آمریکا و ژاپن به توافق تجاری نزدیک شدند

عصر معدن- آمریکا و ژاپن درباره مسائل اساسی یک توافق تجاری توافق کردند و سران دو کشور ابراز امیدواری کردند که این توافق ماه آینده در نیویورک امضا شود.;

آمریکا و ژاپن به توافق تجاری نزدیک شدند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، اگر این توافق نهایی شود، اختلافات تجاری میان آمریکا و ژاپن را حل خواهد کرد در حالی که اختلافات تجاری میان آمریکا و چین تشدید شده است.

    رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا اظهار کرده که این توافق تعرفه‌های کشاورزی و تجارت دیجیتالی را دربرمی‌گیرد و تعرفه‌های خودرو بدون تغییر خواهد ماند.

    دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، اظهار کرده که ژاپن برای خرید ذرت بیشتر از آمریکا موافقت کرده است. این محصول در نتیجه جنگ تجاری میان آمریکا و چین روی دست کشاورزان آمریکایی باد کرده است. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، به احتمال خرید ذرت آمریکایی اشاره و اظهار کرده که این خرید توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد.

    ترامپ که برهم زدن توافق های تجاری و انجام توافقهای جدید، بخش مهمی از ریاست جمهوری وی بوده است، از توافق با ژاپن تمجید کرد و به خبرنگاران گفت: این معامله بسیار بزرگی است و ما روی موارد اساسی توافق کرده‌ایم.

    نخست وزیر ژاپن گفت: کار بیشتری مانده است اما ابراز خوش بینی کرد که این توافق تا زمان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اواخر ماه سپتامبر نهایی شود.

    لایتیزر گفت: ژاپن حدود 14 میلیارد دلار محصولات کشاورزی آمریکایی وارد می‌کند و این توافق بازارهای ژاپن را به روی بیش از هفت میلیارد دلار از چنین محصولاتی باز خواهد کرد. محصولاتی نظیر گوشت گاو و خوک، گندم، محصولات لبنی و اتانول از این توافق سود می‌برند.

    ترامپ که هفته گذشته اعلام کرده بود به شرکت‌های آمریکایی دستور داده است به دنبال گزینه‌های دیگر برای فعالیت خود در چین باشند، به نظر رسید از طرح کمک به کشاورزانی که مازاد ذرت دارند خوشنود است. از سوی دیگر، به نظر رسید آبه تلاش کرد اظهارات ترامپ مبنی بر قطعی بودن خرید ذرت آمریکایی را رد کند و گفت: آفت به برخی از محصولات کشاورزی در ژاپن لطمه زده و خرید برخی از محصولات را ضروری ساخته است.

    بر اساس گزارش رویترز، ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، مشتاق است به کشاورزانی که از جنگ تجاری با چین آسیب دیده‌اند به خصوص در ایالت هایی که حامی وی بوده‌اند کمک کند.

    لیو هی، معاون نخست وزیر چین که ریاست تیم مذاکرات تجاری را برعهده دارد، اظهار کرد: چین مایل است اختلاف تجاری با آمریکا را از طریق مذاکرات آرام حل کند و با تشدید این اختلاف مخالف است.

    جنگ تجاری میان دو کشور روز جمعه با اقدام پکن و واشنگتن در وضع تعرفه‌های بیشتر علیه صادرات یکدیگر، شدت بیشتری پیدا کرد.

    رییس جمهور آمریکا پس از اقدام پکن در وضع تعرفه تلافی جویانه روی 75 میلیارد دلار کالای آمریکایی، اعلام کرد روی واردات 550 میلیارد دلار کالای چینی پنج درصد دیگر تعرفه اضافه می‌کند. با این حال به نظر ترسید ترامپ روز یکشنبه از تهدید خود برای دستور به شرکت‌های آمریکایی برای ترک چین عقب‌نشینی کرده است.

    لیو هی که مشاور اقتصادی ارشد شی جین پینگ، رییس جمهور چین است، اظهار کرد: ما بر این باوریم که تشدید جنگ تجاری به نفع چین، آمریکا یا مردم جهان نیست. شرکت‌های آمریکایی به خصوص در چین مورد استقبال قرار می‌گیرند و به خوبی با آنها برخورد می‌شود.

    استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا گفته است اگر ترامپ وضعیت اضطراری ملی اعلام کند، می تواند تحت قانون "قدرتهای اقتصادی اضطراری بین المللی" به شرکت‌های آمریکایی دستور دهد از چین خارج شوند.

    جنگ تجاری به رشد اقتصاد جهانی آسیب زده و متحدان آمریکا را آزرده کرده و نگرانی بازارها از خطر وقوع رکود اقتصادی را برانگیخته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر