هفت پرونده معدنی روی میز قاضی

عصر معدن- رییس خانه معدن همدان از شکایت حفاظت منابع طبیعی استان از هفت معدن استان خبر داد و گفت: پرونده این معادن در دستگاه قضایی در دست بررسی است.;

هفت پرونده معدنی روی میز قاضی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، رحیم مرتضایی با بیان این مطلب در ادامه اظهار داشت: این معادن به دلایل مشابهی مانند خروج از محدوده معدنی و تجاوز به عرصه منابع طبیعی متخلف شناخته شده و به سیستم قضایی معرفی شده اند.

    به گفته وی، معدن داران استان به استناد ماده 26 قانون معادن نسبت به بهره برداری اقدام کرده و بر اساس مفاد این قانون هیچ گونه تخلف و تجاوزی از سوی بهره برداران صورت نگرفته است.

    مرتضایی گفت: براساس این ماده قانونی‬ «محدوده‏‬ های مربوط به اکتشاف، استخراج، انباشت و بهره‏‬ برداری مواد معدنی و دفع مواد باطله واقع در منابع ملی بنا به تقاضای وزارت صنعت، معدن و تجارت توسط سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور ثبت می‌گردد.

    وی اضافه کرد: مساحت این محدوده‏ ها که در مجوز صادر شده قید می‌شود به عرصه عملیاتی معدن مربوط است و تا پایان عمر معدن به صورت اموال عمومی در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد و هرگونه عملیات خارج از موارد مندرج در مجوزهایی که صادر می‌شود به منزله تصرف در اموال عمومی محسوب می‌شود.

    رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی همدان در دفاع از هم صنفی های خود توضیح داد: به دلیل عمر معادن و مرتفع شدن سطح بهره برداری معدنداران برای جلوگیری از ریزش و رانش زمین و حفظ جان کارگران ناگزیر از گسترش عرصه هستند و منابع طبیعی اینکار را تجاوز به حریم خود ارزیابی می کند.

    مرتضایی خاطرنشان کرد: بنابر ماده قانونی مذکور عرصه عملیاتی معدن در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار دارد و این سازمان تا کنون هیچ‌گونه اعتراض و تخلفی را به بهره برداران نسبت نداده است.

    رییس خانه معدن خواستار اختصاص شعبه مجزا برای رسیدگی به پرونده های معدنی شد و ادع: کرد: به دلیل تخصصی بودن مسائل تمام قضات به مباحث این حوزه اشرافیت نداشته و در بیشتر موارد دستگاه‌های دولتی را محق می دانند و از اینرو پیگیری تخلفات معدنی در یک شعبه قضایی ویژه ضروری به نظر می رسد.

    وی با تاکید بر حمایت از تولید و اشتغال استان خواستار تمکین دستگاه های اجرایی به این گونه قوانین شد و افزود: بازداشت صاحبان معدن و تعطیلی کار و تولید، به اقتصاد استان آسیب می رساند.

    مرتضایی با اشاره به فعالیت 280 معدن در استان گفت: 43 درصد صنایع مستقر در این منطقه معدنی هستند و سهم قابل توجهی در اشتغال و چرخه اقتصادی دارند و نیازمند مهربانی و عطوفت بیشتری هستند.

    تا کنون 30 ماده معدنی در استان همدان شناسایی و استخراج شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر