مدیرکل صمت استان همدان خبر داد؛

بهره‌بردار معادن «لیتیوم» همدان به‌زودی مشخص می‌شود

عصر معدن- مدیرکل صمت استان همدان با بیان اینکه بهره‌بردار معادن لیتیوم به‌زودی مشخص می‌شود، گفت: در این راستا با چند شرکت معتبر دولتی و خصوصی مذاکراتی صورت گرفته و در هفته‌های آینده نتیجه این رایزنی‌ها و بهره‌بردار این ذخایر معدنی مشخص می‌شود.;

بهره‌بردار معادن «لیتیوم» همدان به‌زودی مشخص می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی اداره کل صمت استان همدان، «احمد شانیان» مدیرکل صمت استان همدان با تأکید بر اینکه کشف ذخایر لیتیوم اقدامی بزرگ و ماندگار برای آینده اقتصادی استان همدان است که در دولت مردمی سیزدهم با پیگیری‌های مستمر به ثمر نشسته است، اظهار کرد: از زمان صدور گواهی کشف تا پروانه بهره‌برداری حداقل یک‌سال زمان نیاز است و گواهی کشف نخستین محدوده لیتیوم در اردیبهشت‌ماه امسال و محدوده دوم نیز در چند هفته اخیر صادر شده و پروانه بهره‌برداری نیز در زمان مقرر صادر می‌شود.

    وی با بیان اینکه رسیدن معادن لیتیوم به مرحله گواهی کشف فرآیندی پیچیده دارد و حاصل زحمات کارشناسان اداره‌کل صمت استان همدان و اقدامی بزرگ و ماندگار است، تصریح کرد: ابتدا باید پروانه اکتشاف، سپس گواهی کشف و بعد از آن پروانه بهره‌برداری صادر شود که برای هر دو محدوده لیتیوم استان گواهی کشف صادر شده است.

    مدیرکل صمت استان همدان با بیان اینکه بهره‌برداری لیتیوم در کشور بی‌سابقه است، افزود: همدان پرچم‌دار این دستاورد بزرگ است و بهره‌برداری و فرآوری این ماده ارزشمند نیازمند تکنولوژی و عملیات اجرایی دانش‌ بنیان محور است.

    وی با اشاره به اینکه بهره‌برداری لیتیوم برای نخستین‌بار در کشور انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: از آنجا که الگویی در این زمینه نداریم، در حال حاضر نمی‌توانیم برای سرمایه‌گذاری مورد نیاز این پروژه بزرگ برآورد قطعی بدهیم.

    شانیان در ادامه تاکید کرد: وجود دو محدوه معدنی لیتیوم فرصتی ارزشمند برای استان همدان و کشور محسوب می‌شود و نویدبخش توسعه صنعتی و معدنی است و امیدواریم بتوانیم چرخه استخراج و فرآوری این ذخایر غنی و بی‌نظیر را به خوبی مدیریت کنیم.

    وی درباره میزان ذخایر این ماده معدنی در دو محدوده از استان همدان، یادآور شد: محدوده اول با مساحت حدود 11 کیلومتر مربع با ذخیره هشت میلیون و 500 هزار تن با عیار 81ppm و محدوده دوم با مساحت 11.5 کیلومتر مربع با ذخیره حدود 9 میلیون تن با عیار 80ppm ذخیره لیتیوم دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر