تکنولوژی های قدیمی صنعت گچ را ورشکسته می کند

عصر معدن- عضو هیات‌مدیره انجمن گچ ایران معتقد است نبود تکنولوژی روز دنیا عمده ترین مشکل صنعت گچ ایران است.;

تکنولوژی های قدیمی صنعت گچ را ورشکسته می کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸:۰۰

    ابوالفضل اقبالیون در گفت و گو با «عصرمعدن»، درباره وضعیت صنعت گچ اظهار کرد: بدون شک صنعت گچ نیز مانند دیگر صنایع کشور با مشکلاتی مواجه است.
    وی با اشاره به وضعیت صادرات در این صنعت، تصریح کرد:  پیش تر گچ را در عراق و یا افغانستان به صورت ریالی صادر می کردیم، اما بحث سامانه نیما و بخشنامه هایی که صادر شد مشکلاتی را ایجاد کرد، اما خوشبختانه با تصویب این موضوع که کمتر از 1 میلیون دلار نیاز به بازگشت ارز ندارد کمی وضعیت را درباره بازگشت ارز بهتر کرده است.
    اقبالیون بیان کرد: علی رغم پراکندگی معادن گچ و صنایع آن در سطح ایران و با توجه به اینکه در میان 3 کشور برتر جهان در کیفیت و کمیت سنگ گچ قرار داریم، اما عمده ترین مشکلی که در صنعت گچ کشور وجود دارد، قدیمی بودن تکنولوژی در این صنعت است. یعنی فناوری های موجود مربوط به 40 سال قبل است.
    به گفته عضو هیات‌مدیره انجمن گچ ایران، متاسفانه در سال های پس از انقلاب اسلامی نتوانسته ایم تکنولوژی صنعت گچ را بروز کنیم تا محصولات تولیدی ما قابلیت صادرات پیدا کنند.
    اقبالیون ادامه داد: در اطراف ما چه کشورهای عربی، آسیای میانه، افغانستان و... امروز به دلیل نفوذ ترکیه از محصولات بروز استفاده می کنند، اما در مقابل محصولی که ما تولید می‌کنیم با تکنولوژی 40 سال قبل است. در نتیجه از نگاه ارزش صادراتی، برای ما ارزشمند نخواهد بود.
    وی افزود: یعنی محصولی که سایر کشورها خواهانش هستند را در اختیار نداریم، زیرا تکنولوژی آن را نداریم.
    اقبالیون با بیان اینکه شاید تنها 1 الی 2 نفر در صنعت گچ تکنولوژی خود را بروز کرده اند، اظهار کرد: سایر صنایع گچ این تکنولوژی را در اختیار ندارند. امروز به دلیل افزایش نرخ دلار شاهد افزایش هزینه ها هستیم اما این گچ معمولی دیگر قابل صادرات نبوده و این درحالی است که بازار داخلی نیز با رکود مواجه است درنتیجه تمام صنایع گچ با 40 درصد ظرفیت خود مشغول بکار هستند. به عنوان مثال مناطق وجود دارند که دارای 5 کارخانه گچ هستند که از این تعداد 3 کارخانه تعطیل شده است.
    وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر به دلیل اقتصادی نبودن صادرات مجبور به رقابت در بازار داخلی هستیم.
    اقبالیون با اشاره به صادرات سنگ گچ نیز افزود: پیش تر در بندر عباس سنگ گچ را برای کشورهای عربی یا هند تنی 8 دلار صادر می کردیم اما در حال حاضر وضعیت برای صادرکنندگان سنگ گچ بهتر است، اما این بخش 1 الی 2 درصد از صنعت گچ کشور هستند و از سویی دیگر نوعی خام فروشی است که به جهت افزایش نرخ دلار انجام می گیرد. در مقابل صادرات کارخانه های گچ وضعیت خوبی ندارند.
    وی در پاسخ به این سوال که آیا صادرات سنگ گچ به دلیل خام فروشی با محدودیتی مواجه است یا خیر، اظهار کرد: فشارهایی بوده اما ا به حال جلوی آن را نگرفته اند البته همکاران ما می گویند که اقداماتی را روی این سنگ انجام می دهند. به طور کلی مشکلی در این زمینه وجود ندارد زیرا مقدار آن در کلان عدد بزرگی نیست.
    اقبالیون در پایان تاکید کرد: صنعت گچ به دلیل نبود تکنولوژی روز مانند صنایع سنتی قدیمی همچون صنعت کفش در حال ورشکستگی است و امیدوار هستیم دولت برای این موضوع چاره ای برای این موضوع پیدا کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر