سرنوشت شرکت‌های آمریکایی در چین چه می‌شود؟

عصر معدن- با تشدید اختلافات و آتش جنگ تجاری میان چین و آمریکا، ترامپ از شرکت‌های آمریکایی فعال در بازار چین درخواست کرده که هرچه سریعتر از خاک این کشور خارج شده و به تولید محصولات خود در ایالات متحده بپردازند.;

سرنوشت شرکت‌های آمریکایی در چین چه می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از  ایسنا، روز گذشته بود که چین بر 75 میلیارد دلار از محصولات آمریکایی افزایش پنج درصدی تعرفه‌های گمرکی را اعمال کرد که در پاسخ به آن، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از اول اکتبر تعرفه‌های گمرکی واردات  250 میلیارد دلاراز کالاهای چینی را تا 30 درصد افزایش خواهد داد این در حالیست که این رقم تاکنون 25 درصد بود. وی همچنین از افزایش تعرفه‌های واردات 300 میلیارد دلار کالای چینی دیگر از 10 درصد به 15 درصد خبر داد که قرار است تا 15 دسامبر سال جاری میلادی اجرایی شود.

    ترامپ علاوه بر اعلام این قانون جدید و تلافی جویانه، از تمامی شرکت‌های آمریکایی فعال در بازار چین تقاضا کرد که هر چه سریعتر به فعالیت خود در این کشور آسیای شرقی پایان دهند و محصولات خود در خاک کشور خود به تولید برسانند تا دیگر سودی عائد اقتصاد چین نشود.

    با اینکه به نظر می‌رسد که دستور روسای جمهور دو اقتصاد بزرگ و برتر جهان عملی خواهد شد، اما بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که این اقدامات تلافی جویانه به ضرر این دو کشور و همچنین تمامی کشورهای جهان تمام خواهد شد.

    بر اساس گزارش رویترز، یکی از کارشناسان فعال در اتاق بازرگانی ایالات متحده آمریکا در این خصوص گفت: با اینکه نگرانی ترامپ برای وضعیت اقتصاد آمریکا را درک می‌کنیم، اما از طرفی دیگر می‌دانیم که توسعه همکاری‌های میان این دو کشور همواره کلید رشد و پیشرفت اقتصادی آمریکا و چین خواهد بود و ما نباید با اقدامات تلافی جویانه و لج‌بازی‌های سیاسی و تجاری این فرصت را از خود سلب کنیم.

    برخی دیگر از کارشناسان به تازگی اعلام کرده‌اند که کاهش فعالیت‌های تجاری و اقتصادی شرکت‌های آمریکایی در چین موجب خواهد شد که وضعیت اقتصاد این دو کشور رو به وخامت رفته و در صورت تداوم، منجر به از هم پاشیدگی شود.

    آنها تاکید کرده‌اند که نتایج و تبعات منفی جدا شدن دو قطب بزرگ اقتصادی در جهان بسیار وسیع و غیرقابل توصیف خواهد بود.

    بسیاری از شرکت‌های آمریکایی در طول یک سال اخیر که آتش جنگ تجاری میان چین و آمریکا بالا گرفته است، علی‌رغم تلاش و تاکید ترامپ، هیچ تمایلی به خروج از خاک چین و تولید محصولاتشان در آمریکا ندارند و بر این باورند که انتقال خط تولید بسیاری از کالاهای موردنظر هزینه‌های بسیار گزاف و بالایی خواهد داشت و از لحاظ اقتصادی آن هم در شرایط حساس رکود اقتصاد جهانی اصلا مقرون به صرفه نخواهد بود.

    شرکت‌های آمریکایی مدنظر دونالد ترامپ، بیشتر شرکت‌های اپل، جنرال موتورز و بوئینگ هستند که علاوه بر قراردادهای همکاری بزرگ با شرکت‌های چینی، فعالیت‌های گسترده‌ای در بازار این کشور آسیای شرقی نیز دارند.

    بنابراین به نظر می‌رسد که مساله خروج شرکت‌های آمریکایی از خاک چین وارد فاز جدیدی از مشکلات ناشی از جنگ تجاری و اختلافات میان چین و ایالات متحده آمریکا شده است و به این زودی نمی‌توان توقع داشت که تحت تاثیر دستور ترامپ، عمل کرده و خط تولید محصولات خود را به وطن خود انتقال دهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر