مدیر عامل شرکت مهندسى بین المللى فولاد تکنیک:

صنایع هایتک به دنبال مس ایران هستند

عصر معدن- مدیر عامل شرکت مهندسى بین المللى فولاد تکنیک بیان کرد: پتانسیل خوبى در صادرات مس وجود دارد زیرا صنایع هایتک به دنبال مس ایران هستند.;

صنایع هایتک به دنبال مس ایران هستند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، محمد ابکا مدیر عامل شرکت مهندسى بین المللى فولاد تکنیک در همایش چشم انداز صنایع غیر آهنى ایران و فناورى هاى وابسته اظهار کرد: سهم ارزش افزوده فلزات اساسى با ١٤.٩ درصد در رتبه اول در اشتغال با ١۰.٦ درصد در رتبه پنجم و در سرمایه گذارى با ١١۰٨ درصد در رتبه دوم قرار دارد.
    وى ادامه داد: سهم فلزات در معادن نیز به این صورت است،سنگ آهن با ٤١ درصد در رتبه اول، مس با ٢٣ درصد در رتبه دوم، سرب و روى با ٤.٢ درصد در رتبه سوم، طلا با ۰/٥ درصد در رتبه چهارم و سرب و روى با ۰/٥ درصد در رتبه پنجم قرار دارد.

    ابکا افزود: ذخایر فلزات غیر آهنى نیز بر اساس آخرین آمار طلا ٢٩٤ تن، مس ٢٢ میلیون تن، بوکسیت ٣٥ میلیون تن و سرب و روى ١٤ میلیون تن است.

    وى تصریح کرد: در اکتشافات انجام شده از سوى ایمیدرو ١٦.٦ درصد به ذخایر طلا، ٢۰۰ درصد به بوکسیت و مس ٢٣.٤ درصد اضافه شده است.

    به گفته ابکا در افق ١٤۰٤ باید ١٢ تن طلا و ٤٥۰ هزار تن مس تولید شود. در زمینه سرب و روى نیز چشم اندازى در دستور کار قرار ندارد.

    وى اظهار کرد: در طى ٧ سال گذشته تولید در طلا و سرب و روى افزایشى بوده اما در مس و آلومینیوم شاهد کاهش بوده ایم.
    ابکا ادامه داد: مصرف در سطح بین الملل در ٢۰١٥-٢۰١٧ در بخش مس، آلومینیوم و سرب و روى ثابت بوده و طلا با کاهش همراه شده است، البته پیش بینى مى شود مصرف تا سال ٢۰٢٢ افزایشى شود.

    وى با اشاره به پتانسیل هاى صادراتى بیان کرد: در سال ٢۰١٧ روى ٥٦ هزار تن صادر شده در حالى که پتانسیل صادراتى ٣۰۰ هزار تن است. در سرب نیز ٥٨ هزار تن صادر شده است اما پتانسیل ١١١ هزار تن بوده است. در مس نیز این پتانسیل ٤۰۰ هزار تن است. جالب است بدانید صنایع هایتک به دنبال مس ایران هستند.

    ابکا درباره قیمت ها افزود: پیش بینى مى شود قیمت مس و طلا افزایشى باشد. مس ممکن است در سال ٢۰٢١ با یک جهش همراه شود.
    مدیر عامل شرکت مهندسى بین المللى فولاد تکنیک درباره میزان بهره ورى اظهار کرد: باید در زمینه بهره ورو اقدامات موثرى انجام شود زیرا آما ها حاکى از تراکم نیروى انسانى در واحدها است.
    ابکا با اشاره به چالش ها تصریح کرد: نبود استراتژى مشخص یکى از مشکلات اصلى است. از سوى دیگر با ساختارى ناهمگن مواجه هستیم.
    به گفته وى، دسترسى به اطلاعات بسیار نامطلوب است. از سویى دیگر اطلاعات قابل اعتماد در بازار وجود ندارد.
    کمبود منابع مالى،قدیمى بودن تکنولوژى ها و مشکلات زیرساختى از دیگر چالش هایى بود که ابکا به آن اشاره کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر