فرآوری سنگ در انتظار حمایت

عصر معدن- خراسان جنوبی دارای معادن غنی سنگ های معدنی و زینتی است که فرآوری آن به گفته تولیدکنندگان نیازمند حمایت مردم و مسئولان در حوزه پشتیبانی و بازار فروش است.;

فرآوری سنگ در انتظار حمایت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، در چهارمین مرحله بازدید میدانی استاندار خراسان جنوبی از واحدهای تولیدی و صنعتی، واحدهای فرآوری سنگ مورد بازدید قرار گرفت که قریب به اتفاق تولیدکنندگان حمایت، پشتیبانی و بازار فروش را مهمترین نیازمندی‌های ارتقای واحدهای تولیدی دانستند.

    با توجه به معادن غنی سنگ در این استان نگاهی ملی لازم است تا صنعت فرآوری در محل اکتشاف غنی شود نه اینکه کیلومترها راه پیموده و در استانی دیگر تبدیل به محصول شود.

    واحدهای فرآوری سنگ در خراسان جنوبی چند سالی است فعالیت خود را آغاز کرده‌اند اما به دلیل بی مهری در بازار فروش داخل و از طرفی تأمین مواد اولیه با مشکلات زیادی رو به رو هستند.

    بدون شک فرآوری سنگ در محل اکتشاف ضمن کاهش هزینه‌ها کیفیت بهتر محصولات فرآوری شده را در بر خواهد داشت.

    نگاه حاکم بر واحدهای تولیدی حمایتی باشد

    مدیرعامل صنایع سنگ پاسارگاد در بازدید محمدصادق معتمدیان از واحدهای سنگی شهرک صنعتی بیرجند گفت: نگاه موجود بر واحدهای تولیدی استان مناسب نیست با توجه به برخی محدودیت‌ها تولیدکنندگان استان باید به طور ویژه مورد حمایت قرار گیرند.

    عباس کریم پور افزود: مصالح مورد نیاز پروژه‌های دولتی از خارج استان تهیه می‌شود در حالی که مصالح باکیفیت‌تری در استان وجود دارد.

    وی ادامه داد: نوسازی دستگاه‌ها و از طرفی تسهیلات ارزان قیمت از مهمترین خواسته‌های تولیدکنندگان است در حالی که تسهیلات 13 درصدی دریافت کرده‌ایم اما بانک بازپرداخت 18 درصد را اخذ می‌کند.

    فروش کمتر از پنج درصد محصولات در خراسان جنوبی

    مدیر کارخانه هبلکس بیرجند گفت: با توجه به اینکه محصولات تهیه شده در این شرکت دارای استانداردهای کشوری و اروپایی است اما کمتر از پنج درصد محصولات در استان به فروش می‌رسد و مردم استان کمتر تمایل به استفاده از مصالح به روز در ساختمان سازی دارند.

    علیرضا عابدی افزود: بسیاری از محصولات این شرکت برای اولین بار در کشور تولید می‌شود و از طرفی در برخی از مواد وارداتی خودکفا شده‌ایم اما این خودکفایی نیازمند حمایت ویژه دولت است.

    وی نبود حمایت نظام مهندسی نسبت به فرهنگ سازی استفاده از محصولات بومی استان گلایه مند بود.

    نبود انجمن تخصصی سنگ در استان

    مدیرعامل صنایع سنگ الوندی گفت: با توجه به وجود معادن غنی سنگ و واحدهای فرآوری محصولات سنگی هیچ‌گونه انجمنی مربوط به این حرفه در استان وجود ندارد.

    صادق الوندی اظهار داشت: انجمن‌های تخصصی در استان‌هایی همچون اصفهان نسبت به تأمین مواد اولیه و نیازمندی‌های واحدهای صنعتی اقدام می‌کنند اما در استان از این ظرفیت بی نصیب مانده‌ایم.

    وی ادامه داد: برای تأمین مواد اولیه مجبور به مراجعه به انجمن‌های تخصصی اصفهان هستیم که مواد اولیه با قیمت بالاتری به چرخه تولید می‌رسد.

    پسماند، حمل و نقل، آب مصرفی و مکاتبات مربوط به تأمین اجتماعی و دارایی از مهمترین مشکلات صنایع فرآوری سنگ در خراسان جنوبی است که توسط تولیدکنندگان عنوان شد.

    مشکلات ایراد شده توسط تولیدکنندگان در شورای تسهیل و رفع موانع تولید استان به ریاست استاندار خراسان جنوبی پس از بازدید روز دوشنبه مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

    بسیاری از مشکلات صنعت به صورت استانی قابل حل است

    مدیرعامل شرکت شهرک‌های خراسان جنوبی گفت: بسیاری از مشکلات واحدهای صنعتی در خود استان حل می‌شود و بازدید شخص استاندار از این واحدها همانند عیادت بیمار کارگشا خواهد بود.

    عباس جرجانی  در ارتباط با مشکلات صنعت خراسان جنوبی افزود: بیشتر مشکلات واحدهای صنعتی استان قابل حل است و با توجه به ایجاد کمیته پیگیری مصوبات مربوط به واحدهای صنعتی به دستور استاندار در آینده نه چندان دور شاهد مرتفع شدن بسیاری از موانع و تسهیل در تولید خواهیم بود.

    وی ادامه داد: آموزش و فرهنگ سازی از مهمترین عوامل رونق تولید در خراسان جنوبی است زیرا بسیاری از تولیدات معرفی کامل نشدند یا فرهنگ سازی درستی از نحوه استفاده و علت آن در استان نشده است.

    جرجانی اظهار داشت: در ارتباط با واحدهای سنگی تمایل مردم بیشتر به سمت سنگ‌های نرم و یا تراورتن است و سنگ‌های گرانیتی به دلیل قیمت بالا کمتر مورد توجه قرار گرفته که تولیدکنندگان باید خود را با ذائقه مردم وفق دهند.

    وی در ادامه با بیان اینکه دستگاه‌ها و سازمان‌هایی همچون نظام مهندسی باید همراهی لازم را در فرهنگ سازی و اجرای مصالح بومی در استان داشته باشند، افزود: مصالح تولید شده در استان همانند دیگر مصالح از کیفیت یک تا چهار برخوردارند و استانداردهای لازم را حتی با کیفیت بالاتر دارند که باید به بازار فروش استان معرفی شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر