صادرات فولادی‌ها کاهش یافت

عصر معدن- طبق آمار طی چهار ماهه ابتدایی امسال بالغ بر سه میلیون تن صادرات اقلام فولادی صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته برای همه مقاطع، محصولات و شمش و آهن اسفنجی کاهشی رقم خورده است؛ این در حالیست که تا پیش از این صادرات اقلام فولادی اکثرا افزایشی ثبت شده است.;

صادرات فولادی‌ها کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر معدن» به نقل از ایسنا، بر اساس آماری که توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در اختیار ایسنا قرار گرفت، طی چهار ماهه نخست امسال 136 هزار تن مقاطع تخت فولادی صادر شده است که نسبت به 178 هزار تن صادر شده در مدت مشابه سال گذشته 24 درصد کاهش داشته و کمتریت حجم صادراتی اقلام فولادی طی این مدت است.

    پس از آن در  چهار ماهه نخست امسال، 166 هزار تن آهن اسفنجی صادر شده که 60 درصد کاهش صادرات را نسبت به میزان صادرات آن در مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. در چهار ماهه ابتدایی سال 1400 قریب به 415 هزار تن از این محصول معدنی صادر شده است و بیشترین میزان کاهش را داشته است. 

    در مجموع صادرات مقاطع طویل و محصولات فولادی در چهار ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته‌ است. کل مقاطع طویل فولادی صادر شده در مدت مذکور سال جاری به 740 هزار تن و محصولات صادری فولادی به 876 هزار تن رسیده که نسبت به 985 هزار تن  مقاطع طویل و یک میلیون و 163 هزار تن محصولات فولادی صادراتی در چهار ماهه سال گذشته، برای هریک 25 درصد افت صادرات را نشان می‌دهد.

    انواع شمش فولادی (شامل اسلب، بلوم و بیلت) نیز در مدت مذکور سال جاری دو میلیون و 211 هزار تن صادر شده است که به نسبت دو میلیون و 528 هزار تن صادر شده در مدت مشابه سال 1400، کاهش 13 درصدی داشته و بیشترین میزان صادرات فولادی‌ها به لحاظ وزنی و کمترین درصد کاهش را ثبت کرده است. 

    کاهش صادرات فولادی‌ها در حالیست که طبق آمار واردات، ضمن اینکه واردات آهن اسفنجی و شمش فولاد به کشور صفر است، سایر اقلام فولادی هم با کاهش چهار و 9 درصدی مواجه شده‌اند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که بیشترین حجم تولید اقلام فولادی در داخل مصرف می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر