اولین بار در کشور انجام شد

تولید تیرآهن H۳۰ توسط ذوب آهن اصفهان

عصر معدن- اولین محموله تیرآهن H۳۰ ذوب آهن اصفهان به خریدار تحویل داده شد.;

تولید تیرآهن H۳۰ توسط ذوب آهن اصفهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، تیرآهن H30 برای اولین بار در کشور توسط ذوب آهن اصفهان تولید شد و اولین محموله آن طی آیین ویژه ای با حضور مسئولین این شرکت ، شنبه 31 شهریورماه در محل کارگاه نورد 650 ذوب آهن تحویل خریدار شد .
    تیرآهن H سنگین از جمله محصولاتی است که به طور عمده در سازه های صنعتی و ساختمان سازی های مرتفع در کلان شهرها  ( ستون ها و اسکلت های فلزی ) نقش اساسی را ایفا می کند . در گذشته این مقطع از طریق واردات تامین می شد و یا از تیرورق که محصولی غیر استاندارد است و ایمنی ساختمان را مخدوش می سازد ، استفاده میشد .
    منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در خصوص این محصول گفت:  تیرآهن H30 برای اولین بار در کشور تولید و  پارت اول آن به مقدار 600 تن به خریدار تحویل داده شد . همچنین با تکیه بر دانش و همت تلاشگران ذوب آهن ، سایر مقاطع سنگین تولید می شود.
    وی افزود : بعد از تولید ریل U33 و UIC60 در کارگاه نورد 650 ذوب آهن ، تیرآهن H30 نیز در این کارگاه تولید شد که فاز دوم توسعه این کارگاه محسوب می شود .
    مدیرعامل ذوب آهن اصفهان ، تیرآهن H30 را از جمله محصولات صنعتی که جایگزین تیرورق می شود معرفی کرد و افزود : محصول تیرآهن H تولید شده به روش نوردی در ذوب آهن اصفهان در مقایسه با تیرورق این حُسن بزرگ را دارد که محصول به صورت پیوسته و بدون دخالت دست، تولید شده و از مقاومت فوق العاده قوی برخوردار است و همچنین علاوه بر تسریع در ساخت سازه و ایمنی بالاتر در مقابل زلزله و حوداث غیرمترقبه ، حدود 30 درصد هزینه تمام شده را کاهش می دهد.
    یزدی زاده با بیان اینکه سالانه نیاز بازار داخلی به مقاطع سنگین حدود 700 تا 800 هزارتن برآورد می شود ، افزود : نورد 650 ذوب آهن توان تولید 400 هزارتن ریل و یا 650 هزار تن محصول ترکیبی از مقاطع مختلف از جمله ریل و انواع مقاطع سنگین را دارد که همراه با نورد 500 این شرکت قادر به تامین نیاز بازار داخلی به مقاطع سنگین است .

    وی افزود : با توجه به اینکه میزان تولید این محصول از بازار داخلی بیشتر است ، برای صادرات آن هم برنامه ریزی شده و کشورهای اروپایی از جمله خریداران اصلی مقاطع سنگین ذوب آهن هستند .
    مهرداد تولائیان معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان در خصوص تولید این محصول گفت : برای تولید تیرآهن H30 ، بیم بلانک که شمش مورد نیاز برای تولید آن است برای اولین بار در کشور در بخش فولادسازی ذوب آهن اصفهان بدون حضور کارشناسان خارجی و با تکیه بر توان داخلی تولید شد که یک دستاورد مهم محسوب می شود .
    وی افزود : بهره گیری از بیم بلانک موجب شد که تیرآهن H30 کاملاً استاندارد تولید شود به نحوی که  قابلیت صادرات به تمام کشورهای دنیا را دارا است .
    معاون بهره برداری ذوب آهن ضمن ابراز امیدواری نسبت به تولید سایر مقاطع سنگین در ذوب آهن اصفهان ، گفت : قیمت تیرآهن H30 یک و نیم تا 2 برابر قیمت تیرآهن است اما با توجه به تولید داخلی این محصول ، امیدوارم که H30 با قیمت کمتر به دست مصرف کننده برسد .
    یوسف زاده مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان نیز در این خصوص گفت :  در نورد 650 به موازات تولید محصول استراتژیک ریل ملی ( فاز اول ) ،  تولید تیرآهن H  نیز( فاز دوم ) در دستور کار قرار گرفت.
    وی افزود : خوشبختانه پس از خاتمه موارد جزیی مربوط به پروژه ریل و تولید 2500 تن از این محصول ، در ماه گذشته H30 نیز  به تولید انبوه رسید و با همت و تلاش پرسنل 650 و کلیه عوامل پروژه و با نظارت مدیریت کیفیت ، موفق شدیم مقدار 700 تن از این محصول استراتژیک را تولید نماییم و برگ زرین دیگری را در دفتر افتخارات ذوب آهن اصفهان جاودانه نماییم.  
    مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان  تصریح کرد : در گذشته که شاهد تولید این محصول در کشور نبودیم متاسفانه بازار یا متکی به واردات این محصول بود و یا عمدتاً از تیر ورق و به روش جوشکاری استفاده می شد، متاسفانه این روند مخاطره آمیز تا کنون با وجود اطلاع رسانی های صورت گرفته همچنان دیده می شود.جوشکاری چند مرحله ای بر روی تیرورق ، مخاطرات بسیار زیادی را در پی دارد که نیاز است به صورت ویژه نظام مهندسی به این بحث ورود نماید و مانع از استفاده این روش نا ایمن در صنعت ساختمان شود.
    یوسف زاده با تاکید بر اینکه تک تک ما در قبال ایمنی سازه و سلامت جامعه مسئول هستیم خاطر نشان کرد : در حال حاضرکه ذوب آهن اصفهان به عنوان قطب تولید فولاد در ایران ، این محصول استاندارد را از نظر مقاومت های استاتیکی و خمشی فوق العاده بالاتر از تیر ورق  حتی ستون های بتن مسلح و همچنین بر اساس آخرین استانداردهای به روز (DiN1025 ) تولید می نماید، هیچ توجیهی برای استفاده ازتیرورق  وجود ندارد. 
    وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از این محصول تولید می شود چنین گفت : میزان تولید شبانه روزی این محصول 1800 تن و در طول سال نیز به صورت پیوسته قادر هستیم  بیش از 600 هزار تن تیرآهن H را تولید نماییم که البته تولید سایر محصولات نیز در دستور کار قرار دارد.
    وی گفت : برای بهینه سازی تولید H30 در دوره  اخیر که به تولید انبوه نیز  رسید ، توسط بخش طراحی کالیبر نورد تغییراتی عمده ای در کالیبراسیون قفسه ها داده شد که خوشبختانه نتایج بسیار عالی و تایید مدیریت کیفیت را  به دنبال داشت .
    مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان  بیان کرد : در بحث فنی ، ذوب آهن اصفهان بار دیگر  نشان داد از پتانسیل بسیار بالایی برای تولید مقاطع H برخوردار است و با توجه به توان تولید این شرکت نیاز است که سازمان نظام مهندسی و قوانین حاکم بر شهر سازی و برج سازی ها  به سمت سازه های اسکلت فلزی تغییر رویه دهند .
    تولید شمش Beam Blank در ایستگاه 3 ریخته گری بخش فولادسازی
    جوادی مدیر بخش فولادسازی در خصوص تولید شمش Beam Blank  که اساس تولید تیرآهن H30 بوده ، گفت : پس از امکان تولید تیرآهن بال پهن در نورد 650 نیاز به شمش Beam Blank (شمش H شکل) برای بالا بردن راندمان تولید تیرآهن بال پهن و کم شدن هزینه تولید احساس شد. در نتیجه یک تیم کارشناسی متشکل از کارشناسان نورد و فولادسازی اقدامات لازم را در این خصوص انجام دادند و این شمش با تکیه بر توان داخلی تلاشگران ذوب آهن تولید شد .
    وی افزود : در حال حاضر توانائی تولید این شمش در ایستگاه 3 بخش فولادسازی بر اساس تقاضای بازار جهت مصرف داخلی و خارجی وجود دارد و هزینه کل پروژه مربوطه ، حدود ده میلیارد ریال برآورد  شده است. 
    وی در پاسخ به این سوال که شمش Beam Blank چه مزایایی دارد چنین گفت: افزایش ارزش افزوده محصول ، کاهش مصرف انرژی (برق ، آب و گاز)، کم شدن 4 ردیف از قفسه های نورد و در نتیجه کاهش مصرف غلتک های نورد (افزایش راندمان تولید) ، کاهش هزینه های تولید و...  از جمله مزایای بهره گیری از این شمش  است.
    مقاومت تیرآهن های H30 ذوب آهن دو برابر استاندارد
    مرتضی شیرین پرور مدیر کیفیت ذوب آهن اصفهان نیز در این خصوص گفت : تیرآهن های H یا بال موازی ذوب آهن بر اساس استاندارد DIN1025 ، پارت های 2 ، 3 و  4  به ترتیب سبک ، متوسط و سنگین تولید می شود و خواص مکانیکی آن منطبق بر این استاندارد است .
    وی افزود : خواص مکانیکی بسیار مناسب این محصول باعث می شود که مقاومت آن حداقل دو برابر استاندارد باشد و ازدیاد طول نسبی آن که پارامتر بسیار مهمی جهت حفظ ایمنی ساختمان در برابر زلزله محسوب می شود ، حداقل یک و نیم برابر استاندارد است .
    مدیر کیفیت این شرکت تصریح کرد : با توجه به اینکه ذوب این تیرآهن در شرکت ذوب آهن و با سنگ معدن تولید می شود ، به لحاظ ناخالصی شرایط بسیار مناسبی دارد و نسبت به شرکت هایی که با قراضه اقدام به تولید فولاد می کنند ، از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است .
    شیرین پرور افزود : تیرآهن H ذوب آهن گواهینامه CE از شرکت وروس اسپانیا را دارد و لذا صادرات آن به کشورهای اروپایی امکان پذیر است .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر