در جلسه مشترک ایمیدرو، بانک مرکزی و گمرک مطرح شد:

تاکید بر همکاری های بانک مرکزی، گمرک و شرکت های معدن و صنایع معدنی در رونق تولید

عصر معدن- همکاری های ایمیدرو و شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی با گمرک و بانک مرکزی به منظور تسهیل در رونق تولید، تقویت می شود.;

تاکید بر همکاری های بانک مرکزی، گمرک و شرکت های معدن و صنایع معدنی در رونق تولید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایمیدرو، در نشست مشترکی که بین رییس کل گمرک جمهوری اسلامی، معاون ارزی بانک مرکزی، رییس هیات عامل ایمیدرو، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت و اعضای هیات رییسه انجمن تولیدکنندگان فولاد،‌ مدیران شرکت های سنگ آهن، مس و آلومینیوم برگزار شد، تقویت همکاری های چندجانبه برای رفع مشکلات تامین مواد اولیه و صادرات کالای تولید شده، مورد تاکید قرار گرفت.

    خداداد غریب پور در این نشست اظهار داشت: در شرایط حساس کنونی،‌ ضروری است که طرف های تولیدکننده، صادرکننده و نهادهای حاکمیتی همچون بانک مرکزی و گمرک تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشند تا موانعی که اکنون بر سر راه تولید قرار دارد، برطرف شود.

    وی تصریح کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز با مشکلاتی مواجه می شوند که عمدتا ناشی از خلا ارتباطات نزدیک است.

    به گفته غریب پور، با انجام نشست های تخصصی، فضای درک متقابل ایجاد می شود و بسیاری از مشکلات ارزی و همچنین ترخیص کالا و ... از بین می رود.

    رییس هیات عامل ایمیدرو یادآور شد: با توجه به وضعیت صادرات معدن و صنایع معدنی و تراز مثبت این بخش، ‌مشکلی در تامین نیازهای ارزی این حوزه وجود ندارد.

    از سوی دیگر غلامرضا پناهی معاون ارزی بانک مرکزی گفت: با توجه به ظرفیت ارزی این بخش،‌ بانک مرکزی از استقلال شرکت های فولادی در تامین نیازهای ارز استقبال می کند.

    وی در عین حال همکاری شرکت های بزرگ فولادی در بازگشت ارز به کشور را ثمربخش دانست.

    معاون بانک مرکزی با تاکید بر اینکه همکاری بخش تولید و نهادهای مرتبط، سبب کاهش وابستگی به نفت و خروج ارز از کشور می شود، گفت: اکنون شرایط و فرصت مناسبی برای بهره گیری از توان داخلی و رهایی از اقتصاد نفتی است.

    وی تاکید کرد: مدل های صادراتی که قابلیت اجرایی پیدا کرده، قابل تسری به سایر بخش های تولیدی است و بانک مرکزی آماده هرگونه همکاری در این زمینه است.

    پناهی تاکید کرد: ما برای تغییر مقررات و قوانین به طوری که با شرایط فعلی اقتصادی تطبیق داشته باشد هیچگونه مشکلی نداریم.

    جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت در این نشست اظهار داشت: تولیدکنندگان و صادرکنندگان این بخش ملزم به برگشت ارز به کشور هستند و وزارت صنعت معدن و تجارت به دقت این امر را پیگیری می کند.

    از سوی دیگر مهدی میر اشرفی رییس کل گمرک جهموری اسلامی از آمادگی دستگاه متبوع خود برای همکاری در تسهیل واردات مواد مورد نیاز صنایع معدنی خبر داد و گفت: پیشنهاد می کنیم شرکت های بزرگ به ویژه فولادی ها کمرگ اختصاصی ایجاد کنند این امر مزایایی متعددی برای ایشان دارد.

    وی با بیان اینکه گمرک اختصاصی کاهش شدید هزینه ها به ویژه هزینه انبارداری را در پی دارد، اظهار داشت:‌ در حال حاضر در 95 درصد از کشورهای دنیا، کالا در انبارهای گمرک متوقف نمی شود. میراشرفی ادامه داد: ایجاد "بنادر نوع سوم" یکی از روش هایی است که ورود و خروج کالا را سرعت قابل توجهی بخشیده است. میر اشرفی تصریح کرد: در بنادر نوع سوم، به جای تولید کالا در سرزمین اصلی، مراکز تولید به داخل بنادر انتقال داده می شوند.

    رییس کل گمرک یادآور شد: احداث کارخانه ها در نقاط مختلف و با مسافت های طولانی، مشکلات متعددی ایجاد می کند که تمامی آن ها به گمرک منتهی می شود.

    در این نشست رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن فولاد، حمید رضا عظیمیان، محمد کشانی مدیر عامل فولاد خوزستان، حسین احمدی مدیر عامل فولاد خراسان و احمد مجیدی مدیر عامل ایرالکو نیز به ارایه نظرات خود مبنی بر حساسیت تامین مواد اولیه در کارخانه ها،‌ استمرار و تغذیه زنجیره تولید پرداختند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر