نگاهی به وضعیت قیمت نقره در بازارجهانی

تصمیمات نقره‌ای «فدرال رزرو»

عصر معدن- محمود احترامی، کارشناس شرکت بین المللی آلپاری در خصوص بازار جهانی نقره و قیمت آن تحلیلی ارائه کرده است که در ادامه می خوانید:;

تصمیمات نقره‌ای «فدرال رزرو»
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» نقره جزو فلزات گرانبها محسوب می‌شود و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد؛ از جمله مهم‌ترین عواملی که می‌تواند بر قیمت نقره تاثیرگذار باشد، ارزش دلار است. اگر تحت تاثیر عوامل مختلف، ارزش دلار افزایش یابد، فشار عرضه بر فلزات اساسی از جمله نقره افزایش یافته و قیمت آن کاهش می‌یابد. اما اینکه چه عواملی می‌تواند به صورت غیرمستقیم بر قیمت نقره تاثیر بگذارد، می‌توان به عوامل اقتصادی داخلی آمریکا اشاره کرد.

    از جمله این عوامل، تغییرات نرخ بهره توسط فدرال رزرو است؛ اگر بنا به هر دلیلی نرخ بهره آمریکا افزایش یابد، منجر به افزایش ارزش دلار خواهد شد و همین موضوع فشار عرضه بر نقره را افزایش خواهد داد. اما از سوی دیگر اگر سیاست‌های فدرال رزرو انقباضی بوده و نرخ بهره را کاهش دهد، شاهد کاهش ارزش دلار و از سوی دیگر، افزایش تقاضا بر نقره خواهیم بود که در نهایت منجر به افزایش قیمت نقره خواهد شد.

    به طور کلی سیاست‌های پولی و مالی اقتصاد آمریکا اهرمی است که می‌تواند قیمت نقره را تغییر دهد. از دیگر مثال‌هایی که می‌توان در این خصوص به آن اشاره کرد، انتشار آمارهای مثبت اشتغال آمریکا است. اگر آمارهای اشتغال آمریکا مثبت باشد، تاثیر مثبت خود را بر ارزش دلار خواهد گذاشت و منجر به تقویت دلار خواهد شد. تقویت ارزش دلار هم موجب کاهش قیمت نقره می‌شود.

    از عوامل دیگری که بر قیمت نقره تاثیرگذار است، تنش‌های سیاسی و اقتصادی در سطح جهان است؛ این تنش‌ها می‌تواند فشار تقاضا روی نقره را افزایش دهد. به عنوان مثال، چالش‌های اقتصادی بین قدرت‌های اقتصادی بزرگ، فشار تقاضا بر نقره را افزایش می‌دهد. هرقدر اختلافات افزایش یابد و چالش جنگ در دنیا وجود داشته باشد، منجر به افزایش قیمت نقره خواهد شد.

    نقره زیر ذره‌بین تکنیکال
    نقره چند وقتی است که با مقاومت 15 دلار درگیر است؛ در حال‌حاضر می‌توان وضعیت قیمت نقره را در دو کانال ترسیم کرد که هر دو کانال روند نزولی دارند. اما شیب کانال آبی رنگ کمتر بوده و اگر نقره بخواهد به خطوط کانال آبی رنگ واکنش نشان دهد، با توجه به آنکه در کف کانال آبی قرار دارد، باید از سد خط روند قرمز که چندبار نیز به آن برخورد کرده است، عبور کرده و خود را بالای آن تثبیت کند. در حال حاضر نیز به خط قرمز رنگ نفوذ کرده است، اما هنوز موفق به تثبیت قیمت بالای خط روند قرمز رنگ نشده است.
    بنابراین، اگر بتواند به این مهم فایق آید، می‌توان در میان مدت، سقف کانال آبی رنگ را به عنوان هدف قیمتی نقره در نظر گرفت. اما آنچه در این مسیر، کار را برای نقره دشوار می‌کند، شیب بسیار ملایم موج های صعودی است که برای چندین بار به سمت خط روند نزولی قرمز رنگ حرکت کرده است.

    این نوع حرکت نشان‌دهنده ضعف قدرت خریداران است؛ در مقابل، قدرت فروشندگان در موج‌های نزولی به وضوح قابل رویت است. کندل‌های نزولی یک ساعته پرقدرتی که در نمودار مشاهده می‌شود، نشان از فشار فروش در موج‌های نزولی دارد.
    حال اگر خط پایینی کانال آبی رنگ نتواند نقش حمایتی خود به خوبی دفعات قبل ایفا کند، مجبور است به سطوح حمایت و مقاومتی کانال قرمز رنگ احترام بگذارد و منتظر لمس کف کانال توسط قیمت نقره باشد. هرچند آیتم‌های مختلفی بر روند قیمتی نقره تاثیرگذار هستند؛ اما در علم تکنیکال، نقش سطوح حمایتی و مقاومتی از ارزش بالایی برخوردار است.

    تحلیلگران بازارهای مالی منتظر هستند که تکلیف سطوح حمایتی و مقاومتی آبی و قرمز رنگ مشخص شود تا راحت‌تر بتوانند در خصوص آینده قیمتی این فلز گرانبها نظر دهند. در نمودار نسبتی طلا به نقره نیز شرایط صعودی است و به نظر می رسد، اگر فرض بر نزول قیمت‌ها باشد، نزول قیمت نقره بیش از طلا خواهد بود و در غیر این صورت شتاب صعودی طلا بیشتر از نقره رقم می‌خورد.
    باید در تحلیل نقره به موج صعودی قبلی که تا حوالی 16 دلار 40 سنت پیش رفت، توجه ویژه کرد.

    در حال حاضر نقره در موج اصلاحی قرار داشته و به نظر می‌رسد در این موج اصلاحی می‌تواند تا 61 یا 78 درصد فیبوناچی نیز افت قیمت داشته باشد. نزدیک شدن به سقف ATR در تایم فریم یک ساعته نیز از جمله علایمی است که عبور از خط روند نزولی قرمز رنگ را با چالش مواجه می‌کند. کندل‌های صعودی شکل گرفته اخیز نیز نشانه‌های قدرتمندی برای شکست خط روند نزولی نیستند، اما اگر نقره بتواند بر این خط روند نزولی چیره شود، می‌توان انتظار حرکت صعودی قدرتمندی داشت. در غیر این صورت، باید منتظر ورود نقره به کانال آبی رنگ باشیم.

    هر چند گزارش‌های مثبت اقتصاد آمریکا از جمله عواملی است که می‌تواند به روند صعودی نقره و طلا پایان دهد و منجر به شروع روند نزولی کوتاه مدتی در این دو فلز گرانبها شود. به هر حال باید منتظر بود و واکنش نقره به سطوح مشخص شده را رصد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر