کرباسیان:

ورود ایمیدرو به بورس اقدامی عجولانه و غیر کارشناسی است

عصر معدن- رئیس سابق هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران معتقد است: ایمیدرو بازوی توسعه ای دولت در بخش معدن و صنایع معدنی بوده و ورود آن به بورس به دلایلی همچون شفاف سازی، تامین کسری بودجه و غیره، در مقطع کنونی اقدامی عجولانه است.;

ورود ایمیدرو به بورس اقدامی عجولانه و غیر کارشناسی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از تسنیم ، براساس اعلام رئیس سازمان خصوصی سازی تا اواسط اردیبهشت ماه مجموعه ایمیدرو  به صورت شرکت سهامی عام در بازار سرمایه پذیرش و کشف قیمت خواهد شد. در همین زمینه مهدی کرباسیان” رییس سابق هیات عامل ایمیدرو گفته است: در کشور ما دو سازمان توسعه ای اصلی یعنی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران( ایدرو) و ایمیدرو وجود دارند که اولی، سال ها پیش از انقلاب به وجود آمده و سوابق درخشانی در توسعه صنعتی کشور داشته و از جمله فعالیت های آن احداث کارخانجات ماشین سازی و تراکتور سازی و سایر پروژه های توسعه ای بزرگ قابل اشاره است.

    وی افزود: ایمیدرو در سال 79 با الگو گرفتن از ایدرو و با قانون مجلس تصویب و عملیاتی شد و در همین مدت زمان کوتاه 20 ساله توانسته پروژه‌های متعددی در حوزه معدن از جمله پروژه عظیم سنگان، آلومینیوم جاجرم، طلای زرشوران، فولاد هرمزگان و سایر پروژه ها را به نتیجه برساند و توسعه بخش معدن و صنایع معدنی کشور را رقم بزند.

    آنطور که کرباسیان به معدن 24 گفته است،  در زمینه عملیات اکتشاف، ایمیدرو طی مدت سه سال حدود 270 هزار کیلومتر مربع عملیات اکتشافی به انجام رسانید، این در حالی است که طی 90 سال گذشته همواره به بخش خصوصی اجازه ورود به اکتشاف داده شده بود اما به دلیل ریسک بالا و سرمایه‌گذاری سنگین نمی توانستند به خوبی عمل کنند.

    وی بر لزوم وجود سازمان‌های توسعه‌ای همچون ایمیدرو در ایران که کشوری در حال توسعه است تاکید کرد و گفت: این سازمان‌ها باید حتماً دولتی باقی مانده و دولت از آنها حمایت کند.

    رئیس سابق هیات عامل ایمیدرو بیان کرد: در دولت حتماً دلایلی برای ورود به بورس عنوان شده که از جمله آنها می‌تواند نیاز به نقدینگی برای تامین کسری بودجه سنگین یا سایر دلایل مطرح باشد، پیش از این نیز مصوبه دیگری در دست اقدام بود که مقرر بود سهام اصلی فولاد مبارکه یا مس سرچشمه را در بورس عرضه کنند.

    وی اظهار داشت: این اقدام و ورود ایمیدرو به بورس می‌تواند استراتژی بلندمدت توسعه‌ای این سازمان توسعه ای را زیر سوال ببرد، زیرا وقتی وارد بورس شده و سهامداران غیردولتی پیدا کند، هیچ کس در پروژه‌های دارای ریسک بلندمدت ورود نخواهد کرد که نمونه آن فعالیت های توسعه معادن یا استفاده از فناوری‌های جدید است.

    کرباسیان تاکید کرد: به نظر می‌رسد این تصمیم، تصمیمی عجولانه و غیر کارشناسی بوده و به طور قطع به آینده توسعه معدن و صنایع معدنی کشور ضربه می زند و اشکالات جدی دارد.

    وی گفت: ممکن است با دلایلی همچون شفاف‌سازی بخواهند موضوع رفتن به سمت بورس را توجیه کنند، اما پرسش اینجاست آیا شرکت‌های مختلف بورسی که از زیر نظر دولت خارج شدند، امروز سلامت عمل کرده و شفاف شده اند یا فقط از زیر نظر سازمان های نظارتی خارج شده و به صورت خصوصی فساد و عدم شفافیت در آنها اتفاق می‌افتد؟
    رئیس سابق ایمیدرو ابراز امیدواری کرد که دولت در این اقدام و تصمیم خود تجدید نظر کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر