کانادا به دلایل «امنیت ملی»، مانع فروش یک شرکت معدن طلا به چین شد

عصر معدن- کانادا به دلایل «امنیت ملی»، از اقدام یک شرکت چینی برای خرید یک شرکت کانادایی فعال در زمینه معادن طلا در قطب شمال ممانعت به عمل آورد.;

کانادا به دلایل «امنیت ملی»، مانع فروش یک شرکت معدن طلا به چین شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فارس، در حالی که تنش‌ها بین کانادا و چین بر سر بازداشت مدیر ارشد مالی شرکت «هواوی» به اتهام نقض تحریم‌های ایران ادامه دارد، اتاوا با استناد به ملاحظات «امنیت ملی»، از اقدام یک شرکت چینی برای خرید یک شرکت کانادایی جلوگیری کرد.

    بنا بر گزارش وبگاه هیل، شرکت «استخراج طلای شاندونگ» چین اعلام کرد، دولت کانادا از اقدام این شرکت برای خرید یک شرکت کانادایی فعال در زمینه معادن طلا جلوگیری کرد. این اقدام علیه شرکت چینی با استناد به ملاحظات «امنیت ملی» انجام شد.

    این شرکت دولتی چینی در نظر داشت در قراردادی به ارزش 150 میلیون دلار شرکت TMAC Resources را خریداری کند؛ شرکتی که دفتر مرکزی آن در تورنتو است و اداره یک معدن طلا در قلمرو متعلق به کانادا در قطب شمال را در اختیار دارد.

    بنا بر گزارش بلومبرگ، این شرکت کانادایی مستقر در تورنتو صاحب معدن طلای «هوپ بِی» در «نوناووت» است.

    اقدام کانادا در مسدود کردن فروش این شرکت به شرکت چینی با استناد به «قانون سرمایه‌گذاری کانادا» انجام و دلیل آن، ملاحظات «امنیت ملی» خوانده شده است.

    مقام‌های کانادایی توضیح بیشتری درباره چرایی ممانعت از فروش این شرکت کانادایی به شرکت چینی ارائه نکرده‌اند.

    مقام‌های غربی به ویژه کانادا پیش از این بارها درباره اقدامات چین و روسیه برای افزایش حضور در قطب شمال و تلاش برای استخراج منابع زیرزمینی و طبیعی غنی آن هشدار داده‌اند.

    برخی «کارشناسان امنیتی» در مصاحبه با بلومبرگ تاکید کردند، خرید یک معدن در قطب شمال می‌تواند دسترسی بهتری برای این کشور به مسیر دریایی «گذرگاه شمال غربی» فراهم کند.

    گذرگاه شمال غربی، یک مسیر دریایی است که اقیانوس اطلاس شمالی را از راه اقیانوس شمالگان و در امتداد ساحل شمالی آمریکای شمالی و از طریق راه‌های دریایی بین مجمع‌الجزایر قطبی کانادا به اقیانوس آرام متصل می‌کند.

    اقدام ضد چینی کانادا در شرایطی انجام شده که دو کشور همچنان بر سر بازداشت «منگ وانژو» دختر بنیانگذار «هواوی» و مدیر ارشد مالی این شرکت به اتهام نقض تحریم‌های ایران روابط متشنجی دارند.

    بازداشت منگ وانژو به درخواست آمریکا و در فرودگاه ونکوور انجام شد و مقام‌های قضایی کانادا در حال بررسی درخواست واشنگتن برای استرداد این تبعه چینی به آمریکا هستند.

    به دنبال بازداشت این شهروند چینی، مقام‌های قضایی در چین دو تبعه کانادایی مستقر در چین را در پرونده‌های مربوط به نقض امنیت ملی مجرم شناختند و برای چهار تن از شهروندان کانادایی-چینی به جرم تولید و نگهداری مواد مخدر حکم اعدام صادر کردند.

    اقدام کانادا در بستن مسیر خرید یک شرکت کانادایی فعال در قطب شمال در ادامه هشدارهای مسئولان و نمایندگان ارشد کشورهای غربی درباره حضور چین در قطب شمال انجام شده‌ است.

    پیشتر «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ضمن هشدار درباره عواقب گسترش قدرت چین در جهان گفته بود، چین در حال «سرمایه‌گذاری سنگین در زیرساخت‌های حیاتی در اروپا و افزایش حضور در قطب شمال» است

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر