غریب پور در مجمع عمومی عادی سالانه ایمیدرو تاکید کرد:

نیمی از سود بورس، پس انداز توسعه کشور در بخش معدن و صنایع معدنی

عصر معدن- رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: نیمی از سود شرکت های بورسی در اختیار فلزات اساسی و کانی های فلزی است که اکنون به عنوان پس انداز توسعه بخش معدن و صنایع معدنی اختصاص داده شده است.;

نیمی از سود بورس، پس انداز توسعه کشور در بخش معدن و صنایع معدنی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، خداداد غریب پور که در حضور اعضای مجمع عمومی عادی سالانه ایمیدرو سخن می گفت،‌ تصریح کرد: از 34هزار میلیارد تومان سود انباشته شرکت های بورسی، بیش از 16 هزار میلیارد تومان متعلق به بخش معدن و صنایع معدنی است.

    غریب پور در این برنامه که رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت حضور داشت، افزود: در راستای بهره گیری از سود شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی، امسال 8هزار میلیارد تومان به سرمایه شرکت فولاد مبارکه افزوده می شود. وی ادامه داد: این سیاست در شرکت های گل گهر، چادرملو و مس نیز با هدف تامین مالی پروژه های توسعه ای اجرایی می شود.

    معاون وزیر صنعت معدن و تجارت به ایجاد کمیته پایش طرح های بخش معدن و صنایع معدنی در ایمیدرو اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف کمیته فوق این است که از موازی کاری در سرمایه گذاری ها جلوگیری و این بخش به سمت توسعه متوازن هدایت شود.

    وی اظهار داشت: زنجیره ارزش شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی از این پس با سیاست های همگرایانه، اتکای کمتری به منابع بانکی خواهد داشت و منابع خود را صرف توسعه می کنند.

    دو اقدام کلان ایمیدرو

    رییس هیات عامل ایمیدرو به دو اقدام کلان این سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: آغاز عملیات اجرایی اکتشافات جدید و همچنین شناسایی و به کار گیری راه های نوین تامین مالی دو اقدام اساسی ایمیدرو در حوزه معدن و صنایع معدنی است.

    غریب پور تاکید کرد: تمامی برنامه های کلان بخش معدن و صنایع معدنی از جمله اکتشاف، تامین مالی، مدیریت سود انباشته شرکت های بزرگ، با همکاری بخش خصوصی انجام می شود.

    وی ادامه داد: طرح های بزرگ از جمله اکتشافات معدنی و توسعه فولاد تا ظرفیت تولید 10 میلیون تن در منطقه صنایع انرژی بر خلیج فارس و 5 میلیون تن سواحل مکران برعهده کنسرسیوم های بخش خصوصی قرار داده شده است.

    به گفته غریب پور، امروزه بازوی "توسعه" و "توانمندسازی" به عنوان دو استراتژی ایمیدرو، با تشکیل کنسرسیوم های بزرگ معدنی انجام می شود.

    آغاز اکتشافات جدید

    رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: روز سه شنبه این هفته (دوم مهر ماه)، همزمان با برگزاری همایش اکتشافات معدنی، کنسرسیوم بخش خصوصی دوره ای جدید از اکتشافات در کشور را رقم خواهد زد.

    وی با ضروری خواندن اکتشاف در این بخش، افزود: با اجرای برنامه جدید اکتشاف، مساحت کل برنامه های اکتشافی این سازمان به 650 هزار کیلومتر مربع می رسد به طوری که تنها 270 هزار کیلومتر مربع مربوط به سال های 93 تا 97 است.

    غریب پور ادامه داد: با انجام اکتشافات جدید، پتانسیل های تازه ای به سرمایه گذاران معرفی می شود.

    رییس هیات عامل ایمیدرو خاطر نشان کرد: بررسی ها نشان داده، یک میلیون کیلومتر مربع از کل مساحت کشور (بیش از 60درصد)، قابلیت اجرای برنامه های اکتشافی دارد.

    صادرات رو به رشد فولادی ها

    رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین از روند رو به رشد صادرات ابراز خرسندی کرد و گفت: اکنون شرکت های فولادی با بیش از 600 هزار تن سفارش خرید خارجی مواجه هستند.

    وی ادامه داد: مدلی که ایمیدرو طراحی کرده در جهت رونق تولید و توسعه صادرات بوده و نتایج قابل توجهی داشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر