این فلز ارزشمند خیال ارزانی ندارد

عصر معدن- قیمت پالادیم به دلیل کمبود شدید عرضه نسبت به تقاضا که ناشی از مصرف بالا در صنعت خودروسازی است، در سال میلادی آینده همچنان در اوج رکورد بالای اخیر خود خواهد ماند.;

این فلز ارزشمند خیال ارزانی ندارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، پالادیم در طول سال 2019 رشد چشمگیری داشته است با این حال اکثر تحلیلگران قیمت این فلز ارزشمند را پایین رکورد بالای اخیرش پیش بینی کرده‌اند. برخی از تحلیلگران انتظار دارند پالادیم در سال نو دوباره رکوردشکنی کند اما سایرین نسبت به تصحیح قیمت و کاهش آن در این بازار بلندپرواز هشدار داده‌اند.

    روهیت ساوانت، مدیر تحقیقات "گروه سی پی ام" در این باره به کیتکونیوز گفت: ما بر این باوریم که عوامل عرضه و تقاضا حمایت کننده خواهد بود و سرمایه‌گذاران را علاقمند نگه می‌دارد و بنابراین قیمتها بالا می‌مانند.

    انتظار می‌رود پلاتین هم در سال 2020 رشد قیمت داشته باشد اما این فلز برخلاف پالادیم کمبود شدید عرضه ندارد و هر گونه افزایشی ملایم خواهد بود و در نتیجه پلاتین اختلاف قیمت چشمگیری با پالادیم خواهد داشت.

    هر اونس پالادیم برای تحویل فوری در معاملات روز جمعه 1966 دلار و 25 سنت معامله شد که 56 درصد رشد از ابتدای سال 2019 تاکنون را نشان می‌دهد. پلاتین 939 دلار و 60 سنت بود که 18 درصد رشد قیمت داشته است.

    مصرف اصلی این فلزات در مبدلهای کاتالیزوری است. پالادیم در موتورهای بنزینی بازار چین و آمریکا که اولین و دومین بازارهای بزرگ جهان هستند محبوب است و پلاتین در خودروهای دیزلی که در اروپا محبوب هستند به کار می‌رود.

    به گفته ناظران، تا دو سال پیش پلاتین فلز گرانتری بود اما اکنون تحت تاثیر این انتظار که خودروسازان در مبدلهای کاتالیزوری پالادیم را جایگزین پلاتین خواهند کرد، پالادیم گرانتر شده اما تاکنون چنین تغییری روی نداده است.

    به گفته سوکی کوپر، تحلیلگران فلزات ارزشمند در بانک استاندارد چارترد، فروش خودرو در سال 2019 کاهش داشته که به معنای تقاضای کمتر برای پالادیم است اما این اتفاق با افزایش خرید پالادیم در شماری از کشورها از جمله چین و هند جبران شده است. به خصوص چین مقررات محیط زیستی سخت گیرانه‌ای را در پیش گرفته و انتظار می‌رود مصرف پالادیم در خودروها امسال 50 درصد و سال میلادی آینده 10 درصد افزایش پیدا کند.

    در حقیقت شرکت "تی دی سکیوریتیز" انتظار دارد تقاضای جهانی برای پالادیم در سال 2020 بیش از چهار درصد رشد کند در حالی که میزان عرضه تنها 0.6 درصد رشد خواهد کرد. علاوه بر افزایش بکارگیری پالادیم در خودرو، پیش بینی می‌شود فروش خودرو دوباره رونق پیدا کند.

    این شرکت کمبود عرضه پالادیم به میزان 300 هزار اونس در سال 2019 و 760 هزار اونس در سال 2020 را پیش بینی کرده است. استاندارد چارترد کمبود عرضه پالادیم به میزان 601 هزار اونس در سال میلادی جاری و 767 هزار اونس در سال آینده را پیش بینی کرده است.

    "تی دی سکیوریتیز" قیمت هر اونس پالادیم در سال 2020 را 1888 دلار پیش بینی کرده که بالاتر از 1520 دلار برای سال 2019 است. با مشارکت اندک سفته بازان، قیمت پالادیم احوالی آخر سال به سمت 2000 دلار پیش خواهد رفت که سفته بازان را به سرمایه‌گذاری در این فلز تشویق می کند.

    بر اساس گزارش کیتکونیوز، سایرین معتقدند قیمت پالادیم از نظر تاریخی بسیار بالاست و از سطح فعلی اندکی عقب نشینی خواهد داشت. بانک ABN AMRO قیمت هر اونس پالادیم تا پایان سال 2020 را 1450 دلار و کومرس بانک 1500 دلار پیش بینی می‌کند.

    گروه سی پی ام میانگین قیمت هر اونس پلاتین در سال 2020 را 915 دلار و کومرس بانک 900 دلار پیش بینی کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر