احیای معادن کوچک با هدف توسعه مناطق محروم در دستور کار است

عصر معدن- معاون سابق وزیر صنعت با اشاره به آغاز برنامه احیای معادن کوچک با هدف توسعه مناطق محروم از سال ۹۶، گفت: این طرح، در معادن روباز به ویژه سنگ آهن، مواد معدنی فلزی و غیرفلزی در دست انجام است.;

احیای معادن کوچک با هدف توسعه مناطق محروم در دستور کار است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، «مهدی کرباسیان »  با بیان این مطلب در ادامه افزود: طرح احیای معادن کوچک و فعال سازی آنها در واقع یک اقدام ملی است و علاوه بر اشتغال و عمران و آبادی مناطق محروم، موجب استفاده از ذخایر معدنی روباز، کمک به حوزه های فولاد، مس و غیره خواهد شد، همچنین ضامن سیاست های توسعه اقتصادی و تحقق بخشیدن اقتصاد مقاومتی است.

    به گفته این مقام مسئول در دولت یازدهم، برنامه اکتشاف معدنی ایمیدرو در دولت یازدهم در وسعت 270 هزار کیلومتر مربع زمینی و از سوی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در 200 هزار کیلومتر ژئوفیزیک هوایی به اجرا گذاشته شد که با توجه به طرح جامع فولاد که در افق 1404 دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تنی برنامه ریزی شده، تامین سنگ آهن مورد نیاز، ضرورتی جدی است.

    وی تاکید کرد: احیای معادن کوچک و متوسط ضمن ایجاد اشتغال و توسعه در مناطق محروم، نیاز کنسانتره سازی در چرخه تولید فولاد را فراهم می سازد و مسئولیت این مهم برعهده شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (وابسته به سازمان ایمیدرو) قرار گرفته و در این زمینه فعال است.

    رئیس پیشین هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) تصریح کرد: واقعیت اینکه معادن کوچک از نظر عیار ماده معدنی چندان قابل توجه نیست، ضمن اینکه هزینه های استخراج بالا و از نظر زیر ساخت نیز مشکلات خاص خود را دارند.

    وی یادآور شد: جاده سازی برای حمل و نقل مواد معدنی برای اینگونه معادن مقرون به صرفه نیست تا سرمایه گذار در این زمینه وارد عمل شود، مشکل نقدینگی در واقع مربوط به عموم واحدهای تولیدی است، اما پشتیبانی از این واحدها با توجه به ایجاد اشتغال، اهمیت بسزایی دارد.

    کرباسیان، فعال سازی صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی را با توجه به رویکرد این صندوق که حمایت از بخش خصوصی است، در ارتباط با معادن کوچک مهم ارزیابی کرد و گفت: اینگونه معادن با مالکیت 100 درصدی بخش خصوصی به چرخه تولید می پیوندند.

    وی توضیح داد: تفاهم نامه های جداگانه ای برای احیای معادن کوچک در بهمن ماه 96 بین تشکل های معدنی به امضا رسید که از جمله آنها بین خانه معدن و انجمن سنگ آهن ایران بود که انجمن سنگ آهن ایران واحدهای واجد شرایط دریافت کمک یا نیازمند سرمایه‌گذاری را شناسایی خواهد کرد و پس از بررسی قابلیت سرمایه‌گذاری در آن و توجیه اقتصادی این کار، اقدام به معرفی آنها به سرمایه‌گذار خواهد کرد.

      معاون وزیر صنعت در دولت یازدهم، هدف از اجرای تفاهم نامه خانه معدن با انجمن سنگ آهن را احیای معادن کوچک و متوسط سنگ آهن، کاهش قیمت تمام شده معادن و تکمیل واحدهای فرآوری در این بخش ذکر کرد.

    وی تصریح کرد: بهره برداران معادن کوچک از نظر مالی توانمندی کافی ندارند، بنابراین نیازمند حمایت های لازم از سوی وزارت صنعت هستند و در این زمینه لازم است تدابیر مربوطه اتخاذ شود.

    به گفته کرباسیان، شرکت معدنی - صنعتی میدکو هم در چارچوب تفاهم نامه بهمن ماه 96 ابراز آمادگی کرده بود که از معادن کوچک نسبت به خرید سنگ آهن به شکل تضمینی مبادرت کند و این پشتوانه ای برای بهره برداران اینگونه معادن محسوب می شود.

    وی یادآور شد: شرکت طلای موته ( اصفهان) مدت 2 تا سه سال از معادن اطراف این مجتمع نسبت به خرید خاک اقدام می کرد که سال گذشته با این اقدام جهش تولید پیدا کرد که از 250 کیلوگرم سالیانه، پارسال به 600 کیلوگرم شمش طلا رسید.

    رئیس پیشین هیات عامل ایمیدرو اضافه کرد: اقدام مزبور در ارتباط با مس نیز در سال 97- 1396 شکل اجرایی به خود گرفت و با احیای معادن کوچک حرکت رو به جلو در بخش معادن وصنایع معدنی را مشاهده خواهیم کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر