رکوردشکنی چینی‌ها در تولید و صادرات فولاد

عصر معدن- عدم پایبندی دولت چین به سیاست کاهش انتشار آلاینده‌های کربنی در سال ۲۰۲۳ باعث رشد ۱.۵ درصدی تولید فولاد در این کشوردر بازه سالانه شد و این موضوع افزایش ۶.۶ درصدی واردات سنگ‌آهن به چین را رقم زد. در عین حال چینی‌ها ظرف سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۹۰ میلیون تن فولاد صادر کردند که این رقم سقف صادرات فولاد آن‌ها در بازه هفت سال اخیر بود. با این وجود صعود بهای سنگ‌آهن ظرف هفته‌های پایانی سال ۲۰۲۳ با کاهش حاشیه سود فولادسازی در این کشور ترمز تولید فولاد در چین را کشید.;

رکوردشکنی چینی‌ها در تولید و صادرات فولاد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از اکوایران واردات سنگ آهن چین در سال 2023 با افزایش تقاضا از سوی فولادسازان این کشور جهش داشت. داده‌های گمرک چین که در نیمه ماه ژانویه منتشر شد نشان داد که واردات سنگ آهن چین در این سال به دلیل افزایش تقاضا در میانه فقدان وضع سقف تولید فولاد و در نتیجه افزایش بیش از انتظار تولید و صادرات فولاد رشدی 6.6 درصدی داشت.

    داده‌های اداره کل گمرک چین نشان می‌دهد که این کشور به‌عنوان بزرگترین مصرف‌کننده سنگ آهن جهان در سال گذشته (2023)  در مجموع حدود یک میلیارد و 180 میلیون تن سنگ‌آهن وارد کرده است.
    اولین رشد پس از 2020

    این اولین رشد سالانه واردات سنگ‌آهن به چین پس از سال 2020 بود؛ دولت پکن برای کمک به مهار انتشار کربن در سال‌های 2021 و 2022 سقفی برای تولید سالانه فولاد در این کشور وضع کرد و این موضوع تقاضا برای مواد اولیه مصرفی در این صنعت از جمله سنگ‌آهن را کاهش داد.

    به این ترتیب واردات سنگ آهن چین در سال های 2021 و 2022 به ترتیب 3.9 درصد و 1.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل خود کاهش یافت.

    اما در سال 2023 هیچ سقفی برای تولید فولاد وجود نداشت، با این حال، دومین اقتصاد بزرگ جهان تا حدودی به دلیل مشکلات بدهی در بخش املاک این کشور و همچنین برای بهبودی اقتصاد پس از دوران کویید در تلاش است.
    گرانی مانع استمرار فولادسازی در چین

    داده های رسمی نشان می دهد که تولید فولاد خام چین در 11 ماهه اول سال 2023 با 1.5 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به952 میلیون و 140 هزار تن رسید؛ این رشد تولید، میزان تقاضا برای مواد اولیه را در طول این سال افزایش داد.

    البته ظرف دسامبر سال گذشته میلادی چین بالغ بر 100 میلیون و 860 هزار تن سنگ آهن وارد کرد که این رقم 1.83 درصد نسبت به میزان واردات در ماه نوامبر کاهش داشت. ظرف ماه نوامبر چینی‌ها 102 میلیون و 740 هزار تن سنگ‌آهن وارد کردند. کاهش حاشیه سود فولادسازی به دلیل صعود بهای سنگ‌آهن باعث شد تا بخشی از واحدهای فولادی در این کشور به سراغ تعمیر و نگهداری رفته و این موضوع به کاهش تقاضا برای سنگ‌آهن انجامید.

    ظرف ماه دسامبر سال گذشته چین بالغ بر 90 میلیون و 860 هزار تن سنگ‌آهن وارد کرد و بنابراین میزان وادرات در سال 2023 نسبت به دوره مشابه قبل افزایشی بود.
    صعود صادرات فولاد

    صادرات محصولات فولادی چین در دسامبر 2023 با افزایش 43.2 درصدی نسبت به سال گذشته به 7میلیون و 730 هزار تن رسید، به این ترتیب در بازه سالانه میزان صادرات فولاد این کشور به 90 میلیون و 260 هزار تن رسید که این رقم سقف صادرات فولاد چین در بازه 7 ساله بود. داده‌های گمرک چین نشان داد که میزان صادرات سالانه فولاد چین از انتظار فعالان این بازار پیشی گرفته است.

    همچنین بزرگترین تولید کننده فولاد جهان نیز در ماه دسامبر 2023 بالغ بر 665 هزار تن محصولات فولادی وارد کرد، میزان واردات محصولات فولادی چین در کل سال 2023 به 7 میلیون و 650 هزار تن رسید که این رقم نسبت به واردات در سال 2022 کاهشی 27.6 درصدی داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر