طی نیمه نخست امسال محقق شد

افزایش ۶۲ تا ۲۸۷ درصدی صادرات فولادی‌ها

عصر معدن- طبق آمار، طی شش ماهه نخست امسال بالغ بر هفت میلیون صادرات فولادی از شمش فولاد تا انواع مقاطع، محصولات فولادی و آهن اسفنجی صادر شده است. این در حالیست که علیرغم صفر شدن واردات آهن اسفنجی، به ترتیب ۵۱ هزار تن مقاطع طویل فولادی، ۳۶۱ هزار تن مقاطع تخت فولادی، ۴۱۲ هزار تن محصولات فولادی و ۳۰۰۰ تن شمش فولاد (برابر شش ماهه ابتدایی ۱۳۹۹) وارد کشور شده است.;

افزایش ۶۲ تا ۲۸۷ درصدی صادرات فولادی‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، بر اساس آماری که توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در اختیار این خبرگزاری قرار گرفت،  از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه، سه میلیون و 495 هزار تن انواع شمش فولادی (شامل اسلب، بلوم و بیلت) صادر شده است که به نسبت دو میلیون و 567 هزار تن صادر شده در نیمه ابتدایی سال 1399 افزایش 36 درصدی داشته است. 

    کل مقاطع طویل فولادی صادر شده در شش ماه نخست سال جاری به یک میلیون و 313 هزار تن رسیده که نسبت به 770 هزار تن صادر شده در مدت مشابه سال گذشته، 71 درصد رشد داشته است. همچنین صادرات کل مقاطع تخت فولادی صادر شده در مدت مذکور سال جاری برابر 307 هزار تن است که در مقایسه با 190 هزار تن صادر شده در شش ماه نخست سال گذشته، 62 درصد بیشتر شده است. 

    همچنین از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه،  یک میلیون و 620 هزار تن انواع محصولات فولادی (تیرآهن، میلگرد، ناودانی، انواع ورق، نبشی و غیره) صادر شد. این آمار در مدت مشابه سال گذشته 960 هزار تن ثبت شده است و بر این اساس امسال میزان صادرات آن 69 درصد افزایش داشته است.

    بیشترین درصد افزایش نیز متعلق به آهن اسفنجی است که با رشد 287 درصدی صادرات در شش ماهه نخست 1400 به نسبت مدت مشابه سال گذشته به 673 هزار تن رسیده است. از ابتدای فروردین تا پایان شهریور ماه 1399، 174 هزار تن آهن اسفنجی صادر شده بود.

    بیشترین میزان واردات فولادی‌ها، مختص کل مقاطع طویل فولادی

    همچنین در مجموع شش ماهه ابتدایی سال 1400 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، میزان واردات به کشور در مقاطع طویل فولادی (34 درصد)، مقاطع تخت فولادی (یک درصد) و محصولات فولادی (پنج) درصد افزایشی بوده است و این درحالیست که برای شمش فولاد میزان واردات در مدت مذکور سال جاری برابر همان میزان وارد شده در نیمه نخست سال گذشته بوده و همچنان از واردت آهن اسفنجی بی‌نیاز هستیم.

    بیشترین میزان واردات فولادی طی شش ماهه امسال محصولات فولادی معادل 412 هزار تن بوده است که البته نسبت به مدت مشابه سال گذشته (394 هزار تن) تنها پنج درصد افزایش واردات داشته است.

    پس از آن میزان مقاطع تخت فولادی وارداتی نیز در شش ماهه نخست امسال معادل 361 هزار تن ثبت شده است که از میزان واردات آن در مدت مشابه سال گذشته، 5000 تن بیشتر و یک درصد افزایش یافته است. 

    در مجموع شش ماهه ابتدایی امسال 51 هزار تن مجموع مقاطع طویل فولادی وارد شده است که نسبت به همین مدت در سال گذشته 34 درصد افزایش یافته و از 38 هزار تن به 51 هزار تن رسیده است.

    طبق آمار، واردات شمش فولادی (فولاد میانی شامل اسلب، بیلت و بوم) در مدت مذکور سال جاری نسبت به واردات آن طی شش ماهه ابتدایی سال گذشته تغییری نکرده و همان 3000 تن باقی‌مانده است. 

    همانطور که اشاره شد، کشور از واردات آهن اسفنجی بی‌نیاز است و همچنان واردات این محصول معدنی صفر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر