انتظار بازگشت قیمت فولاد داخلی چین در آوریل قوت گرفت

عصر معدن- در پی افزایش نسبی قیمت فولاد پس از تعطیلات سال نو در چین، روند بازار فولاد در سرازیری قرار گرفت و تحت چند عامل اصلاح قیمت ها آغاز شد.;

انتظار بازگشت قیمت فولاد داخلی چین در آوریل قوت گرفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبرى «عصر معدن» به نقل از پلنر، عدم بالانس عرضه و تقاضا مهمترین عامل افت قیمت پس از عید شکوفه ها بوده است.

    با شروع آوریل اما نشانه های بازگشت قیمت در بازار این کشور به چشم می خورد. عامل اصلی این رشد قیمت را می توان در آزاد شدن تقاضای نهفته در بازار با افت قیمت تا سطح مورد انتظار خریداران جستجو کرد. تقاضای مورد انتظار بازار پس از تعطیلات سال نو نمود نکرد و عامل فشار بر قیمتها شد. طبق یافته های پلنر، مصرف ظاهری فولاد طی ژانویه و فوریه نسبت به سال گذشته 10/1 درصد افت پیدا کرد که تحت تاثیر محدودیت های ساخت و ساز در فصل زمستان است. حتی در نیمه ابتدایی مارس نیز متوسط فروش روزانه 237 کارخانه فولاد چین به 160 هزار و 330 تن رسید که کاهش 3/8 درصدی را نسبت به سال 2017 نشان می دهد.
    با این حال، در هفته آخر مارس، متوسط فروش روزانه این فولادسازان به 221 هزار و 539 تن رسید که بالاترین رقم در تاریخ چین می باشد و نشان از افزایش تقاضای بازار دارد. از سوی دیگر، شاخص PMI سفارشات جدید داخلی و صادراتی برای فولاد در مارس به ترتیب از 52/3 و 50/6 به 53/3 و 51 رسید که حاوی پیام رشد تقاضا می باشد. سایت های ساخت و ساز در شمال غرب و شمال شرق چین یکی پس از دیگری شروع به فعالیت نموده اند تا عقب ماندگی فصل زمستان را جبران کند.

    در اواخر آوریل 2017 سطح فروش فولادسازها به میانگین روزانه 200 هزار تن رسید و عامل حمایت از تقاضا در بازار شد. این رشد باعث شد تا قیمت فولاد در بازار داخلی نزدیک به 1000 یوان افزایش پیدا کند.

    از سوی دیگر، اصلاح ساختار عرضه از سوی دولت همچنان ادامه دارد. پس از اتمام فصل سرد، از 166 کوره بلند متوقف شده در طول دوره محدودیت تولید 94 کوره همچنان در توقف به سر می برند و تنها 18 کوره در ابتدای آوریل تولید را مجددا از سر گرفته اند که افزایش تولید تنها 40 هزار تن چدن خام را رقم زده است. پکن در نظر دارد تا سیاست کاهش عرضه را ادامه داده و از هجوم تولیدات جدید به بازار جلوگیری کند.

    همچنین، افت شدید قیمت فولاد و رشد قیمت مواد اولیه خصوصا قراضه و الکترود گرافیتی و وارد شدن فولادسازان قوسی به محدوده ضرر از اشتیاق این شرکتها برای تولید بیشتر کاسته است. در صورتی که قیمت ها در کوتاه مدت افزایش نیابد، تولید این کوره ها بیش از پیش تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. این مسئله برای کوره بلندها نیز در مقیاسی کمتر صادق است. روی آوردن فولادسازان کوره بلندی به سنگ آهن کم عیار گواه این مطلب می باشد. از این رو، با اصلاح ساختار عرضه، انتظار می رود موجودی انبارها شروع به کاهش کند.

    با وجود تمام فاکتورهای ذکر شده، برخی عوامل منفی همچنان ارزش توجه دارند. با توجه به فشار کمبود نقدینگی بر برخی تجار، احتمال پایین آوردن قیمت برای فروش مقداری از موجودی خود دور از انتظار نیست. از سوی دیگر، با عنایت به عزم دولت مرکزی برای کاهش بدهی به اقتصاد و احتمال کم کردن تزریقات مالی بانک مرکزی، ممکن است فشار افت نقدینگی بر انگیزه سرمایه گذاران در بخش زیرساختها و مسکن تاثیر منفی گذاشته و مصرف فولاد را کاهش دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر