رانت فولاد معادل چند درصد معاملات بورس بود؟

عصر معدن- طبق تصمیم جدید وزارت صمت در رابطه با قیمت‌گذاری زنجیره فولاد، مقرر شد قیمت فولاد بر اساس ۷۰ درصد قیمت CIS تایین شود. کارشناسان می‌گویند قیمت‌گذاری دستوری فولاد به معنی توزیع رانت است. اما این کار چه میزان رانت توزیع می‌کند؟;

رانت فولاد معادل چند درصد معاملات بورس بود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از تجارت‌نیوز، بعد از قیمت‌گذاری دستوری فولاد و ضررات جانبی آن برای صنعت فولاد مجلس قصد دارد انرژی ارزان برای این صنایع را از بودجه 1400 حذف کند که این موضوع باعث افزایش هزینه‌های تولید این صنایع و زیان‌ده شدن صنعت فولاد خواهد شد. اما قیمت‌گذاری دستوری فولاد چقدر رانت توزیع می‌کند؟

    محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با میزان رانت توزیع شده از قیمت‌گذاری دستوری فولاد گفت: در معاملات هفته گذشته به ازای هر تن فولاد مبلغ 70 دلار از جیب شرکت‌های فولادی به جیب صنایع پایین دست که 99 درصد آنها بورسی نیستند و خصوصی هستند سرازیر شده است که این عدد حدود 10 تا 15 درصد معاملات بورس کالا در هفته گذشته بوده است. در سه هفته گذشته معاملات بورس کالا حدود 8 هزار میلیارد تومان بوده که با این حساب رانت توزیع شده در این سه هفته چیزی حدود هزار میلیارد تومان یا حدود یک سوم یارانه نقدی ماهانه است.

    این کارشناس در رابطه با سود حاصل از صادرات فولاد گفت: از طرفی خریداران فولاد از بورس کالا این محصول را خودشان صادر می‌کنند که در هر هزار تن چیزی حدود 2 میلیارد تومان برای صادرکننده سود دارد. این رانت از جیب شرکت‌های فولادی توزیع می‌شود. شرکت‌هایی که 50 میلیون سهامدار دارد و اکثر آنها دارندگان سهام عدالت و صندوق‌های بازنشستگی‌اند.

    خبری‌زاد ادامه داد: دلیل وزارت صمت این است که شرکت‌های فولادی برای هر تن فولاد 4 میلیون تومان هزینه می‌کند و دلیلی ندارد این محصول را به قیمت‌های جهانی بفروشد که این دلیل به شدت غیرمنطقی است زیرا استخراج هر بشکه نفت برای ما حدود 10 دلار هزینه دارد ولی نفت براساس قیمت‌های جهانی فروخته می‌شود و وزارت صمت به صورت غیرعقلانی روی این موضوع پافشاری می‌کند و قوه قضاییه و نهادهای مسئول باید در این زمینه ورود کنند و دلیل پخش این رانت را ریشه‌یابی کنند.

    این کارشناس در ادامه در رابطه با ریزش بازار سهام تحت تاثیر این تصمیم گفت: این شیوه‌نامه قیمت‌گذاری دستوری باید لغو شود زیرا طی دو روز گذشته بازار سهام تحت تاثیر این تصمیم غیرمنطقی ریزش زیادی داشته و محدوده حمایت خود را نیز از دست داده است. همچنین وزیر صمت باید پاسخگوی زیان مردم در چند روز اخیر باشد. مردم به بازار سهام دعوت شدند و دولت گفت همه چیز را به بورس بسپارید و در دوره اصلاح قیمتی بازار سهام سهامداران صبوری کردند اما تصمیمات شبانه و غیرعاقلانه در حال نابود کردن سرمایه سهامداران است.

    همچنین فعالان بازار در نامه‌ای به رئیس سازمان بورس در رابطه با قیمت‌گذاری دستوری نوشتند: «با توجه به حجم عرضه شمش فولادی در هر جلسه معاملاتی در بورس کالا و همچنین متوسط نرخ 600 دلار بر هر تن در منطقه، بر اساس مصوبه جدید وزارت صمت که ضریب تعیین نرخ پایه شمش را از 80 درصد از نرخ منطقه به 70 درصد کاهش می‌دهد، 180 دلار به ازای هر تن به خریداران تخفیف داده می‌شود. به عبارتی، مبنای محاسبه نرخ پایه شمش فولادی در بورس کالا 420 دلار خواهد بود که این عدد با افزودن هزینه حمل نیز 20 دلار کمتر از نرخ قراضه است. بر این اساس، در هر جلسه معاملاتی بورس کالا حدود 1200 میلیارد تومان رانت فولادی از طریق تحمیل تخفیف‌های فراقانونی و از محل دارایی جامعه سهامداران و شرکت‌های فولادی پرداخت می‌شود.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر