غول مسی جهان در خطر ورشکستگی

عصر معدن- گزارش‌ها نشان می‌دهد که کودلکو شیلی با افزایش بدهی در معرض خطر ورشکستگی است.;

غول مسی جهان در خطر ورشکستگی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، مرکز مطالعات مس و معدن شیلی در گزارشی اعلام کرده است که کودلکو شیلی، بزرگترین تولیدکننده مس جهان، به دلیل افزایش هزینه‌ها و انباشت بدهی رو به رشد ناشی از طرح‌هایی که اهداف تولید را از دست داده‌اند، در معرض خطر ورشکستگی قرار دارد.

    نتایج بررسی نشان داد که بدهی این کشور احتمالاً از 18 میلیارد دلار فعلی تا سال 2030 به 30 میلیارد دلار خواهد رسید. کودلکو اعلام کرد که کدلکو موقعیت مالی خوبی دارد و دسترسی گسترده‌ای به بازارهای مالی دارد.

    تولید 1.46 میلیون تنی سال گذشته 28 درصد از کل تولید 5.33 میلیون تن شیلی را تشکیل می‌دهد. عرضه جهانی مس در مجموع حدود 25 میلیون تن بود.

    کودلکو اعلام کرد که تمرکز خود را روی تولید مس تغییر نخواهد داد. مرکز مطالعات مس اعلام کرد که رونق آینده شیلی به ثروت کودلکو گره خورده است و معدنچی دولتی باید قبل از ازسرگیری سرمایه‌گذاری و ایجاد بدهی بیشتر بر کارایی در حاکمیت، ساختار اداری و نظارت تمرکز کند.

    در این گزارش آمده است که کودلکو یکی از پیچیده‌ترین لحظات در تاریخ 52 ساله خود را تجربه می‌کند. سطح بدهی‌ها می‌تواند به سطوح بالایی برسد که می‌تواند شرکت را به ورشکستگی بکشاند و در صورت عدم تحقق وعده‌های تولید و هزینه این طرح‌ها توانایی مالی آن را به خطر بیندازد.

    بر اساس گزارش رویترز، تولید کودلکو 633 هزار تن مس در نیمه اول سال 2023 بود که کمترین میزان در 25 سال اخیر است. طی پنج سال گذشته، تولید مس آن 17 درصد کاهش یافته است و انتظار می‌رود تا سال 2025 کاهش یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر