پتانسیل‌های بورسی « شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه »

«میدکو» در مسیر افزایش تولید قرار گرفت

عصر معدن- از نکات متمایز شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه در قیاس با شرکت‌های هم‌گروه این است که «میدکو» همچنان فاصله زیادی تا بلوغ کامل را دارد و به گفته تحلیلگران با توجه به پروژه‌های موجود می‌تواند در دو سال آینده نیز مسیر رو به پیشرفتی را داشته باشد.;

«میدکو» در مسیر افزایش تولید قرار گرفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از دنیای بورس، شاخص کل بورس تهران از میانه شهریور تا پایان هفته گذشته بازدهی 31 درصدی را به ثبت رساند. طی رشدهای پرشتاب اخیر سهام بسیاری از شرکت‌ها به خصوص گروه فلزات و معدنی رشدهای چشم‌گیر را تجربه کردند. شاخص گروه کانه‌های فلزی رشد بیش از 40 درصدی را از میانه شهریور تجربه کرده است. شاخص گروه فلزات اساسی نیز در این مدت رشد 20 درصدی را به ثبت رسانده است. در این مدت سهام هلدینگ معدنی خاورمیانه همگام با شاخص کل بورس تهران رشد 31 درصدی را به ثبت رساند.
    البته آخرین معاملات این سهم با صف سنگین خرید همراه بود که نوید رشد ادامه‌دار این سهم را می‌دهد. «میدکو» گرچه در مسیر اجرای پروژه‌ها در سال‌های گذشته کند عمل کرده است اما به نظر می‌رسد بهره‌برداری از پروژه‌های این شرکت در مسیر خود قرار گرفته است.
    شرکت افزایش سرمایه 524 میلیارد تومانی (معادل 22 درصدی) از محل آورده نقدی و مطالبات حال‌شده سهامداران را در روزهای پایانی ماه گذشته به تصویب رساند. در شرایط کنونی انتظار برای آغاز معاملات حق تقدم سهام وجود دارد. بر اساس طرح توجیهی افزایش سرمایه هلدینگ صنعتی و معدنی خاورمیانه منابع حاصل از افزایش سرمایه را صرف مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر نظیر فولاد سیرجان و زرند خواهد کرد.
    از نکات مثبتی که در طرح توجیهی افزایش سرمایه مورد اشاره قرار گرفته است، شروع فاز بهره‌برداری پروژه فولاد بردسیر با ظرفیت تولید یک میلیون تن و همچنین پروژه فولاد زرند با ظرفیت یک‌میلیون و 700 هزار تن از ابتدای 97 است. بر این اساس به نظر می‌رسد در سال آینده می‌توان اثر محسوس تغییرات سودآوری «میدکو» را از سود خالص این شرکت‌ها مشاهده کرد.
    علاوه بر این پروژه مس کاتدی «میدکو» نیز از اردیبهشت سال جاری در فاز بهره‌برداری قرار گرفته است و این موضوع نیز نوید انعکاس اثر تولید محصولات مسی را در صورت‌های مالی این شرکت می‌دهد.

    یک نکته مثبت از «میدکو»

    طولانی شدن مدت زمان بهره‌برداری پروژه‌های معدنی و فلزی «میدکو» از مشکلات قابل توجهی بود که سهامداران این شرکت در سال‌های گذشته با آن مواجه بودند. در شرایط کنونی اما به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از پروژه‌های سودآور این شرکت در مراحل بهره‌برداری قرار گرفته‌اند. پروژه‌های این شرکت از سال گذشته به تدریج در مسیر بهره‌برداری قرار گرفته‌اند و اثرات خود را در سودآوری این شرکت منعکس می‌کنند.

    از نکات مثبت این شرکت بر خلاف بسیاری از شرکت‌های هم‌گروه این است که میدکو همچنان فاصله زیادی تا بلوغ کامل را دارد و با توجه به پروژه‌های موجود می‌تواند طی دو سال آینده نیز مسیر رو به پیشرفتی را داشته باشد.  بر این اساس بسیاری از شرکت‌های هم‌گروه از ابتدای سال تنها به واسطه رشد نرخ دلار و سیگنال‌های تورمی داخلی رشد کرده‌اند.
    این موضوع برای شرکت‌های زیرمجموعه «میدکو» نیز وجود دارد و بر این اساس با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کنند. با این حال نکته‌ای که باید به آن توجه کرد راه‌اندازی پروژه‌های جدید است که علاوه بر اهرم دلاری، با چشم‌انداز افزایش تولید در این هلدینگ چشم‌انداز رشد سودآوری را فراهم آورده است. این موضوع به خصوص پس از رشدهای پرشتاب اخیر و نگرانی‌ها از آینده سهام شرکت‌ها پررنگ می‌شود.
    در این خصوص در طرح توجیهی افزایش سرمایه به اثرات مثبت سودآوری به خصوص در سال 98 ناشی از راه‌اندازی پروژه‌های مزبور اشاره شده است. علاوه بر این اهرم افزایش تولید در هلدینگ به سال آینده ختم نمی‌شود و در سال‌های بعد نیز ادامه‌دار خواهد بود.

    حلقه مفقوده سهام «میدکو»
    یکی از مشکلات اصلی که سرمایه‌گذاران سهام در بورس تهران احتمالا با آن روبه‌رو‌ هستند عدم شفاف‌سازی از رویه تولیدات و هزینه‌هایی مانند وام‌های ارزی شرکت‌های زیرمجموعه است. شاید اگر مدیران هلدینگ در اقدامی رو به جلو تولیدات شرکت‌های زیر مجموعه را به‌صورت ماهانه منتشر کنند، تحلیلگران بازار سهام تخمین دقیق‌تری از سودآوری این شرکت داشته باشند.
    همان‌طور که اشاره شد «میدکو» در مسیر افزایش تولید قرار گرفته است. برای مثال در سال گذشته (بر اساس گزارش فعالیت هیات‌مدیره) این شرکت موفق به تولید حدود 3 میلیون و 651 هزار تن کنسانتره و 3 میلیون و 179 هزار تن گندله شده بود. در حالی‌که در چشم‌انداز سال 97 می‌توان تولید 5 میلیون تن کنسانتره و همچنین گندله را انتظار داشت. با این حال بدون شفاف‌سازی در این خصوص نمی‌توان انتظار واکنش مثبت سرمایه‌گذاران را داشت.
    علاوه بر این یکی از صنایعی که در ماه‌های اخیر توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران بورسی را به خود اختصاص داده است، صنعت زغال‌سنگ است. از میانه مرداد شاخص این صنعت در بورس تهران رشد 120 درصدی را تجربه کرده است. رشد پرشتاب سهام این گروه تا حدی بالا بود که نگرانی از کشیده شدن برخی از نمادهای این گروه به مدار حباب نیز به وجود آورد.
    در این میان «میدکو» در سال گذشته 155 هزار تن کنسانتره زغال و همچنین 163 هزار تن کک متالوژی تولید کرده است. ظرفیت اسمی تولید زغال سنگ در این هلدینگ به حدود 1100 هزار تن و ظرفیت تولید کک متالوژی به حدود 1200 هزار تن می‌رسد.
    براساس گزارش‌های تفسیری این شرکت و عملکرد 3 ماه نخست سال جاری نیز انتظار برای راه‌اندازی پروژه 540 هزار تنی زغال‌سنگ از زمستان سال جاری وجود دارد. به نظر می‌رسد از این جهت نیز سودآوری هلدینگ صنعتی و معدنی خاورمیانه مجال رشد بیشتر را داشته باشد.  با توجه به چشم‌انداز پروژه‌های «میدکو» بازی حق‌تقدم سهام «میدکو» در هفته‌های آینده جذاب خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر