معاون اول رییس جمهور:

در حال ایجاد بزرگ ترین هلدینگ مس هستیم

عصر معدن- محمد مخبر معاون اول رییس جمهور با اشاره به برخورداری ایران از یک درصد جمعیت جهان و رتبه نخست در مجموع ذخایر نفت و گاز در جهان اظهار داشت: با این وجود در حوزه گاز واردات داریم.;

در حال ایجاد بزرگ ترین هلدینگ مس هستیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهور, وی با بیان اینکه در دنیا سه رگه مس وجود دارد که یکی از آنها از ایران می گذرد، تصریح کرد: ما در حال احداث بزرگترین هلدینگ مس هستیم.

    معاون اول رئیس جمهور با اشاره به پیام نوروزی و سخنان رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی و انتخاب «مهار تورم و رشد تولید» برای شعار سال از سوی ایشان بیان داشت: شعار امسال ویژگی هایی به نسبت سال های گذشته دارد، نخست اینکه برای اولین بار شعار رهبرمعظم انقلاب کمّی است.

    مخبر افزود: در اسفند 1401 تورم 46 درصد بوده و عدد تورم در اسفند 1402 نمایانگر فعالیت دولت در راستای تحقق شعار سال خواهد بود و دیگر اینکه نرخ رشد تولید که در سال‌های گذشته منفی بود اما سال گذشته به 4 درصد رسید، باید ببینیم تا پایان سال به چه میزانی می رسد.

    مخبر ادامه داد: اگر نفت‌ ایران به بنزین‌، پتروشیمی و فرآورده تبدیل می‌شد، تحریم‌ها دیگر اثری برایمان نداشت زیرا الان برای خرید بنزین، گازوییل و پتروشیمی سر و دست می‌شکنند.

    معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: یکی از کارهای بزرگی که در دولت سیزدهم انجام می‌گیرد، سرمایه گذاری روی ظرفیت ها و مزیت‌های کشور است.

    وی گفت: ما هزار و 700 کیلومتر به دریا دسترسی داریم. در دنیا هر کسی 100 کیلومتر به دریا دسترسی دارد می‌تواند یک کشور را اداره کند.

    برنامه ایجاد سه شهر جدید در کنار دریا

    معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: ما اکنون برنامه‌ریزی کرده‌ایم که نزدیک به 30 شهر جدید در کنار دریا احداث کنیم و می‌خواهیم در آنجا با ساخت پتروشیمی، فولاد و توسعه کشاورزی رونق ایجاد کنیم تا مردم از کنار دریا به سمت مناطق مرکزی مهاجرت نکنند.

    وی ادامه داد: سه استان شمالی ما اندازه کشور هلند است. میانگین بارندگی این استان‌ها هم بیشتر از هلند است. هلندی‌ها 95میلیارد دلار صادرات کشاورزی دارند و ما 200 میلیون دلار صادرات کشاورزی داریم. اینها موضوعاتی است که شما باید مطالبه کنید.

    معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت‌ها و مدیران موظفند این مسائل را حل کنند و برای اینکار همه باید وسط میدان بیایند. همه باید بسیج شوند و هر کسی که دلش برای مردم و کشور می‌سوزد و راست می‌گوید باید بیاید کمک کند تا ما این کارها را پیش ببریم.

    مخبر با اشاره به جایگاه ترانزیتی ایران و تمایل کشورهای دیگر برای استفاده از این ظرفیت گفت: اگر ما 20 کیلومتر شملچه به بصره و 160 کیلومتر آستارا به رشت را متصل کنیم، می توانیم به مدیترانه و دریای سیاه دسترسی پیدا کنیم.

    معاون اول رییس جمهور یادآور شد: دولت برای سه دهک جامعه‌ کالابرگ‌ راه اندازی کرده است تا ارزاق‌ خود را با قیمت مناسب تهیه کنند.

    مخبر با بیان اینکه برخی کشورها کمتر از ایران منابع گازی دارند، اما سالانه 100 میلیارد دلار گاز صادر می کنند، افزود: در منطقه ویژه اقتصادی عسلویه 23 پالایشگاه گاز داریم که به 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد تا 500 میلیارد دلار درآمد داشته باشیم.

    مخبر با بیان اینکه سران بسیاری از کشورها در سفر به ایران پیگیر موضوع ترانزیت شمال جنوب و شرق به غرب هستند، یکی از برنامه های دولت سیزدهم را تکمیل شبکه ترانزیتی کشور برشمرد. وی با برشمردن اقدامات دولت در حوزه نفت، پتروشیمی، کشاورزی، معدن و دریا و اقتصاد دیجیتال اظهار داشت:‌ باید دلمان قرص باشد و همت کنیم و نعمت ها را در اختیار مردم قرار دهیم تا مردم با عزت زندگی کنند.

    در این مراسم که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای اطلاع رسانی دولت نیز معاون اول رئیس‌جمهور را همراهی می کردند، از خانواده شهدا سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی تقدیر و آژانس عکس خبرگزاری ایرنا نیز افتتاح شد.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر