رییس خانه معدن ایران:

ایران دومین تولیدکننده سنگ تزیینی و نما در جهان است

عصر معدن- رییس خانه معدن ایران با اعلام اینکه امروز ایران به عنوان دومین تولیدکننده سنگ تزیینی و نما در سطح جهان محسوب می‌شود، گفت: حمایت‌های دولت و برنامه‌ریزی هدفمند در این عرصه می‌تواند در یک دوره پنج ساله ارزش صادرات این بخش را به ۲ میلیارد دلار برساند.;

ایران دومین تولیدکننده سنگ تزیینی و نما در جهان است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری « عصر معدن» به نقل از ایرنا، محمدرضا بهرامن افزود: آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد اکنون تولید سنگ تزیینی و نمای کشور به حدود 12 میلیون تن رسیده که نشانه توانمندی این بخش است؛ اما در عرصه صادرات به دلیل شرایط نوسان نرخ‌ها و در مقطعی رونق بازار داخلی، توجه به صادرات به عنوان یک اصل جدی مورد کم توجهی شد.

    وی خاطرنشان ساخت: حضور در بازارهای جهانی سنگ، نیاز به یک سیاست مدون و بلندمدت دارد که در این ارتباط ضعف داشتیم؛ انتظار می‌رود دولت دوازدهم با پشتیبانی جدی از این بخش، موجب حرکت رو به جلو در عرصه صادرات شود.
    برجام سنگ بنای سرمایه‌گذاری خارجی
    رییس خانه معدن در ادامه از توافقنامه برجام به عنوان سنگ بنای جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی یاد کرد و افزود: مدت‌ها موضوع سرمایه‌گذاری خارجی در کشور با کم توجهی و بی‌برنامگی روبه‌رو بود، اما دولت یازدهم توانست در چارچوب توافق برجام، زمینه تعاملات بین‌المللی را فراهم سازد و گامی مهم در عرصه اقتصادی بردارد.
    وی با تاکید بر اینکه برجام آثار موثر خود را بر اقتصاد ایران نشان داد، گفت: البته همچنان در ارتباط با مسائل بانکی جای کار دارد، اما در صنایع بزرگ خود را نشان داد و با رایزنی‌های لازم به ویژه با دولت‌های اروپایی، برخی مذاکرات و سرمایه‌گذاری جدید صورت گرفت و در بخش خودروسازی نیز نتایجی به همراه داشت.
    گفتنی است دویست و بیست و دومین جلسه هیات سرمایه‌گذاری خارجی دوازدهم دیماه امسال در محل سازمان سرمایه‌گذاری با حضور اعضای هیات سرمایه‌گذاری خارجی برگزار شد و در مجموع 23 طرح سرمایه‌گذاری خارجی شامل 16 طرح جدید و هفت طرح دیگر مرتبط به طرح‌های فرعی سرمایه‌گذاری خارجی با اعتبار بیش از 600 میلیون دلار به تصویب هیات سرمایه‌گذاری خارجی رسید.
    بخش معدن دارای مزیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی
    بهرامن با بیان اینکه بخش معدن از ظرفیت و قابلیت لازم برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی برخوردار است، گفت: ساختار و ظرفیت‌سازی جدید در بخش معدن به منظور تامین مواد اولیه مورد نیاز یک مشخصه قابل توجه است و سرمایه گذاری‌های خارجی در این بخش هرچند مشخصه کلان ندارد، اما در بخش معادن کوچک نیز حداقل پیامد آن فراهم شدن 50 شغل جدید است.
    به گفته رییس خانه معدن ایران، ارتباط پیوسته میان خانه معدن با اتاق‌های ایران و تهران سبب شد تا در مذاکرات با طرف‌های خارجی برای تصویرسازی شفاف از بخش معدن کشورمان به ایفای نقش بپردازیم و این مهم در پیوند با توافق برجام و رایزنی‌های پس از آن دنبال شد و تداوم دارد.

    نمایشگاه‌ها فرصتی برای آشکار‌سازی زمینه‌های همکاری
    بهرامن گفت: برپایی نمایشگاه‌های تخصصی از توانمندی و زمینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن، این امکان را به طرف‌های خارجی داد تا چگونگی همکاری وحضور در عرصه‌های معدنی ایران را بازشناسند و خانه معدن نیز به منزله چراغ راهنما برای رسیدن به هدف، توسط طرف‌های خارجی بود.
    رییس خانه معدن ایران ادامه داد: شماری از سرمایه‌گذاران خارجی وارد بخش معدن ایران شده و از مرحله اکتشاف تا فرآوری فرصت حضور یافته‌اند، اما این مهم آغاز راه است و انتظارات فعالان معدنی را برآورده نمی‌سازد.
    وی ابراز امیدواری کرد، سیاست شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی در بُعد داخلی، این فرصت را برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم سازد تا با اطمینان بیشتری در این عرصه وارد شوند؛ در عین حال سیاست حمایتی دولت از بخش معدن، اطمینان خاطر لازم را به طرف‌های خارجی می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر