جان اف کندی توجه جهان را به این سنگ جلب کرد

عصر معدن- در حال حاضر صورتی، محبوبترین رنگ برای سنگ های قیمتی محسوب می شود، امابسیاری از سنگ های صورتی، مانند یاقوت کبود و یاقوت سرخ در اندازهای کوچک (حدود ۲قیراط) یا کمتریافت و تورمالین صورتی اغلب در اندازه های ۵ تا ۱۰ قیراطی پیدا می شود.;

جان اف کندی توجه جهان را به این سنگ جلب کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از پایگاه خبررسانی طلا، اگر در جستجوی یک سنگ صورتی بزرگ برای انگشتر یا آویز مجموعه جواهراتتان هستید، بهترین انتخاب کونزایت است.

    کونزایت (Kunzite) سنگ قیمتی است که اکنون در بین خریداران جواهر، ناشناخته است اما پس از آنکه جان اف کندی رئیس جمهور امریکا گردنبند 47 قیراطی کونزایت را برای همسرش ژاکلین خریداری کرد، به تدریج توجه جهان به این گوهر جلب شد. جالب است بدانید که وی این شانس را نداشت که قبل از مرگ غم انگیزش آنرا به همسرش هدیه کند و این گردنبند کونزایت در سال 1996درحراج ساتبیاموال ژاکلین به قیمت410 هزار دلار فروخته شد.

    سنگ کونزایت در رنگ های صورتی-بنفش تا بنفش کمرنگ یافت می شود و در دسته اسپودومین معدنی قرار می گیرد. درجه سختی موساین گوهر 6.5تا 7.5 است. درخشش شیشه ای و شفافیت بالای این سنگ آنرا برای انواع طلا و جواهر مناسب می کند. رنگ صورتی کمرنگ و یاسی، معمول ترین رنگ این گوهر است؛ ولی گاهی رنگ صورتی پر رنگ یافت و به ندرت رنگ صورتی طلایی از آن دیده میشود.

    اگرچه امروزه بیشتر سنگ های کونزیت موجود در بازار توسط پاکستان و افغانستان تامین می شود، ولی این سنگ زیبا و گرانبها برای اولین بار در ایالات متحده آمریکا کشف شد و در سال 1902به افتخار معدن شناس افسانه ای George F. Kunz،کونزایت نامیده شد. زیرا وی اولین کسی بود که برای ساختار این سنگ توضیحاتی ارائه داد. جالب است که اولین اسپیدومین سبز نیز در آمریکا کشف و به افتخار W.E. Hidden نامگذاری شد.

    کونزایت بشدت فلوکوریک (pleochroic)است . یعنی وقتی به کریستال آن نگاه می کنید، می توانید رنگ های متفاوتی در آن مشاهده کنید. این رنگها با تغییر زاویه نور تغییر می کنند و بالا و انتهای گوهر، پررنگ ترین بخش کریستال را به نمایش میگذارند. تراش این سنگ قیمتی چالش بزرگی است زیرا برای برش باید مطئمن شد نوری که از آن عبور می کند، رنگ مورد نظر را تولید خواهد کرد.

    کونزیت اغلب به اندازه 20 قیراط یافت می شود وگاهی با 50 قیراط وزن هم دیده شده است. امروزه معمولا این گوهر به صورتportuguese cutتراشیده میشود. زیرا با افزایش تعداد سطح ها در این سنگ میزان درخشندگی گوهر را افزایش می یابد.

    اکثر کونزایت هایی که یافت میشوند، از کیفیت بالایی برخودارند و دیده شدن ناخالصی های بزرگ در این نوع سنگ قیمتی به ندرت دیده میشود و حتی میتوان گفت ناخالاصی ها با بزرگ نمایی هم در آن دیده نمی شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر