نرمش آمریکا برای حذف تعرفه‌های سنگین چین

عصر معدن- چین تحت مذاکرات فاز اول توافق تجاری با آمریکا، رییس جمهور آمریکا را برای حذف تعرفه‌های بیشتری که در سپتامبر وضع شدند، تحت فشار قرار داده است.;

نرمش آمریکا برای حذف تعرفه‌های سنگین چین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، انتظار می‌رود این توافق اواخر ماه میلادی جاری توسط دونالد ترامپ و شی جین پینگ، روسای جمهور آمریکا و چین امضا شود و پیش‌بینی می‌شود شامل وعده آمریکا برای حذف تعرفه‌هایی باشد که برای 15 دسامبر روی حدود 156 میلیارد دلار واردات کالاهای چینی شامل تلفن همراه، لپ‌تاپ و اسباب‌بازی برنامه ریزی شده‌اند.

    یک مقام آمریکایی گفت سرنوشت تعرفه‌های 15 دسامبر در این مذاکرات بررسی می‌شود. همچنین یک منبع آگاه دیگر از مذاکرات گفته است که مذاکره کنندگان چینی مایل هستند واشنگتن تعرفه‌های 15 درصدی روی واردات 125 میلیارد دلار کالای چینی که از اول سپتامبر اجرایی شد را حذف کند. آن‌ها همچنین خواستار کاهش تعرفه‌های 25 درصدی روی حدود 250 میلیارد دلار کالای چینی هستند.

    به گفته یک منبع آگاه از مذاکرات پکن، چین همچنان واشنگتن را برای حذف هرچه سریع‌تر تمامی تعرفه‌ها روی واردات این کشور تحت فشار قرار داده است.

    درخواست چین برای حذف تعرفه‌های اول سپتامبر پیش از این از سوی پایگاه خبری پولیتیکو منتشر شده بود. روزنامه فایننشیال تایمز نیز گزارش کرده که کاخ سفید در حال بررسی حذف تعرفه‌های اعمال شده از اول سپتامبر روی پوشاک، تلویزیون‌های صفحه تخت، اسپیکرهای هوشمند و هدفون‌های بلوتوثی است.

    رالف وینی، مدیر برنامه چین در مرکز اوراسیا در این باره اظهار کرد: انعقاد پیمان تجاری موقتی، اقتصادهای آمریکا و چین را تقویت کرده و پایگاه ترامپ در میان کشاورزان آمریکایی را که یکی از بزرگترین حامیان وی بوده‌اند، مستحکم می‌کند. بستن این قرارداد برای هر دو کشور مهم است و برای هر دوی آن‌ها یک توافق برد-برد خواهد بود.

    اما شی جین پینگ، رییس جمهور چین در یک نمایشگاه واردات از کشورها خواست در برابر حمایت‌گرایی بایستند و وعده باز نگه داشتن اقتصاد چین و حمایت از حقوق مالکیت معنوی را تکرار کرد. اما دولت‌های تجاری و گروه‌های تجاری نسبت به وعده‌های اصلاحات چینی بدبین شده‌اند.

    از زمانی که ترامپ در سال 2017 به ریاست جمهوری رسید، چین را برای محدود کردن یارانه‌ها به شرکت‌های  دولتی و پایان دادن به انتقال اجباری فناوری آمریکایی به شرکت‌های چینی به عنوان بهایی برای فعالیت در این کشور تحت فشار قرار داده است.

    تحلیلگران می‌گویند فاز اول توافق تجاری این مسائل را پوشش نمی‌دهد و عمدتا روی خرید محصولات کشاورزی آمریکایی توسط چین و حمایت مالکیت معنوی مربوط به کپی رایت و مسائل نشان تجاری متمرکز است.

    به گفته یک منبع آگاه آمریکایی، چین خواستار تغییراتی در متن توافق شده اما بخش‌های توافق از جمله سند مربوط به خدمات مالی، نزدیک به تکمیل شدن هستند.

    بررسی گزینه مکان‌های دیدار روسای جمهور آمریکا و چین

    ترامپ روز جمعه اعلام کرده بود مذاکرات روی فاز اول توافق به خوبی پیش می‌رود و وی امیدوار است توافق با شی را در نقطه ای در آمریکا امضا کند.

    بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: چین در حال بررسی مکان‌هایی در آمریکاست که در آنجا رییس جمهور این کشور با ترامپ برای امضای فاز اول توافق قرار است دیدار کند.

    مقامات در پکن امیدوار بودند که اگر شی برای امضای فاز اول توافق به آمریکا سفر کند، در راستای یک دیدار دولتی باشد اما حتی اگر چنین باشد، با رفتن وی موافق هستند. یک مقام چینی که مایل نبود نامش فاش شود به بلومبرگ گفت:‌هنوز هیچ تصمیم نهایی گرفته نشده است.

    ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا در مصاحبه با بلومبرگ نسبت به امضای فاز اول توافق تجاری با چین در ماه میلادی جاری ابراز خوش‌بینی کرد و گفت: مجوزها برای شرکت‌های آمریکایی به منظور فروش قطعات به شرکت هواوی مدت کوتاهی پس از امضای توافق صادر خواهد شد. وی فاز اول توافق را بسیار پیچیده خواند و اظهار کرد: آمریکا مطمئن خواهد شد که دو طرف درک بسیار صحیح و روشن و دقیقی از مسائل مورد توافق هر کدام از طرفین دارند.

    مذاکره کنندگان آمریکایی و چینی که به دنبال کاهش تنش‌های تجاری هستند، روز جمعه تلفنی صحبت کرده و مذاکرات را سازنده توصیف کردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر