این است که ما مقداری مجبور شده‌ایم قیمت‌ها را در بورس باطل کنیم اول اینکه مستند ورود ما تنظیم بازار است که به ما اجازه می‌دهد قیمت‌های نامتعارف حذف شوند و مبنای ما برای تعریف قیمت‌های نامتعارف نیز قیمت‌های جهانی بوده است که این کار تاثیر زیاد و البته بسیار بسیار مثبتی داشته است.

    امسال میزان صادرات محصولات فولادی بیشتر از سال گذشته خواهد بود

    اسماعیلی در مورد صادرات محصولات فولادی نیز گفت: امسال تکیه، فشار، درخواست و سیاست ما بر روی صادرات است و به طور قطع به یقین برنامه داریم و این اتفاق خواهد افتاد که میزان صادرات محصولات فولادی در سال 99 قطعا بیشتر از سال 98 خواهد بود و میزان ارز حاصل از صادرات محصولات زنجیره فولاد هم بیشتر از سال قبل خواهد بود.

    صادرات 25 درصد از تولیدات محصولات معدنی

    وی ادامه داد: با نگاهی به تولید فولاد در سال قبل که حدود 27 میلیون تن و میزان صادرات که حدود 8.5 میلیون تن بوده است به فرمولی رسیدیم که هر اندازه تولید داشته باشیم حداقل 25 درصد از میزان تولید را می‌توانیم صادر کنیم و بنابراین به تولیدکنندگان اعلام کردیم که می‌توانند برای 25 درصد از تولیدات خود صادرات را در نظر بگیرند و به این ترتیب با لحاظ 25 درصد برای تولیدکنندگان شمش و 25 درصد برای محصولات بعدی(میلگرد،لوله، پروفیل و...) مجموعاً حداقل 50 درصد صادرات خواهیم داشت ولی تمرکز بر روی محصول نهایی است.

    معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: در ادامه جمله گفته‌ایم که پس از عرضه 60 درصد از محصولات در بورس هر آنچه که باقی ماند را هم می‌توان صادر کرد و این به معنای بستن دست صادرکننده و تولیدکننده نیست، برعکس دست آنها را باز گذاشته و به آنها کمک کرده‌ایم تا 25 درصد از میزان تولیدات آنها طبق تعهد صادر شود.از سوی دیگر این تازه ابتدای کار است یعنی این حداقل میزانی است که تولیدکننده به صورت قطعی می‌تواند صادر کند یعنی در صورت مازاد اجازه دارند از این میزان هم بیشتر صادرات داشته باشند.

    اسماعیلی در پایان گفت: نکته‌ای که اینجا باید اشاره کنم این است که بحث صادرات ما که قطعا بیشتر از سال گذشته خواهد بود تاکید ما بر روی انتهای زنجیره با ارزش افزوده بیشتر است. یعنی ما زمانی که بتوانیم میلگرد، لوله و پروفیل، لوازم خانگی، ماشین و کانکس صادر کنیم، فولاد و ورق به عنوان ماده خام در نظر گرفته می‌شود. یعنی شمش ماده اولیه‌ای برای تولید اینهاست.

    اشتراک گذاری در کلوباشتراک گذاری در فیس نمااشتراک گذاری در افسراناشتراک گذاری در google+اشتراک گذاری در telegram
    اخبار مرتبط

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر