در هشت ماه منتهی به آذر ماه ۱۴۰۲

صادرات فولاد ایران از مرز چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار گذشت

عصر معدن- آخرین گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان می‌دهد، آمار صادرات محصولات زنجیره آهن و فولاد ایران در هشت ماه منتهی به آذر ماه ۱۴۰۲ با رُشد ۱۵.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال از مرز چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون و ۴۵۰ هزار دلار گذشت.;

صادرات فولاد ایران از مرز چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار گذشت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در آخرین گزارش خود اعلام کرد: مجموع ارزش دلاری صادرات آهن و فولاد ایران در هشت ماه منتهی به آذر ماه 1402 از مرز چهار میلیارد و 800 میلیون دلار گذشت که یک رکورد جدید در این حوزه است.

    براساس این گزارش، در هشت ماه منتهی به آذر ماه 1402، صادرات محصولات فولاد میانی رُشد 5.7 درصدی و صادرات تیرآهن 17.5 درصد ونبشی،ناودانی و سایر مقاطع فولادی 17.7 درصد رشد داشته است و میزان درصد رشد صادرات کنسانتره ، گُندله سنگ آهن و آهن اسفنجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه رقمی شد و ارزش صادراتی اسلب افزایش 25 درصدی داشت.

    بیشترین سطح تولید و صادرات در هشت ماه سال‌های اخیر مربوط به سال 1400 است که حجم آن از نظر وزنی کمتر از هفت میلیون تُن بود و امسال با صادرات چهار میلیارد و 800 میلیون دلار محصولات زنجیره آهن و فولاد در هشت ماه منتهی به آذر این رکورد شکسته شد.

    آخرین گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان می‌دهد ادامه روند کاهش صادرات میلگرد که از 3 ماه پیش آغاز شده است و ادامه‌دار شدن کاهش صادرات ورق های سرد و پوشش‌دار از نکاتی است که با بررسی میزان و ارزش صادرات محصولات زنجیره آهن و فولاد می‌توان به آن پی بُرد.

    کارشناسان صنعت فولاد بر این باورند، علاوه بر افزایش تولید فولاد در ابتدای امسال از دیگر عوامل رشد صادرات هشت ماه سال جاری، کاهش صادرات سال گذشته به واسطه وضع عوارض صادراتی در آن سال است.

    جمهوری اسلامی ایران اکنون بین 63 کشور عضو انجمن جهانی فولاد، رتبه دهمین فولاد ساز را به خود اختصاص داده و پیش بینی شده با دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تنی در سال 1404 به جایگاه هفتمین فولاد ساز جهان برسد.

    استان اصفهان با تولید 45 درصد فولاد کشور، قُطب تولید فولاد ایران است و چُدن، آهن و فولاد بیشترین صادرات این استان را تشکیل می دهد و حتی محصولات تولیدی از آهن و چُدن نیز رتبه سوم، در بین اقلام صادراتی استان را دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر