مس در آینده نایاب می شود

عصر معدن- Moody's Investors Service هشدار داده محدودیت‌های عرضه مؤثر بر کبالت، لیتیم، مس و نیکل، فلزات کلیدی برای ساخت باتری‌هایی که قدرت ماشینهای الکتریکی را دارند، می تواند میزان تولید چنین واحدهای ذخیره سازی را در کوتاه مدت کاهش دهد.;

مس در آینده نایاب می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»، کارول کوان، معاون ارشد مودی، گفت: "کاهش عیار مس، عدم ادامه سرمایه گذاری در معادن جدید و زمان لازم برای کشف اکتشاف های جدید برای تولید، محدودیت در دسترس بودن فلزات و در نهایت توانایی بخش فلزی برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد خودروسازان را برای تولید وسیله نقلیه الکتریکی باتری خواهد داشت.
    چشم انداز به طور گسترده ای توسط متخصصان دیگر، از جمله Hamish Sampson تحلیلگر CRU، به اشتراک گذاشته شده و نشان می دهد تولید معدن مس موجود در سال 2034 از 20 میلیون تن به پایین تر از 12 میلیون تن کاهش یافته و منجر به کمبود عرضه بیش از 15 میلیون تن می شود. مگر اینکه سرمایه گذاری های جدید صورت گیرد.
    البته در این میان تصمیم های سیاسی نیز نگرانی هایی را به دنبال داشته است. تنها در هفته گذشته، شرکت معدنکاری دولتی جمهوری دموکراتیک کنگو شروع به اقدامات قانوی برای انحلال مس Kamoto مس و کبالت در Glencore کرد. دولت اندونزی نیز به نوبه خود استانداردهای زیست‌محیطی جدیدی را بر روی معدن مس Grasberg و معدن طلای متعلق به شرکت فری‌پورت - McMoRan تحمیل کرده ‌است. همچنین مذاکرات در شرکت بی اچ پی، در بزرگ‌ترین معدن مس شیلی، هنوز حل نشده است.

    به گفت Moody، سهم فروش وسایل نقلیه الکتریکی (BEV) در فروش خودروهای جدید تا اواسط سال 2020 به حدود 7 تا 8 درصد افزایش خواهد یافت و تا پایان دهه نزدیک به 17 درصد به 19 درصد خواهد رسید.
    آژانس رده‌بندی پیش‌بینی می‌کند مصرف مس در BEV  ممکن است بیش از 6 بار افزایش یابد و میزان عرضه آن به شدت کاهش یابد.

    Moody همچنین انتظار دارد تامین نیکل و کبالت برای حمایت از تقاضای رو به رشد تولید باتری ناکافی باشد، که یکی دیگر از عوامل محدود کننده در رشد BEV نزدیک به دوره است.
    ماینینگ نوشت، با آگاهی از این سناریو ممکن، چندین شرکت در حال حاضر برای جایگزین برای کبالت و لیتیوم کار می‌کنند. شرکت Toyota Motor Corp، Asia’s No.1 carmaker، در ماه گذشته گفتند؛ راهی برای تولید خودروهای برقی ( EV ) بیشتر و کم‌تر آسیب‌پذیر به کمبود در تامین عناصر کلیدی مورد نیاز پیدا کرده‌اند.

    این خبر یک هفته پس از آن مطرح شد که سامسونگ SDI، سازنده باتری کره‌جنوبی، از طرح‌هایی برای بازیافت کبالت از تلفن‌های همراه استفاده کرده و باتری‌های لیتیوم - یونی را با حداقل مقدار فلز یا بدون کبالت در همه، به عنوان راهی برای جبران قیمت‌های فزاینده برای کالاهای نقره‌ای - خاکستری رونمایی کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر