چشم انداز صنعت فولاد چین در ابهام

عصر معدن- انجمن جهانی فولاد انتظار دارد تقاضای فولاد چین با سرمایه گذاری های زیرساختی و ثبات در بخش املاک، تا ۲ درصد رشد داشته باشد.;

چشم انداز صنعت فولاد چین در ابهام
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فولاد ایران، تولید بالای فولاد خام و موضع صادرات تهاجمی در فضای ضعیف تقاضای داخلی مشخصه نه ماه گذشته صنعت فولاد چین بوده است.

    بر اساس داده های منتشر شده توسط اداره ملی آمار چین، تولید فولاد خام در ژانویه تا سپتامبر 2023 به 795 میلیون تن رسید که نسبت به سال قبل 1.7 درصد افزایش داشته است. طی ماه های ژانویه تا آگوست، مصرف ظاهری فولاد خام چین به 658.5 میلیون تن رسید که کم و بیش مشابه سال گذشته بود و تنها 30 میلیون تن نسبت به سطح سال 2019 افزایش داشت. از طرفی سرمایه گذاری در بخش تولید 5.9 درصد افزایش یافت و در صنایع نیز سرمایه گذاری در معدن 2 درصد و در تامین برق، گاز و آب 26.5 درصد افزایش یافته است.

    داده‌ها نشان می‌دهد که از ژانویه تا آگوست 2023، سرمایه‌گذاری ملی توسعه املاک و مستغلات چین 7.69 تریلیون یوان بوده است که نسبت به سال گذشته کاهش 8.8 درصدی را نشان می‌دهد که در آن، سرمایه‌گذاری مسکونی 5.8425 میلیارد یوآن بوده است که 8 درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشته است.

    طبق داده های اداره کل گمرک چین، صادرات فولاد چین طی ماه های ژانویه تا سپتامبر روند صعودی خود را حفظ کرد. صادرات در 9 ماهه اول سال 2023 با 32 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 66.82 میلیون تن رسید. صادرات به دلیل افزایش پایدار تولید فولاد خام که بیش از تقاضای داخلی بود، افزایش یافت. در نتیجه، کارخانه‌ها دارای موجودی اضافی در انبارها بودند و بازارهای خارج از کشور تنها گزینه پیش رویشان.

    بخش املاک و مستغلات و ساخت و ساز احتمالاً در سه ماهه آخر سال به دلیل اقدامات انجام شده توسط دولت چین امیدوارتر خواهد شد. ولی چشم انداز سال 2024 نامشخص است و در بهترین حالت ممکن است تقاضا ثابت بماند. اما، در صورت تضعیف تاثیر فاکتورهای سیاسی، ریسک‌های نزولی برای امسال و سال آینده باقی می‌مانند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر