کاهش ارزش نرخ برابری دلار آمریکا، مس را گران کرد

عصر معدن- بهای فلز مس در هفته قبل در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی به طور کلی در هفته گذشته روندی صعودی داشت. به نحوی که قیمت این فلز بنیادین از قیمت ۵۹۹۵.۵۰ دلار به ازاء هر تن در تاریخ ۲۸ ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی، به قیمت ۶۰۹۷.۰۰ دلار به ازاء هر تن در تاریخ ۱ ماه فوریه سال میلادی جاری، رسید.;

کاهش ارزش نرخ برابری دلار آمریکا، مس را گران کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» گروه تحلیلی کارگزاری سی ولکس نوشت: عوامل زیادی در هفته قبل بر قیمت فلز مس در بازارهای جهانی اثر داشتند که مهم‌ترین آن به شرح زیر است.
    در هفته معاملاتی گذشته براساس گزارش سایت بلومبرگ، کاهش نگرانی‌ها درخصوص تنش های سیاسی بین 2 کشور آمریکا و چین، پس از اعلام دو کشور درخصوص به توافق رسیدن در آینده‌ای نزدیک موجب بروز چشم‌اندازی مثبت از بهبود اقتصاد جهانی در بین معامله‌گران و سفته‌بازان بین المللی در شد. همین امر نیز موجب افزایش رویکرد سرمایه‌گذاران جهانی به خرید فلزات بنیادین مانند مس در هفته قبل شد که به دنبال آن قیمت این فلز بنیادین در بازارهای جهانی با صعود همراه شد.

    این در حالی است که در هفته معاملاتی قبل بنا به گزارش سایت Kitco، براساس جدیدترین آمار منتشر شده از اداره کار آمریکا، نرخ افراد بیکار در این کشور که در ماه ژانویه سال جاری میلادی نتوانستند یک شغل تمام وقت پیدا کنند از 7.6 درصد در ماه دسامبر 2018 میلادی به 8.1 درصد افزایش یافته است. از این رو به دنبال انتشار این گزارش و کاهش ارزش نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل ارزهای عمده جهان مانند یورو، قیمت فلزات بنیادین مانند مس در هفته معاملاتی گذشته در بازارهای جهانی تقویت شد و روندی صعودی یافت.

    تحلیل تکنیکال:
    با توجه به شواهد و اسیلاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال، فلز مس روند بلند مدت صعودی دارد و لازم به ذکر است که این فلز بنیادین، نوساناتی را نیز در این بین تجربه خواهد کرد. در هفته گذشته در بازارهای جهانی، فلز بنیادین مس روندی صعودی داشت و در هفته بعد با احتمال زیادی دارای روندی نزولی خواهد بود.
    در این صورت فلز اگر مس روندی نزولی داشته باشد، در این صورت با عبور از نزدیکترین ساپورت مهم و تاریخی خود یعنی 6000 دلار به ازاء هر تن، احتمال این که قیمت مس، تا سطح قیمتی حمایتی  5700 دلار به ازاء هر متریک تن نزول یابد، وجود دارد.
    و در غیر این صورت چنانچه مس بخواهد روندی افزایشی داشته باشد و در صورت عبور کردن از نزدیکترین مقاومت مهم خود که 6200 دلار به ازاء هر متریک تن است، احتمالاً تا مقاومت قیمتی 6500 دلار به ازاء هر متریک تن نیز افزایش خواهد یافت.

    اتفاقات فوق در حالی است که علاوه بر موارد یادشده، عوامل مهمی مانند میزان رشد GDP کشورهای بزرگ جهان نظیر آمریکا، چین و منطقه یورو، بروز بلایای طبیعی، مسئله تنش‌های سیاسی در بین کشورهای جهان مانند آمریکا و چین، همچنین سیاست‌های تورم‌زدایی چین، سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا در تثبیت یا عدم تثبیت نرخ بهره بانکی، اقدامات سایر بانک‌های مرکزی دنیا، نگرانی‌های ناشی از افزایش نرخ تورم جهانی و اتفاقاتی نظیر بروز اعتصابات کارگری در معادن مهم مس دنیا به خصوص معادن مس کشور شیلی و به بهره برداری رسیدن معادن مس جدید در تعیین روند آینده فلز بنیادین مس در بازارهای جهانی تاثیرگذار خواهند بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر