مدیر اجرایی طرح احیای معادن کوچک مقیاس" در نقد سریالی که از معدن بهره جسته است:

اشاعه فرهنگ معدن در جامعه، موجب شکل گیری تصمیم‌گیری و تصمیم سازی می شود

عصر معدن- مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس گفت: اشاعه فرهنگ معدن و فعالیت های معدنی در محیط های غیر معدنی و خانواده ها، موجب شکل گیری تصمیم گیری و تصمیم سازی در بخش معدن کشور می شود.;

اشاعه فرهنگ معدن در جامعه، موجب شکل گیری تصمیم‌گیری و تصمیم سازی می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، سیدرضا عظیمی در نقد سکانس هایی از سریال مانکن به کارگردانی حسین سهیلی زاده داستانی نوشته است: معدن به عنوان یک مزیت نسبی در کشور و به عنوان یکی از مولدهای اشتغال پایدار، رونق تولید و محرومیت زدایی از مناطق کمتر توسعه یافته، باید در رسانه ها جایگاه ویژه ای به آن اختصاص داده شود.

    وی در ادامه آورده است: استفاده از مشاوران معدنی در ساخت فیلم های مورد اشاره به این بخش، آموزش و هدایت تخصصی دست اندرکاران فیلم و سریال و خبرنگاران به سمت معدن در قالب بازدیدهای تخصصی و تورهای معدنی و ایجاد کلوپ های تخصصی خبرنگاران و اصحاب رسانه، می تواند نقش به سزایی در یکسان سازی اطلاع رسانی و درک بهتر از محیط معدن ایجاد کند.

    جزئیات نقد بخش معدنی سریال مانکن

    سریال درام مانکن محصول سال 97 به کارگردانی حسین سهیلی زاده داستانی است که به نابرابری اقتصادی طبقه های مختلف جامعه و افراد توانمند نسبت به افراد کم درآمد می پردازد. دو جوان که قصد ازدواج دارند اما مشکلات اجتماعی و اقتصادی، چالش هایی برایشان فراهم می کند که آنها در این مسیر از یکدیگر جدا شده و در چنگال مافیای بزرگ پول و فساد قرار می گیرند.

    مانکن سریالی است که این روزها در اغلب تابلوهای تبلیغاتی درون شهری برای استفاده در شبکه های اینترنتی خانگی رخ نمایی کرده و توجه مخاطبان زیادی را نیز به خود جلب کرده است.

    در فصل یک، قسمت 13 سریال مانکن از دقیقه 15، حدود 4 دقیقه به موضوع معدن پرداخته شده که نکته های قابل توجهی در آن نهفته است.

    این بخش، ابتدا با نشان دادن تصویر مهندس دارنده مجوز معدن در قالب نقشه بردار و تصاویری از داخل معدن در صفحه تلفن همراه سرمایه گذار (اخگر کوهسنگی) با بازیگری محمد رضا فروتن، مخاطب را به سمت معدن هدایت می کند. موضوع در سکانس بعدی، با مذاکره بین سرمایه گذار و معدن دار برای معامله کردن معدن آغاز می شود. در دیالوگ و تصاویر پیش رو، نکات با اهمیت معدنی مطرح شده که به آنها اشاره می شود:

    نکته مثبت معدنی

    –اشاره به اهمیت و ایجاد اشتغال برای کل روستاییان اطراف معدن و حتی جذب نیروی انسانی از شهرستان و مهاجرت معکوس به دلیل برکت ایجاد معدن.

    نکات منفی فیلم

    – سرمایه گذار در ابتدا بیان می کند این معدن حاصل 15 سال کار تحقیق بوده و اکنون به معدن تبدیل شده است.

    –اشاره نکردن به فرآیند اکتشاف و معرفی مولفه هایی که برای سرمایه گذاری در یک معدن ضروری است.

    – بزرگ نمایی از میزان اشتغال زایی بخش معدن در قالب این جمله که 4000 نفر وارد چرخه اقتصادی خواهند شد.

    – مذاکره در مورد فروش و واگذاری معدن و نگرانی دارنده مجوز برای ادامه کار با بیان اینکه این معدن یک گنج است و افراد دیگر برای مالکیت آن وسوسه خواهند شد. همچنین، ذکر این نکته که برای سوء استفاده و رانت از معدن در شرایط خاص نگرانی وی، دال بر تعلق خاطر معدن دار برای اجرایی شدن فرآیند و به نتیجه رسیدن معدن است. تبدیل طبیعت بکر به معدن نیز نکته ای است که به آن اشاره می شود.

    – نگهداشتن یک تکه سنگ به عنوان ماده معدنی در دست سرمایه گذار و بازی کردن با آن در رفتار مذاکره ای و واکنش به عدم فروش دارنده مجوز به سرمایه گذار، اشاره به ثبت کردن قانونی معدن به رغم 15 سال تحقیق و توسعه و آشنا نبودن به فرآیند ثبت مجوزهای معدنی و نیز بی اطلاعی خانواده معدندار در خصوص اقدامات انجام شده طی 15 سال اکتشاف، دلالت در راز گونه بودن فرآیند و شفاف نبودن آن به عنوان یک اقدام مهم در خانواده است و مهم تر اینکه به صورت بسیار غافلگیرانه، معدن دار، مجوز را به نام دختر خود ثبت کرده و اطلاعی در این خصوص به دخترش نداده است.

    – معدندار در حین مذاکره به سلامت زندگی خود اشاره کرده و از تهدیدات سرمایه گذار با توجه به اینکه مجوز آن قانونی است نگرانی به خود راه نداده و نکته اصلی که در بطن ماجرا است اینکه سرمایه گذار با نیت هدایت نقدینگی حاصل از پولشویی، قصد دارد مالکیت و سرمایه گذاری در این معدن را به عهده گیرد.

    – تکیه کلام معدن دار به سرمایه گذار مبنی بر اینکه: «از ملک من بیرون برو» اشاره بر این نکته دارد که معدن مالکیت شخصی است در حالی که معدن انفال بوده و مالک آن دولت است و معدن دار مجوز برداشت ماده معدنی اکتشاف شده را با رعایت قانون معادن دارد.

    – بزرگ نمایی معدن در تصاویر اصلی سکانس و شفافیت نبودن فضای زیرزمین برای مخاطب به لحاظ ساختاری معدن نیز نکته ای است که در فیلم به آن پرداخته شده است.

    –استفاده نکردن از کلاه ایمنی توسط معدن دار و سرمایه گذار در فضای معدن زیر زمینی نیز نکته فنی مهم است که به لحاظ ایمنی رعایت نشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر