جنگ سرد آمریکا و چین نظم جهان را مختل می‌کند

عصر معدن- اگر جنگ بین چین و آمریکا طولانی شود دنیا احتمالاً با یک جنگ سرد چند بعدی طولانی مدت مواجه می شود نه فقط یک درگیری تجاری یا اقتصادی.;

جنگ سرد آمریکا و چین نظم جهان را مختل می‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از تسنیم، جیا کینگو، استاد ارشد دانشگاه پکینگ پکن گفت در حالی که سیاست حمایت از تولید داخل در بین کشورها روبه افزایش است، اکثر کشورها باید به جای تسلیم شدن در برابر نیروهای خارجی کار درست را انجام دهند.

    وی گفت:« در واقع تنها چند کشور هستند که مفهوم حمایت از تولید داخل را قبول دارند، در حالی که بقیه کشورها همکاری در زمینه های تجارت، تکنولوژی و امنیت را ترجیح می دهند».

    وی در اجلاس سنگاپور گفت:« کشورهای منطقه باید از غریزه خود پیروی کنند و به جای عکس العمل نشان دادن نسبت به فشارهای خارجی، کار درست را انجام دهند. این نصیحت چین به کشورهای دیگر است».

    آمریکا در دولت ترامپ سیاست «اول آمریکا» در پیش گرفته و دونالد ترامپ قول داده اولویتش مشاغل و کارگران آمریکا باشند.

    جنگ تجاری طولانی مدت آمریکا با چین تا حالا هم باعث وضع عوارض مختلفی بر میلیاردها دلار کالاهای دو کشور شده است. ترامپ شرکت های آمریکایی را مجبور کرده به خانه بازگردند.

    از طرف دیگر انگلیس هنوز گرفتار بحران برگزیت است. این بحران زمانی آغاز شد که انگلیس در بحبوحه افزایش احساسات ملی گرایانه و بحران مهاجرت در اروپا، رأی به خروج از اتحادیه اروپا داد.

    در واقع دلیل موفقیت نسبی چین این بوده که در پیروی از مدل های دیگر آن متعصب عمل نکرده است. جیا از کشورها خواست راه خود را دنبال کنند و شرایط داخلی را هم در نظر بگیرند.

    « مردم واشنگتن می گویند چین سعی دارد یک مدل توسعه ای دیگر برای کشورهای پیشرفته ایجاد کند و این اشتباه است. چین می گوید هر کشوری باید راه خود را در پیش بگیرد و شرایط داخلی خود را در نظر بگیرد».

    جیا در این کنفرانس گفت بسیاری از مردم در واشنگتن سعی می کنند چین و سیاست های توسعه ای آن را بر این اساس بد جلوه بدهند.

    به گفته متخصصان در کنفرانس سنگاپور، اگر جنگ بین چین و آمریکا طولانی شود دنیا با تشکیل بلوک های مختلف تقسیم می شود. دنیا احتمالاً با یک جنگ سرد چند بعدی طولانی مدت مواجه می شود نه فقط یک درگیری تجاری یا اقتصادی. کشورها به طور روز افزونی کنار می روند چون جنگ سرد چین و آمریکا مسائل را دوقطبی می کند.

    مشاور سابق امنیت ملی هند گفت:«یک ریسک واقعی وجود دارد که دنیا به دو بخش ژئوپلتیکی جداگانه تقسیم شود. این آینده بر شرایطی که طی چند دهه گذشته رشد فوق العاده آسیا را ممکن می ساخت، تاثیر می گذارد».

    جین لمیر، رئیس بزرگترین بانک فرانسه، بی ان پی پاریباس گفت:«ولی آمریکا و چین تنها بازیگران صحنه دنیا نیستند. اروپا و هند هم بخشی از این بازی هستند. علی رغم خطر یک جنگ سرد و شکستن نظم دنیا همکاری وجود خواهد داشت».

    وی گفت:«به نظر من همکاری از بین نمی‌رود. بنابراین باید خود را با این شرایط تطبیق بدهیم .من حدس می‌زنم که اروپا تمام تلاش خود را برای دور شدن از این شرایط انجام می دهد».

    پروفسور جیا از دانشگاه پکینگ گفت:« کشورها باید در مقابل یکدیگر ریسک پذیر باشند. تا زمانی که تجارت می کنیم به یکدیگر وابسته هستیم. ما به این ریسک پذیری نیاز داریم وگرنه دنیا تبدیل به یک فاجعه می شود». وی اضافه کرد که واشنگتن باید در سیاستگذاری هایش واقع بین تر باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر