کارنامه صادرات فولاد در نیمه نخست امسال؛ ۳.۸ تا ۱۸۰ درصد رشد

عصر معدن- طبق آمار، صادرات فولادی‌ها در شش ماهه نخست امسال نسبت سال گذشته، رشد ۳.۸ درصدی تا ۱۸۰.۱ درصدی را تجربه کرده است؛ بر این اساس بیشترین حجم صادراتی متعلق به شمش فولاد و بیشترین درصد رشد صادرات متعلق به آهن‌اسفنجی با رشد ۱۸۰.۱ درصدی بود.;

کارنامه صادرات فولاد در نیمه نخست امسال؛ ۳.۸ تا ۱۸۰ درصد رشد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، بر اساس جدول آماری ارائه شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از عملکرد شش ماهه فولادسازان در امر صادرات، از ابتدای سال تا پایان شهریور ماه، بخشی از تولید صورت گرفته در زنجیره آهن و فولاد تولیدی ایران، صادر شده و بخش قابل توجه آن به بازار داخل کشور تزریق و صرف مصارف داخلی شده است.

    از بالغ بر هفت میلیون تن فولاد صادراتی بیشترین حجم متعلق به شمش فولاد (فولاد میانی) است که بالغ بر 3.5 میلیون تن ثبت شده و رشد 25.6 درصدی نسبت به میزان صادرات آن در مدت مشابه سال گذشته دارد؛ اما بیشترین رشد صادارت در مقایسه آماری این دو بازه (شش ماهه اول 1401 و 1402) مختص آهن اسفنجی با درصد 180.1 درصد است.

    طبق آمار، در مجموع شش ماهه امسال، از 15 میلیون و 422 هزار تن شمش فولادی تولید شده، سه میلیون و 690 هزار تن آن صادر شده که بیشترین حجم صادراتی فولادی‌هاست و 25.6 درصد بیش از میزان صادرات آن در نیمه نخست سال گذشته است که ظرف آن مدت، دو میلیون و ٩٣٧ هزار تن شمش فولاد (فولاد میانی) صادر شده بود.

    پس از آن، یک میلیون و 5٣٨ هزار تن محصولات فولادی طی نیمه نخست سال جاری صادر شده (از 11 میلیون و 112 هزارتن تولیدی) که نسبت به یک میلیون و 4٢٣ هزار تن صادرات در شش ماهه ابتدایی ١4۰١ حدود هشت درصد بیشتر است.

    ظرف شش ماهه امسال شش میلیون و 357 هزار تن مقاطع طویل فولادی تولید شده که بالغ بر یک میلیون و ٣۰0 هزار تن آن صادر شده است. حجم صادراتی مقاطع طویل فولادی در نیمه نخست امسال نسبت به یک میلیون و ٢5٩ هزار تن صادر شده در مدت مشابه سال گذشته ٣.٨ درصد افزایش یافته است.

    صادرات مقاطع تخت فولادی نیز از ١64 هزار تن در مجموع شش ماه ابتدایی ١4۰١ به ٢٣١ هزار تن در مدت مشابه سال جاری رسیده که نشان از افزایش 4۰.٩ درصدی صادرات این مقاطع فولادی دارد. در مدت مذکور سال جاری چهل میلیون و 755 هزار تن مقاطع تخت فولادی در کشور تولید شده است. 

    در نهایت از 18 میلیون و 857 هزار تن آهن اسفنجی تولید شده، ٨٧4 هزار تن صادر شده که 180.1 درصد بیشتر شده است. در مجموع شش ماهه ابتدایی سال گذشته، ٣٢١ هزار تن آهن اسفنجی تولیدی کشور، صادر شده بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر