فعال‌سازی و بازگشت ۱۰۰۰ معدن خاموش

عصر معدن- از جمله مهترین دستاردهای دولت سیزدهم طی دو سال فعالیت خود در راستای تحقق اهداف تببین شده در حوزه معدن و صنایع معدنی، فعال‌سازی ۱۰۰۰ فقره از معادن غیرفعال در کنار افزایش خطوط تولید و ممانعت از خام‌فروشی به‌ نفع مردم و حفظ منافع ملی بوده که بر اساس آن طی دو سال عمر دولت، احیا و به چرخه بازگشته‌اند.;

فعال‌سازی و بازگشت ۱۰۰۰ معدن خاموش
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، برنامه‌ها و عملکرد دولت سیزدهم طی دو سال فعالیت خود در قالب هفت سرفصل تعریف شده که یکی از آن‌ها بررسی رشد تولید و اشتغال در عمر دو ساله دولت و بیانگر جهت‌گیری دولت در راستای تحقق اهداف و وعده‌های خود است.

    یکی از اولویت‌های دولت مردمی در دوسال ابتدایی فعالیت خود، رشد تولید و اشتغال با محوریت وزارت‌خانه‌ صنعت، معدن و تجارت در کشور بوده است که براساس آن نتایج و دستاوردهای کلیدی دولت مردمی در حوزه معدن و صنایع معدنی به شرح زیر است:

    در وهله اول، موضوع فعال‌سازی معادن غیرفعال و بازگرداندن آن‌ها به چرخه طی دو سال اخیر، از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم در این حوزه به شمار می‌آید.

    طی سال‌های 1400 و 1401، حدود 1000 فقره از معادن فعال‌سازی شده و به چرخه بازگشته‌اند؛ همچنین پس از احداث کارخانه 130 هزار تنی کنسانتره مس در استان کرمان، معادن کوچک بسیاری در این منطقه فعال و آغاز به کار کرده‌اند.

    افزایش دو برابری درآمدهای وصولی حقوق معادن

    از دیگر اقدامات تاثیرگذار دولت طی مدت مذکور، اصلاح فرآیند دریافت حقوق دولتی معادن بوده است که براساس آن، بیش از دوبرابر درآمدهای وصولی حقوق دولتی معادن در دو سال ابتدای دولت سیزدهم از حدود 19 همت در سال 1400 به بیش از 38 همت در سال 1401، افزایش داشته است.

    همچنین بخش دیگری از دستاوردهای دولت سیزدهم طی دو سال فعالیت ابتدایی خود در حوزه افزایش تولید در بخش معدن و صنایع معدنی، می‌توان به تولید 30 میلیون تن فولاد خام با رشد بیش از 7 درصدی، تولید 22 میلیون تن محصولات فولادی با رشد 12 درصدی و تولید 632 هزار تن آلومینیوم با رشد 12 درصدی در سال 1401 نسبت به سال 1400 اشاره کرد.

    گفتنی است که در تولید سیمان نیز دستاورد تامین نیازهای داخلی کشور به سیمان با تولید بالغ بر 63 میلیون تن (63.2 میلیون تن) در سال 1401 ثبت شده، همچنین دولت علاوه بر موفقیت در حوزه اشتغال (با فعال‌سازی معادن) در حوزه تولید نیز دستاوردهای قابل قبولی را از خود بر جای گذاشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر