مجری طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک و متوسط مطرح کرد:

استارت آپ های مشتری محور زمینه ساز ایجاد، حفظ و توسعه بازارهای معدنی

عصر معدن- چندی پیش کلیپی از برنامه دورهمی مرتبط با معرفی اثربخشی عملکرد استارت آپ ها در فضای مجازی منتشر گردید که نکات مثبتی دیده در آن می‌شود لذا بهانه مناسبی شد تا سید رضا عظیمی مجری طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک و متوسط مقیاس در یادداشتی به معرفی و ارتباط استارت آپ ها در حوزه معدن بپردازد;

استارت آپ های مشتری محور زمینه ساز ایجاد، حفظ و توسعه بازارهای معدنی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» در این یادداشت آمده است:

    امروزه در علم بازاریابی نوین، تمرکز اصلی پس از جذب یک بیننده و تبدیل آن به مشتری احتمالی و سپس به مشتری واقعی، وفادار نگهداشتن آن مشتری به برند و محصولات و خدمات آن می باشد. در واقع بسیاری از کسب و کارهای نوپا برنامه های عمده و پرهزینه ای بر روی مدیریت ارتباط با مشتریان در جهت حفظ و توسعه آنان دارند.

    از اصلی ترین ابزارهای حفظ و توسعه شبکه مشتریان، پیامک های تبلیغاتی، بازاریابی ایمیلی و شبکه های اجتماعی می باشند. در واقع متدهای بازاریابی دیجیتال از اصلی ترین روش های مدیریت ارتباط با مشتریان است. در این میان می بینیم که هر چند وقت یکبار پیامک ها و یا ایمیل های تبلیغاتی از سوی کسب و کارهایی که قبلا از آنها خرید کرده یا فقط بیننده صفحات مجازی آنها بوده ایم، دریافت می‌کنیم. البته گاها این پیام های تبلیغاتی بیشتر از حد معمول بوده و مشتریان را از خرید های مجدد منصرف می سازد.

    ارسال محتواها و اخبار رویدادها، ارسال کد های تخفیفی دوره ای، پیگیری وضعیت مشتری پس از خرید و استفاده از محصول و یا خدمات، دعوت به حضور در کمپین ها و ... از اصلی ترین محتوای این پیامک های تبلیغاتی است.

    اما در کنار تمامی مزیت های سیستم های ارتباط با مشتریان و معایب احتمالی ناشی از استفاده بیش از حد از متدهای تبلیغاتی در زمان و مکان نامناسب، Customer Relationship Management یا همان CRM بخش لاینفک تمامی سیستم های بازاریابی می باشد، زیرا هزینه های نگه داریمشتریان و خرید مجدد آنها، بسیار پایین تر از هزینه های جذب مشتریان جدید است.

    اما نکته حایز اهمیت در بخش معدن و صنایع معدنی کشور ما این است که کمتر از سیستم های مدیریت ارتباط با مشتریان استفاده می شود. در واقع بسیاری از بنگاه های اقتصادی این حوزه با روش های بازاریابی نوین بیگانه اند. یکی از دلایل اصلی این امر، نگاه سنتی به بازاریابی و هم چنین عدم اعتقاد و یا توانایی استفاده از متدهای نوین بازاریابی مانند بازاریابی دیجیتال است.

    با شکل گیری استارت آپ ها و کسب و کارهای دامنه ای (کسب و کارهایی که در کنار بنگاه های بزرگ تامین کننده و تولید کننده مواد معدنی می توانند خدمات و یا محصولات جانبی ارائه کنند) رفته رفته فضای استفاده و بهره گیری از ابزارهای دیجیتال بازاریابی و ارتباط با مشتریان نیز در بخش معدن و صنایع معدنی ایجاد می شود.

    ایجاد محیط ارتباط با مشتری با سازماندهی و دسته بندی مشتریان و فعالیت های مرتبط، زمینه ساز پیگیری و بررسی اقدامات انجام شده و امکان ارزیابی را فراهم نموده و نکته مهم تر اینکه برای معرفی محصولات جدید زمینه سازی اولیه را مهیا خواهد کرد. نظم ایجاد شده در ساختار مدیریتی سازمان و یا شرکت معدنی پس از پیاده سازی محیط ارتباط با مشتریان می تواند در معرفی محصولاتی که رقبای دیگر نیز در حال تولید هستند را در پی داشته باشد و این کار هم افزایی در توسعه بازارهای موجود و ایجاد بازار های جدید را مهیا خواهد کرد.

    اگر بتوانیم در زمینه سنگ های تزیینی و قیمتی و نیمه قیمتی بسترهای لازم برای ارتباط با مشتری مخصوصا در حوزه بین الملل را فراهم کنیم، به قطع معادن مربوطه حتی مواردی که در حال حاضر بازار قابل توجهی ندارند، فعال شده و توسعه خواهند یافت. انتخاب یک پلتفرم مناسب برای ارتباط با مشتری معمولا نیاز به مشاوره های تخصصی دارد و بایستی متناسب با فعالیت های لازم، تنظیم و با دسته بندی مشتریان و بازارهای هدف، قابلیت اجرا و برنامه ریزی به سادگی میسر شود.

    سیستم های نرم افزاری متنوعی در حال حاضر برای مدیریت بهتر ارتباط با مشتریان وجود دارد که برخی از آنها قابلیت مدیریت پروژه ها، دریافت بازخوردها، پایش تعداد کاربران و شناسایی نقاط ضعف و قوت سیستم های بازاریابی را نیز فرآهم می آورند. تحقیقات بازاریابی از تحلیل فرآیندهای درون سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری نتایج مطلوب تری در پی خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر