درخواست یک تشکل؛

صادرات ورق فولادی بشرط عرضه در بورس

عصر معدن- وزارت صنعت، معدن وتجارت به منظور تدوین ساز وکاری مناسب برای قیمت گذاری ،صادرات فولاد و تولیدات مربوطه از تشکل های این بخش دعوت به ارایه پیشنهادات مربوطه کرده که در این ارتباط یکی از تشکل ها خواستار عرضه ورق فولادی در بورس کالا، به عنوان مجوزی برای صادرات شده است.;

صادرات ورق فولادی بشرط عرضه در بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا،  روز سه شنبه سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی، صادرات ورق فولادی فقط در صورتی مجاز باشد که پس از عرضه در بورس کالا، این ورق فولادی بدون مشتری بماند و مادامی که تقاضا در بورس کالا بیش از عرضه باشد، صادرات ورق فولادی مورد تقاضا برای حمایت از صنایع تکمیلی داخلی ممنوع شود.

    همچنین قیمت  پایه ورق های گرم  فولادی قابل عرضه در بورس بر مبنای، 85‌ درصد میانگین هفتگی قیمت جهانی ورق گرم(CIS ) (FOB) ضرب در میانگین قیمت هفتگی ارز نیمایی ‌باشد sanarate.ir (میانگین هفتگی نرخ خرید و فروش ارز نیمایی اعلامی از سوی بانک مرکزی (ج.ا.ا ) سامانه محاسبه و مبنای رقابت بوده و به صورت هفتگی اعلام شود.

    علاوه براین با هدف تنظیم بازار ورق گرم فولادی سقف رقابت حداکثر 10درصد، روی قیمت پایه ‌باشد.

    براساس این گزارش، به منظور تنظیم و مدیریت بازار محصولات عرضه شده در بورس، عرضه کنندگان مکلفند نسبت به عرضه مستمر و مکفی (بر مبنای کف عرضه ) در هر مرحله اقدام نمایند و در چارچوب عرضه مستمر و مکفی مقدار و حداقل عرضه هر تولیدکننده (کف عرضه ورق گرم فولادی) بر اساس عوامل کف عرضه ورق گرم فولادی به صورت ماهانه حداقل 500 هزارتن انواع ورق فولادی باشد.

    همچنین میزان عرضه سلف ورق گرم فولادی حدود 40 درصد تولید در بورس کالا باشد (میزان عرضه، حداقل به میزان تقاضای هفتگی در بورس کالا باید باشد)، ضمن اینکه میزان  عرضه مچینگ ورق گرم فولادی حدود 60 درصد تولید باشد.

    براساس پیشنهادات درج شده، فروش بصورت مچینگ پس از عرضه حداکثری(حداقل به میزان تقاضا) پس کشف قیمت عادلانه انجام خواهد پذیرفت و در صورتی که بازار با عطش تقاضا روبرو شد بلافاصله فروش بصورت تحویل فوری ورق اعلام شود.

    برپایه ایجاد ساز و کار مناسب برای رعایت کف عرضه ماهانه و ضمانت اجرایی آن، مقرر شود با توجه به گزارش بورس کالا در خصوص موارد رعایت نکردن کف عرضه ماهانه، پس از اتمام مهلت دو هفته ای برای جبران کسری، مجموع عرضه سه هفته در یک گروه کالایی (مبنای شروع از ابتدای ماه) و رعایت نشدن اجرای آن از جانب عرضه کنندگان ، اقدام قانونی توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به عمل آید.

    براساس این پیشنهادات، نحوه تخصیص سهمیه ورق و استفاده از آن چنین درج شده که هر کارخانه مصرف کننده ورق فولادی، مطابق ظرفیت عملیاتی و واقعی مصرف کنندگان پایین دستی طبق گزارش کمیته مشترک ظرفیت سنجی فولاد مبارکه و سندیکا ملاک باشد، علاوه بر آن مقدارسهمیه دریافتی تولیدکنندگان بصورت شناور در نظر گرفته شده و هر کارخانه می تواند بصورت سه ماهه از سهیمه شناور استفاده نماید.

    عرضه تولیدکنندگان ورق های تولیدی فولاد مبارکه، نورد و لوله اهواز و فولاد گیلان در بورس کالا به شکل مستمر انجام شود و در صورتی که نورد و لوله اهواز و فولاد گیلان مشکل عرضه دارند توسط مالک ورق تولیدی (کارمزدی) در بورس کالا  عرضه شود.

    همچنین تحویل اسلب ( شمش فولادی)  به این شرکت ها به میزان عرضه ورق انجام شده آن شرکت ها در بورس کالا باشد.

    سندیکای مزبور پیرامون شیوه فروش ورق به صنایع داخلی هم آورده  به علت مشکلات مالی صنایع کوچک و متوسط خرید این صنایع از صنایع مادر  به شکل 10 درصد نقدی و مابقی مبلغ  LC سه ماهه در بورس کالا و به شکل اعتباری در فروش مچینگ باشد.

    سندیکای یاد شده افزوده است: راه دیگر، عرضه مستقیم ورق فولادی توسط فولاد مبارکه با قیمت تمام شده بعلاوه سود منطقی ونظارت سازمان حمایت، به متقاضیان و مصرف کنندگان پایین دستی است.

    سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی پیشنهادات مزبور را خطاب به محمد رضا کلامی سرپرست معاونت بازرگانی وزارت صنعت، معدن وتجارت  و دبیر ستاد تنظیم بازار منعکس ساخته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر