سیگنال‌های بانک مرکزی امریکا چه بر سر قیمت طلا می‌آورد؟

عصر معدن- طلا پس از تحکیم رشد قیمت اخیرش، در هفته جاری که همه توجهات معطوف اجتناب از یک دور دیگر تعطیلی دولت آمریکا و همچنین آمار اقتصادی کلان این کشور است، ممکن است به قیمت بالاتری صعود کند.;

سیگنال‌های بانک مرکزی امریکا چه بر سر قیمت طلا می‌آورد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، به گفته تحلیلگران کیتکو نیوز، طلا رشد قیمتی که در ژانویه داشت را به خوبی حفظ کرده است و در معاملات روز جمعه بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در آوریل 4.30 دلار یا 0.3 درصد افزایش پیدا کرد و در 1318.50 دلار بسته شد، اما برای کل هفته 0.3 درصد کاهش ثبت کرد.

    جاسپر لاولر، مدیر تحقیقات لندن کپیتال گروپ اظهار کرد: طلا در یک روند صعودی قرار دارد و کاهش اخیر قیمت طلا، یک عقب نشینی طبیعی بوده است. در حال حاضر همه توجهات به چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی معطوف شده است. هفته جاری ممکن است سرشار از سورپرایز برای طلا باشد زیرا ابهامات زیادی وجود دارد از جمله نزدیک شدن مهلت 15 فوریه که کنگره باید با ترتیبات امنیتی مرزی موافقت کند تا از تعطیلی مجدد دولت جلوگیری شود.

    فیلیپ استرایبل، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت "آر جی او فیوچرز" اظهار کرد: اگر هیچ توافقی حاصل نشود و دولت آمریکا دوباره تعطیل شود، طلا ممکن است صعود چشمگیری پیدا کند. در آخرین تعطیلی دولت، بهای معاملات طلا در 24 دسامبر به رکورد بالای جدیدی صعودی کرد و انتظار می‌رود خبر تعطیلی دولت آمریکا، به یک افزایش چشمگیر دیگر برای قیمت طلا منجر شود.

    با این حال، رأس استراچان، اقتصاددان کالا در شرکت "کپیتال اکونومیکس" اظهار کرد: باید به خاطر داشت که هر گونه روند صعودی قیمت طلا، محدود خواهد بود زیرا تعطیلی دولت معمولاً تأثیر محدودی روی قیمت طلا داشته است.

    صحبت‌های بانک مرکزی آمریکا مهم است

    به گفته تحلیلگران، سیگنال‌هایی که هفته جاری از سوی بانک مرکزی آمریکا مخابره می‌شود عامل دیگری است که ممکن است به افزایش قیمت طلا کمک کند.

    استراچان در این باره گفت: عامل مهم دیگری که باید زیر نظر داشت، اظهارات مقامات بانک مرکزی آمریکا درباره افزایش نرخ‌های بهره است.

    بازار با توجه به آمار اقتصاد کلان مطلوب آمریکا، مطمئن نیست که آیا بانک مرکزی این کشور همچنان موضع خود برای ملایم کردن افزایش نرخ‌های بهره را حفظ خواهد کرد یا خیر.

    معامله گران نیز فرض را بر این نگذاشته‌اند که بانک مرکزی آمریکا از افزایش نرخ‌های بهره در سال میلادی جاری منصرف شده است.

    به گفته تحلیلگران، اگر آمار اقتصادی آمریکا به همین منوال مطلوب باشد، نمی‌توان احتمال یک دور دیگر افزایش نرخ‌های بهره را مردود دانست.

    هفته جاری شماری از مقامات بانک مرکزی آمریکا صحبت خواهند کرد که شامل سخنرانی استر جورج، رئیس بانک فدرال کانزاس سیتی و لورتا مستر، رئیس بانک فدرال کلیولند در روز سه شنبه و رافائل بوستیک، رئیس بانک فدرال آتلانتا در روز جمعه خواهد بود.

    ریسک‌های پیرامون مذاکرات تجاری

    مذاکرات تجاری میان آمریکا و انگلیس ممکن است در هفته جاری منفی شود. ترامپ وعده داده است اگر تا اول مارس دو طرف به توافق نرسید، تعرفه روی واردات کالاهای چینی به ارزش 200 میلیارد دلار را از 10 به 25 درصد افزایش خواهد داد. قرار است هفته جاری یک هیأت از مقامات آمریکایی برای ادامه مذاکرات به پکن سفر کند.

    با این حال ریسک‌های بیشتر به معنی قیمت بالاتر برای طلا نیست زیرا اگر تقاضا برای دارایی مطمئن تقویت شود، دلار نسبت به طلا خریدار بیشتری جلب خواهد کرد.

    قیمت طلا از ماه اوت که به پایین‌ترین قیمت در یک سال و نیم اخیر سقوط کرده بود، حدود 13 درصد رشد کرده که عمدتاً ناشی از نوسان بازارهای سهام، عقب نشینی دلار و ملایم شدن موضع بانک مرکزی آمریکا در خصوص افزایش نرخ‌های بهره بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر