بررسی آمار تجارت بخش معدن و صنایع معدنی در هشت‌ماهه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد

واردات معدنی سرعت گرفت

عصر معدن- صادرات بخش معدن نزدیک به دوبرابر واردات در هشت‌ماهه ۱۴۰۲ است؛ اما مقایسه آمار واردات و صادرات معدنی نسبت به مدت مشابه سال قبل، حاکی از این است که واردات با شتاب بیشتری افزایش داشته است. در حالی که صادرات معدنی از لحاظ ارزشی افزایش ۸درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد، ارزش واردات معدنی، بیش از ۳۵‌درصد در همین بازه زمانی افزایش داشته؛ تا جایی که سهم بخش معدن از واردات کشور در هشت‌ماهه امسال به ۹.۵‌درصد رسیده است.;

واردات معدنی سرعت گرفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از دنیای اقتصاد، نکته قابل تامل در بررسی آمار تجارت بخش معدن این است که چین اصلی‌‌‌ترین مبدا صادراتی و همچنین اولین مبدأ وارداتی کشور است. ایران در حالی بیش از 29‌درصد صادرات معدنی خود را به چین می‌‌‌فرستد که 38‌درصد واردات معدنی نیز از این کشور است. ترکیه، عراق و امارات دیگر شرکای تجاری اصلی ایران در بخش معدن هستند.

    سهم 27 درصدی بخش معدن از صادرات

    بررسی آمار صادرات غیرنفتی حاکی از این است که معدن و صنایع معدنی سهم 27درصدی از صادرات هشت‌ماهه 1402 داشته‌‌‌اند. در هشت‌ماهه 1402، صادرات معدن و صنایع معدنی 8میلیارد و 514میلیون دلار به وزن 40.981‌هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی 7‌درصد و از لحاظ وزنی 35‌درصد افزایش یافته است.‌ درصد تغییرات ارزش واحد صادرات این بخش حاکی از ارزش واحد منفی 20‌درصد است که بیانگر افزایش وزن کالاهای صادراتی نسبت به ارزش صادرات در این بخش است.

    صادرات معدن و صنایع معدنی به سه‌بخش صنایع معدنی فلزی، صنایع معدنی غیرفلزی و معدن تقسیم می‌شود. از بیش از 8میلیارد دلار صادرات معدنی، صادرات صنایع معدنی فلزی 6میلیارد و 247میلیون دلار، صنایع معدنی غیرفلزی 832میلیون دلار و معدن یک‌میلیارد و 428میلیون دلار بوده است.

    صنایع معدنی فلزی شامل صادرات شمش فولاد، محصولات فولادی، کاتد مس، شمش آلومینیوم، آهن اسفنجی، شمش روی، محصولات تخت فولادی، فروآلیاژها، فولادی لوله و پروفیل، شمش سرب و سایر صنایع معدنی فلزی می‌شود که بررسی آمار هشت‌ماهه 1402 نشان می‌دهد صادرات این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی 2‌درصد کاهش و از لحاظ وزنی 12درصد افزایش داشته است. نکته قابل تامل در صادرات اقلام این بخش، کاهش ارزش 39درصدی صادرات آهن اسفنجی، 25درصدی شمش روی، 22درصدی شمش سرب، 12درصدی شمش آلومینیوم و 9درصدی محصولات طویل فولادی نسبت به هشت‌ماهه سال 1401 بوده است. همچنین افزایش 153درصدی ارزش صادرات محصولات تخت فولادی در هشت‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از آمارهای قابل‌توجه این بخش است.

    صادرات صنایع معدنی غیرفلزی شامل کاشی و سرامیک، سایر صنایع معدنی غیرفلزی، سنگ ساختمانی، کلینکر، سیمان، شیشه ساختمانی و چینی بهداشتی است که آمار هشت‌ماهه 1402 حاکی از افزایش ارزش 13درصدی و افزایش وزن 6درصدی صادرات این بخش است. از نکات قابل‌توجه آمارهای این بخش نیز کاهش 20درصدی ارزش صادرات شیشه ساختمانی بوده است. همچنین بخش معدن شامل سنگ و کنسانتره آهن، سایر معدن و سنگ و کنسانتره مس است که آمار هشت‌ماهه امسال نشان می‌دهد صادرات این بخش از لحاظ ارزشی 82درصد و از لحاظ وزنی 99درصد رشد داشته است. بررسی آمار این بخش حاکی از افزایش 141درصدی ارزش صادرات سنگ و کنسانتره آهن نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

    بخش عمده صادرات بخش معدن و صنایع معدنی کشور به سه‌کشور چین، عراق و ترکیه بوده است. بررسی آمار هشت‌ماهه 1402 نشان می‌دهد چین با سهم 29درصدی، عراق با سهم 20درصدی، ترکیه با سهم 11درصدی، امارات متحده عربی با سهم 7درصدی، عمان با سهم 6درصدی، اندونزی با سهم 5درصدی، پاکستان با سهم 3درصدی و سایر کشورها با سهم 19درصدی مقاصد صادراتی بخش معدن بوده‌‌‌اند.

    بررسی آمار صادرات کشور به چین در هشت‌ماهه 1402 به‌عنوان اولین بازار صادراتی نشان می‌دهد که صادرات معدنی به این کشور شامل سنگ و کنسانتره آهن با سهم 11درصدی و شمش فولاد با سهم 8درصدی است. همچنین بررسی صادرات به عراق در هشت‌ماهه 1402 به‌عنوان دومین بازار صادراتی نشان می‌دهد صادرات معدنی به این کشور شامل صنایع معدنی فلزی با سهم 20‌درصدی و صنایع معدنی غیرفلزی با سهم 7درصدی است.

    بررسی صادرات به امارات به عنوان سومین شریک تجاری در هشت‌ماهه 1402 حاکی از این است که صادرات معدنی به این کشور شامل صنایع معدنی فلزی با سهم 13درصدی است.

    در همین مدت صادرات به ترکیه به عنوان چهارمین شریک تجاری شامل سهم 10درصدی شمش آلومینیوم، سهم 7درصدی سایر صنایع معدنی فلزی، سهم 6درصدی شمش روی و سهم 3درصدی شمش فولادی است. صادرات به هند به عنوان پنجمین مقصد صادراتی در هشت‌ماهه 1402 حاکی از این است که صادرات معدنی به این کشور شامل صنایع معدنی فلزی با سهم 12درصدی است.  صادرات به پاکستان به عنوان ششمین مقصد صادراتی نشان می‌دهد صنایع معدنی فلزی سهم 14درصدی از صادرات به این کشور در هشت‌ماهه 1402 داشته‌‌‌اند.

    صادرات به افغانستان به عنوان هفتمین مقصد صادراتی نیز حاکی از سهم 11درصدی صنایع معدنی فلزی و سهم 5درصدی صنایع معدنی غیرفلزی از صادرات به این کشور در هشت‌ماهه 1402 است.

    بررسی آمار صادرات به عمان نیز نشان می‌دهد شمش فولاد اصلی‌‌‌ترین کالای صادراتی به این کشور با سهم 42درصدی است. سنگ و کنسانتره آهن با سهم 6درصدی و محصولات طویل فولادی با سهم 4درصدی دیگر اقلام صادراتی معدنی به این کشور به عنوان هشتمین مقصد صادراتی در هشت‌ماهه امسال بوده‌اند.

    صادرات معدنی به فدراسیون روسیه نیز شامل صنایع معدنی غیرفلزی و با سهم 5درصدی در هشت‌ماهه امسال است. 93‌درصد صادرات به اندونزی در هشت‌ماهه 1402 شمش فولاد است.

    واردات معدنی روی ریل افزایش

    آمار واردات طی هشت‌ماهه 1402 به تفکیک بخش‌‌‌های عمده حاکی از این است که معدن و صنایع معدنی سهم 9.5درصدی از واردات کشور در این بازه زمانی داشته‌‌‌اند. در این بازه زمانی، ارزش واردات معدن و صنایع معدنی، 4میلیارد و 37میلیون دلار به وزن 3192هزار تن بوده است که حاکی از افزایش 35درصدی ارزش و رشد 25درصدی وزن واردات این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

    بررسی مبادی وارداتی بخش معدن طی هشت‌ماهه 1402 همچنین حاکی از این است که اصلی‌‌‌ترین مبدا واردات معدنی کشور، چین با سهم 38درصدی است. بعد از چین، امارات‌متحده عربی با سهم 25درصدی، ترکیه با سهم 15درصدی، عراق با سهم 6درصدی، عمان با سهم 3درصدی، هنگ‌کنگ با سهم 3درصدی، آلمان با سهم یک‌درصدی و سایر کشورها با سهم 9 درصدی قرار دارند.

    واردات به تفکیک بخش‌‌‌های عمده و گروه‌‌‌های کالایی طی هشت‌ماهه امسال در بخش معدن نشان می‌دهد از مجموع 4میلیارد و 37میلیون دلار واردات معدنی، واردات صنایع معدنی فلزی 2میلیارد و 326میلیون دلار، صنایع معدنی غیرفلزی 250میلیون دلار و معدن شامل سایر معدن و کنسانتره مس 625میلیون دلار بوده است. بر این اساس واردات صنایع معدنی فلزی در این بازه زمانی از لحاظ ارزش 14‌درصد و از لحاظ وزن 34‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. همچنین واردات صنایع معدنی غیرفلزی از لحاظ ارزش 5‌درصد و از لحاظ وزن 35‌درصد افزایش را نسبت به هشت‌ماهه 1401 نشان می‌دهد. همچنین واردات بخش معدن در این بازه زمانی از لحاظ ارزش 13‌درصد کاهش و از لحاظ وزنی 17‌درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

    بررسی 10 مبدأ اول واردات طی هشت‌ماهه 1402 نیز حاکی از این است که سهم واردات معدنی از چین شامل صنایع معدنی فلزی با سهم 9درصدی است. صنایع معدنی فلزی همچنین سهم 6درصدی از واردات از ترکیه داشته‌‌‌‌اند. بررسی آمار واردات از هند نیز شامل سهم 4درصدی صنایع معدنی فلزی است. آمار واردات از روسیه نیز نشان می‌دهد صنایع معدنی فلزی سهم 2درصدی از واردات از این کشور داشته‌‌‌‌اند. بررسی آمار واردات از عمان نیز حاکی از سهم 15درصدی معدن و سهم 5درصدی صنایع معدنی فلزی از واردات از این کشور است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر