شایعه خروج فولاد از بورس؛

طرحی بر خلاف سیاست‌های کلی اقتصاد

عصر معدن- به اعتقاد برخی کارشناسان اقتصادی طرح خروج فولاد از بورس کالا از پایه مشکل دارد چراکه معاملات بورس به صورت شفاف در حال انجام است.;

طرحی بر خلاف سیاست‌های کلی اقتصاد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از باشگاه خبرنگاران، روز گذشته در فضای مجازی خبری مبنی بر دستور رئیس جمهور برای خروج معاملات محصولات فولادی از بورس کالا منتشر شد که واکنش‌های منفی فعالان حوزه فولاد را به همراه داشت. این خبر اگرچه در ادامه تکذیب شد، اما کماکان شاهد واکنش‌های منفی زیادی در این خصوص هستیم.

    دو روز پیش بود که رییس جمهور در جلسات ستاد هماهنگی اقتصادی اعلام کرد که بورس کالا باید تقویت شود. اما در خبری عجیب و به فاصله 24 ساعت پس از آن، در فضای مجازی به نقل از منابع موثق اعلام شد که دستور رییس جمهور در خصوص خروج فولاد از بورس کالا صادر شده است! به این ترتیب همه در انتظار جلسه عصر دیروز حسن روحانی با فعالان و تولیدکنندگان فولاد و پتروشیمی بودن، اما هیچ موضوعی در این زمینه مطرح نشد.

    طرحی بر خلاف سیاست‌های کلی اقتصاد

    بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از نخستین افرادی بود که به خبر خروج فولاد از بورس کالا واکنش نشان داد.

    او گفت: طرح خروج فولاد از بورس کالا از پایه مشکل دارد چراکه معاملات در بورس کاملا شفاف در حال انجام است. خروج محصولات از بورس بر خلاف سیاست‌های کلی اقتصاد است.

    بازگشت به نرخ دستوری

    طهمورث جوانبخت معاون فروش فولاد مبارکه نیز با اعلام تکذیب خبر دستور خروج فروش فولاد از بورس گفت: هیچ دستوری در این زمینه به فولاد مبارکه ابلاغ نشده است و چنین بحثی مطرح نیست. خروج از بورس و برگشت به نرخ دستوری، نه منطقی است و نه مورد تایید نهاد‌های ذی ربط و نه شرکت‌های فولادی قرار می گیرد.

    سید رضا شهرسانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در این باره چنین اظهار نظر کرد: خروج فولاد از بورس کالا محال است و در صورت اجرای این امر، فاجعه به بار می‌آورد و بازار فولاد را به شدت دچار التهاب و رانت خواهد کرد.

    رویدادی که به مصلحت نیست

    محمد آزاد رئیس سابق اتحادیه آهن درخصوص شایعه دستور رئیس جمهور بر خروج فولاد از بورس کالا گفت: این اتفاق به مصلحت بازار فولاد و اقتصاد نیست و بهتر آن است بجای حذف معاملات، ساختار مبادلات، نحوه قیمت‌ها و میزان عرضه‌ها اصلاح شوند.

    در این بین مدیران بازار سرمایه هم از فرآیند‌های بورس کالا حمایت کرده و گفته‌اند بسیاری از محصولات فولادی، هم در بورس کالا و هم در خارج از بورس، داد و ستد می‌شوند.

    محسن خدابخش مدیرنظارت بربورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سازمان بورس، به‌عنوان نهاد ناظر بر بازارسرمایه، به‌شدت با خروج فولاد از بورس کالا مخالف است.

    خروج فولاد از بورس مطرح نیست

    رسول خلیفه سلطان دبیر انجمن فولاد نیز با اشاره به نشست تولیدکنندگان فولاد با رییس جمهور گفت: در این جلسه رییس جمهور به تنظیم بازار و البته عرضه سهام شرکت‌های فولادی در بورس تاکید کرد و طرح خروج عرضه محصولات فولادی از بورس کالا اصلا مطرح نشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر