با ادامه بن‌بست آمریکا و چین

شرکت‌ها دیگر منتظر نتیجه جنگ تجاری نمی‌مانند

عصر معدن- در شرایطی که مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین در بن بست مانده و مذاکرات اخیر میان نمایندگان تجاری دو کشور نتیجه ای در بر نداشته است شرکت‌ها به تغییر زنجیره تامین خود پرداخته‌اند.;

شرکت‌ها دیگر منتظر نتیجه جنگ تجاری نمی‌مانند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، محدودیت های تجاری روی شرکت مخابراتی هواوی چین موضوع مورد مناقشه مانده و تهدید تعرفه‌های بیشتر همچنان وجود دارد اما در این بین، شرکت‌ها زنجیره تامین خود را تغییر می دهند و اغلب آنها را آسیا محور می‌کنند و حتی اگر توافق تجاری حاصل شود، این تغییرها بعید است معکوس شود.

    سناتورهای جمهوریخواه آمریکا پنج شنبه گذشته قانونی را معرفی کردند که خرید یا فروش امتیازهای انحصاری آمریکایی را برای شرکت هواوی ممنوع خواهد کرد. محدودیتهای اعمال شده برای هواوی، موضوع مهمی در مذاکرات تجاری با چین بوده و ممکن است در سراسر زنجیره تامین بخش فناوری انعکاس پیدا کند. اگرچه دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اعلام کرده که برخی از محدودیت‌ها رفع خواهند شد اما در بحبوحه تداوم فشارها از سوی صنعت، هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات خواهان رویکرد سخت گیرانه‌ای هستند.

    به گفته میکال برون، یکی از موسسان شرکت ترید شیفت که شبکه های تجارت الکترونیکی را مدیریت می‌کند، شرکت‌ها دیگر منتظر نیستند ببینند جنگ تجاری چگونه خاتمه پیدا می‌کند و در حال تغییر زنجیره تامین خود هستند. با اقدام شرکت‌ها برای تسریع روند تنوع سازی زنجیره تامین خود، الگوهای تجاری تغییر پیدا کرده است.

    بر اساس گزارش سایت بارونز، چین شرکت‌ها را واداشته تا زنجیره تامین خود را به چین یا کشورهای همسایه منتقل کنند و روند متمرکز شدن زنجیره تامین در آسیا تسریع شده است زیرا شرکت‌ها به دنبال نیروی کار ارزانتر در نقاطی مانند ویتنام هستند. به گفته تحلیلگران، ویتنام از این وضعیت سعود می‌برد زیرا شرکت‌ها برای استفاده از نیروهای کار ارزان‌تر سال‌هاست که به این کشور می‌روند. بنگلادش و تایلند هم سرمایه‌گذاریها را جذب می‌کنند و هند هم ممکن است از این وضعیت سود ببرد.

    مقامات آمریکایی و چینی پنج شنبه گذشته تلفنی صحبت کرده بودند و استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا اظهار کرده بود ممکن است پس از این مکالمات دیدارهای رو در رو برگزار شود.

    آمریکا و چین از ژوییه سال 2018 وارد جنگ تجاری شده اند و واشنگتن پکن را برای اصلاحات اقتصادی و کنار گذاشتن شیوه‌های تجاری که غیرمنصفانه می داند، تحت فشار قرار داده است.

    چین در برابر فشارهای آمریکا ایستادگی و اعلام کرده که هر گونه توافقی باید منصفانه باشد و به این ترتیب دو طرف هنوز با رسیدن به یک توافق فاصله دارند.

    ویلیام لی، اقتصاددان ارشد موسسه میلکن در این باره به رویترز گفت: تنش‌ها همچنان ادامه دارد زیرا هیچ یک از دو طرف حاضر به عقب نشینی درباره مسائل اساسی نیستند.

    بازارهای سهام جهانی هفته گذشته پس از این که ترامپ تهدیدها برای وضع تعرفه بیشتر روی واردات چین را تکرار کرد، ملتهب شدند. نشانه‌ها از آسیب دیدن درآمد شرکت‌ها از اختلافات تجاری آمریکا و چین، سرمایه گذاران را آشفته خاطر کرد و باعث سقوط بازارهای سهام در معاملات پنج شنبه گذشته شد.

    ترامپ و شی جین پینگ، رییس جمهور چین در جریان نشست سران گروه 20 در ژاپن توافق کرده بودند مذاکرات تجاری را از سربگیرند و نگرانی ها نسبت به تشدید تنش‌ها پس از بی نتیجه ماندن مذاکرات در ماه مه را رفع کرده بودند. در آن زمان ترامپ موافقت کرده بودند دور جدید تعرفه ها روی 300 میلیارد دلار کالای چینی را متوقف کند و دو طرف مذاکراتشان را از سربگیرند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر